Wpłatomat „zjadł” pieniądze. Jak szybko je odzyskamy?

Gdy wpłatomat zawodzi, bank nie obraca naszymi pieniędzmi
Gdy wpłatomat zawodzi, bank nie obraca naszymi pieniędzmi
Adobe Stock

Jeśli wpłatomat przyjął gotówkę, ale nie zasiliła ona rachunku, klient musi reklamować transakcję. Bywa, że jej rozpatrzenie zajmuje tygodnie.

Nasz czytelnik, pan Mariusz, wpłacał pieniądze we wpłatomacie w Zgierzu na swoje konto w Credit Agricole.

– Urządzenie Euronetu przyjęło gotówkę, która nie została zaksięgowana na moim koncie, więc złożyłem reklamacje. Ile może trwać jej rozpatrzenie? – pyta.

Warto sprawdzić: Opłaty za wpłaty. I to całkiem spore

  • Credit Agricole

Anna Strompowska, Partnership Manager w Credit Agricole, zapewnia, że sytuacje, w których klient wpłacił pieniądze i nie zostały zaksięgowane na koncie, są incydentalne, a mogą one wynikać z błędu po stronie urządzenia, np. zacięcie się banknotów wewnątrz wpłatomatu. – Reklamację klient może złożyć u nas lub w firmie, która jest właścicielem urządzenia, bo wpłatomaty nie należą do nas – mówi Strompowska.

Po złożeniu reklamacji właściciel urządzenia przeprowadza oględziny i przelicza znajdujące się w nim banknoty. Zazwyczaj reklamację dotyczącą takiej sytuacji jak pana Mariusza bank rozpatruje w kilka dni, ale zgodnie z ustawą musi na nią odpowiedzieć do 35 dni. – Pieniądze księgujemy na koncie z datą rozpatrzenia reklamacji – precyzuje Strompowska.

  • mBank

Kinga Wojciechowska-Rulka z mBanku przyznaje, że podczas wpłaty może dojść do awarii urządzenia. – W takiej sytuacji najczęściej klient dostaje informację, że tak właśnie się stało, w większości wpłatomatów jest ona widoczna na ekranie, co jest podstawą do złożenia reklamacji – mówi Wojciechowska-Rulka.

Warto sprawdzić: Top tip wpłatomatu: nie wkładajmy biletu między pieniądze

W niektórych maszynach banku są ekrany z tzw. QRcodami prowadzącymi bezpośrednio do sekcji reklamacji w aplikacji mobilnej, jest też krótki link do strony składania reklamacji. – Klient robi to samodzielnie, nie musi dzwonić na mLinię – tłumaczy przedstawicielka mBanku.

Zapewnia, że 90 proc. takich reklamacji bank rozpatruje w ciągu jednego dania. Ale zdarzają się sytuacje niestandardowe, kiedy bank nie wie co się tak naprawdę wydarzyło. – Czasem trzeba rozładować maszynę i sprawdzić zawartość jej kaset, czasem sprawdzić monitoring, a to wydłuża proces reklamacyjny – mówi Wojciechowska-Rulka.

  • ING Bank Śląski

Właśnie na długie reklamacje żalą się klienci. – Gdy gotówka utknęła we wpłatomacie czas rozpatrzenia reklamacji to chyba trzy tygodnie – narzeka pani Izabela, klientka ING Banku Śląskiego.

Mirella Gmur-Dzieduszycka, z biura prasowego tego banku mówi, że tego typu reklamacje rozpatrywane są najszybciej jak to jest możliwe, ale maksymalny czas to 15 dni kalendarzowych.

Warto sprawdzić: Mało kto wie o tej możliwości wpłatomatu. Garść korzysta

– Zgodnie z obowiązującymi umowami i procedurami termin ten obejmuje między innymi zgłoszenie urządzenia do rozliczenia, uzgodnienie gotówki znajdującej się w urządzeniu, przeprowadzenie analizy pracy urządzenia, a także analizy błędnej transakcji, na którą zgłoszona jest reklamacja – wylicza Gmur-Dzieduszycka. Podkreśla, że w przypadku braku możliwości udzielenia odpowiedzi w terminie, bank informuje klienta o przyczynach opóźnienia, okolicznościach, które muszą jeszcze zostać ustalone, oraz wskazuje przewidywany termin udzielenia odpowiedzi, który nie może być dłuższy niż 35 dni roboczych od dnia otrzymania reklamacji.

– Bank nie obraca gotówką zaciętą w urządzeniu. Jest ona we wpłatomacie do czasu przyjazdu grupy konwojowej, zostaje potem przeliczona i zwrócona na konto klienta z antydatowaniem – mówi przedstawicielka ING Banku Śląskiego.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Pełną funkcjonalność aplikacji bankowej można uzyskać dopiero po zalogowaniu. Apka może wyświetlać pewne informacje jeszcze przed uwierzytelnieniem. Lepiej więc ją usunąć przed naprawą

Usuń aplikację bankową, zanim oddasz telefon do naprawy

Gdy oddajemy do naprawy telefon, który ma zainstalowaną aplikację bankową, lepiej ją usunąć przez ...

Przelew pieniędzy za mandat może być nie lada wyzwaniem

Wykonanie przelewu – pieniężnej kary do urzędu skarbowego – czasem może być nie lada ...

Co zrobić, gdy bank zablokuje środki na koncie?

Niezapłacony mandat, kredyty czy podatek, może być przyczyną blokady środków na rachunku. Są sytuacje, ...