Top tip wpłatomatu: nie wkładajmy biletu między pieniądze

Powodów braku zaksięgowania środków na koncie może być wiele. Najczęstsza sytuacja to awaria sprzętowa urządzenia, które składa się z wielu podzespołów elektronicznych, a te mogą się psuć
Powodów braku zaksięgowania środków na koncie może być wiele. Najczęstsza sytuacja to awaria sprzętowa urządzenia, które składa się z wielu podzespołów elektronicznych, a te mogą się psuć
Fotorzepa, Adrian Grycuk

Wpłatomat przyjął pieniądze, a tych nie ma na koncie i nie mamy pokwitowania transakcji? Niestety takie sytuacje się zdarzają chociaż bardzo rzadko. Trzeba wówczas interweniować u właściciela maszyny.

Przyjęcie gotówki przez wpłatomat może się zakończyć problemem, gdy nie zostanie ona zaksięgowana na koncie.

– Najczęstszą przyczyną braku zaksięgowania kwoty wpłaconej we wpłatomacie jest zacięcie banknotów. Powodem zacięcia mogą być nieprawidłowo przygotowane banknoty (zniszczone, poplamione, mocno zużyte, spięte), obce przedmioty (np. gumki, spinacze, paragony) lub awaria urządzenia – mówi Ewa Krawczyk z Santander Bank Polska. Dodaje, że brak pokwitowania może wynikać z awarii drukarki w urządzeniu lub braku papieru.

Nie wkładaj biletu między banknoty

Nasza czytelniczka, pani Agnieszka, jest klientką ING Banku Śląskiego. Ostatnio wpłacała w bankomacie ponad 2 tys. zł. – Urządzenie „zjadło” pieniądze i oddało mi kartę bez pokwitowania, po czym na monitorze pojawił się napis „awaria”. Gotówka, którą wpłaciłam, na konto nie wpłynęła. Zostałam bez środków do życia – opowiada kobieta. Skontaktowała się z bankiem, a tam usłyszała, że ma on siedem dni na rozpatrzenie reklamacji.

Dlaczego pieniądze, choć wpłatomat je przyjął, nie zostały zaksięgowane na rachunku, a urządzenie nie wydało pokwitowania transakcji?

Magdalena Ostrowska z biura prasowego ING Banku Śląskiego mówi, że w sytuacji, kiedy urządzenie się zawiesiło, a przyjęło pieniądze, należy sprawdzić, czy środki zostały zaksięgowane na koncie (np. w aplikacji MING). – Jeżeli tak się nie stało, trzeba zgłosić reklamację poprzez dostępne kanały (np. poprzez aplikację MING, telefonicznie) – radzi.

Jej zdaniem powodów braku zaksięgowania środków na koncie może być wiele. Najczęstsza sytuacja to awaria sprzętowa urządzenia, które składa się z wielu podzespołów elektronicznych, a te mogą się psuć, np. może dojść do uszkodzenia elementów eksploatacyjnych czy zwyczajnego zużycia. Poza tym gotówka mogła nie zostać zaksięgowana na koncie z powodu jakości wpłacanych banknotów. – Gotówka powinna zostać ułożona przez klientów zgodnie z animacją wyświetlaną na ekranie urządzenia. Banknoty powinny być sprawdzone przez wpłacającego pod kątem: czy nie mają pozaginanych rogów, czy nie są poplamione bądź podarte – wylicza Magdalena Ostrowska.

Warto sprawdzić: Nie wszystkie wpłatomaty przyjmują 500 zł

Dodaje, że powodem braku zaksięgowania mogą być też np. elementy obce we wpłacie, np. bilety – nieumyślne wpłacenie do urządzenia tego typu elementów razem z banknotami może powodować zator, a tym samym niedostępność urządzenia dla klientów.

– To tylko część powodów. Stale prowadzimy działania mające na celu zapewnienie dostępności urządzeń dla klientów na oczekiwanym poziomie – mówi przedstawicielka ING Banku Śląskiego.

I tak np. specjaliści w oddziałach edukują osoby korzystające z urządzeń w strefach 24h czy też w samym urządzeniu wyświetla się dodatkowy ekran informujący o konieczności sprawdzenia wpłacanych banknotów. Poza tym są dodatkowe serwisy prewencyjne urządzeń, które mają na celu wymianę wyeksploatowanych podzespołów we wpłatomatach.

Bez drukarki wpłaty nie przyjmie

Ewa Krawczyk mówi, że jeśli dojdzie do awarii urządzenia, a przyjęte pieniądze nie zostały zaksięgowane na koncie, to klient powinien złożyć reklamację w swoim banku. – Jeżeli to nasz bank, wpłacający może złożyć reklamację w dowolnej placówce banku lub telefonicznie, pod numerem telefonu 1 9999, dzwoniąc z zagranicy 48 61 81 19999, w treści reklamacji koniecznie należy podać numer karty. Jeśli transakcja była zbliżeniowa, to klient powinien o tym poinformować. Poza tym trzeba podać datę transakcji, kwotę wpłaty oraz kwotę roszczenia, a także adres wpłatomatu, w którym klient dokonywał transakcji – wylicza Ewa Krawczyk.

Zapewnia, że nie ma dużo takich zgłoszeń. – Niemniej jednak zdajemy sobie sprawę, że sytuacja może być kłopotliwa dla klientów, dlatego prawie wszystkie są rozpatrywane błyskawicznie, aby klient miał dostęp do gotówki. W sytuacjach wymagających dodatkowego sprawdzenia stosujemy uznanie warunkowe –mówi przedstawicielka Santander Bank Polska.

Podkreśla, że sam brak pokwitowania nie oznacza braku uznania kwoty wpłaty na rachunku klienta. – W większości naszych wpłatomatów klient może wybrać opcję z wydrukiem potwierdzenia transakcji lub bez – dodaje Ewa Krawczyk.

Warto sprawdzić: Wpłatomat jak policjant. Zatrzymuje fałszywe pieniądze

Grzegorz Culepa z PKO BP przypomina, że w trakcie realizacji wpłaty klient powinien postępować zgodnie z komunikatami wyświetlanymi na ekranie urządzenia, przy czym szczególną uwagę należy zwrócić na prawidłowe deponowanie banknotów do wpłatomatu oraz jakość samych banknotów, które nie powinny być m.in. pozaginane, uszkodzone mechanicznie, poklejone taśmą lub spięte w paczki np. gumką czy spinaczem biurowym.

– Nieprawidłowe deponowanie lub deponowanie słabych jakościowo banknotów może doprowadzić do zablokowania urządzenia. Urządzenie będzie wówczas niedostępne dla kolejnych klientów do czasu naprawy przez wykwalifikowany serwis. Klient, który nie otrzymał środków na konto, powinien złożyć reklamację w celu wyjaśnienia sprawy – dodaje Grzegorz Culepa.

A Anna Markowska z Peako SA zauważa, że posiadanie pokwitowania nie jest warunkiem złożenia reklamacji i pozytywnego jej rozpatrzenia przez bank. – W takich sytuacjach należy po prostu zgłosić reklamację telefonicznie, przez kanały elektroniczne lub osobiście w oddziale banku.

Sytuacje, kiedy wystąpi błąd podczas realizacji wpłaty i środki nie zostaną zaksięgowane na rachunku klienta, zdarzają się np. na skutek zacięcia banknotów (np. zdeponowanie banknotów spiętych gumką, spinaczem), utraty połączenia z systemem centralnym – wylicza przedstawicielka Pekao SA.

Zapewnia, że przypadki, w których równocześnie z awarią uniemożliwiającą uznanie rachunku klienta wystąpiła awaria drukarki pokwitowań, zdarzają się niezwykle rzadko, na poziomie liczby jednocyfrowej w skali roku.

Warto sprawdzić: Mało kto wie o tej możliwości wpłatomatu. Garść korzysta

Anna Strompowska, partnership manager w banku Credit Agricole, mówi, że aplikacja wpłatomatowa jest tak ustawiona, że jeżeli w urządzeniu nie ma papieru, na którym drukuje się potwierdzenie transakcji, to opcja wpłat jest wówczas niedostępna.

– Dzięki temu nie ma sytuacji, żeby klient nie otrzymał potwierdzenia z powodu braku papieru. W przypadku zacięcia się banknotów drukuje się potwierdzenie o nieudanej transakcji i prośba o kontakt z bankiem – tłumaczy Anna Strompowska.

Przedstawicielka Credit Agricole dodaje, że jeżeli mimo wszystko z jakiegoś powodu klientowi nie wydrukuje się potwierdzenie, a po udanej wpłacie we wpłatomacie nie będzie pieniędzy na rachunku, to klient może zgłosić reklamację bez potwierdzenia.

– W reklamacji musi podać miejsce, czas, zamaskowany numer karty i kwotę wykonania reklamowanej transakcji. Te dane wystarczą, aby zidentyfikować transakcję i zweryfikować jej przebieg – wylicza Anna Strompowska.

Pani Agnieszka po kilku dniach od złożenia reklamacji miała pieniądze na swoim koncie.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Najlepsze konto dla studenta. Porównujemy ofertę banków

Prześwietlamy konta bankowe dla studentów i wybieramy najlepsze z nich. Choć potrzeby młodych ludzi ...

Najlepsze lokaty na 3 miesiące. Ranking [KWI 2019]

Najlepsze lokaty na 3 miesiące dają obecnie od 0,9 proc. do 4 proc. w skali ...

Gdzie szukać najlepszych lokat? 1 – 6 stycznia 2018 r.

Co tydzień badamy rynek lokat terminowych. Prezentujemy listę trzech najlepszych depozytów otwieranych na okres ...