Byle jakich pieniędzy do wpłatomatu nie wpłacisz

Najczęstszą przyczyną zacięcia banknotów jest ich nieprawidłowe przygotowanie. Mogą być zniszczone, poplamione, mocno zużyte, spięte, czy wymieszane z obcymi przedmiotami jak gumki, spinacze, paragony.
Najczęstszą przyczyną zacięcia banknotów jest ich nieprawidłowe przygotowanie. Mogą być zniszczone, poplamione, mocno zużyte, spięte, czy wymieszane z obcymi przedmiotami jak gumki, spinacze, paragony.
Bloomberg

Błąd systemowy urządzenia lub nieprawidłowo przygotowane banknoty – mogą być przyczyną zacięcia wpłatomatu i braku zaksięgowania gotówki na koncie.

– Klient powinien zgłosić reklamację do banku wydawcy karty – mówi Mirella Gmur- Dzieduszycka, z biura prasowego ING Banku Śląskiego. Takie reklamacje banki rozpatrują w ciągu kilku dni.

Warto sprawdzić: Wpłatomat „zjadł” pieniądze. Jak szybko je odzyskamy?

Obce przedmioty między gotówką

Pani Izabela jest klientką Santander Bank Polska. Ostatnio przeżyła niemiłą przygodę związaną z wpłatą gotówki we wpłatomacie. – Taka transakcja może być bardzo ryzykowna. Urządzenie zatrzymało banknoty i nie wpłaciło na moje konto. Czyli bank zatrzymał bezprawnie moje pieniądze, a ja musiałam czekać na rozpatrzenie reklamacji- opowiada kobieta.

Jej zdaniem to bezprawne działanie, bo jej pieniądze były w urządzeniu. –Jakby ktoś na ulicy zabrał gotówkę, to poszłabym na policję, a tak banki wykorzystują, że klienci są słabszą stroną i biedny człowiek zostaję sam bez własnych pieniędzy – żali się pani Izabela.

  • Santander

Jak mówi Ewa Krawczyk z Santander Bank Polska najczęstszą przyczyną braku zaksięgowania kwoty wpłaconej we wpłatomacie jest zacięcie banknotów.

– Powodem mogą być nieprawidłowo przygotowane banknoty zniszczone, poplamione, mocno zużyte, spięte, czy obce przedmioty jak gumki, spinacze, paragony lub awaria urządzenia – wylicza Ewa Krawczyk.

  • PKO BP

Jak zauważa Małgorzata Witkowska, z PKO BP każde urządzenie z funkcją wpłaty na początku transakcji rozpoznaje wkładane banknoty oraz dokładnie je przelicza.

– Jeśli w trakcie tego procesu dojdzie do zacięcia banknotów to urządzenie nie jest w stanie z przyczyn technicznych dokończyć transakcji wpłaty. Na dedykowanych ekranach podkreślamy, jak ważna jest jakość wpłacanych banknotów – nie mogą być one uszkodzone, pozaginane itp., a właśnie to jest najczęstszą przyczyną błędów w transakcji, a nawet uszkodzenia samego wpłatomatu – wylicza Małgorzata Witkowska.

Warto sprawdzić: „Idiotyczne” limity techniczne bankomatów i wpłatomatów

Dodaje, że innym powodem zatrzymania pieniędzy jest podejrzenie co do ich autentyczności.
– Jeśli są przestrzegane instrukcje, a deponowane banknoty są dobrej jakości to ryzyko nieudanej wpłaty jest znikome – zapewnia przedstawicielka PKO BP.

  • Pekao SA

Także Paweł Jurek, rzecznik Pekao SA zapewnia, że tkie sytuacje zdarzają się niezwykle rzadko. – Ich uwarunkowania są różne. Każda sytuacja jest rozpatrywana indywidualnie – dodaje rzecznik.

Incydentalne zacięcie wpłatomatu

  • Credit Agricole

Anna Strompowska, Partnership Manager w Credit Agricole zapewnia, że sytuacje, w których klient wpłacił pieniądze i nie zostały zaksięgowane na koncie są incydentalne.

– Mogą one wynikać z błędu po stronie urządzenia, np. zacięcie się banknotów wewnątrz urządzenia – tłumaczy.

W Credit Agricole reklamacje związane z korzystaniem z wpłatomatów klient może złożyć bezpośrednio w banku lub w firmie, która jest właścicielem urządzenia (wpłatomaty nie należą do nas).

Wpłatomaty wyposażone są w urządzenia i oprogramowanie pozwalające prześledzić przebieg poszczególnych transakcji dokonanych przy ich wykorzystaniu. Przebieg operacji jest nagrywany przy użyciu kamer przemysłowych oraz zapisywany w pamięci urządzenia – mówi Anna Strompowska.

  • ING Bank Śląski

Mirella Gmur- Dzieduszycka z ING Banku Śląskiego mówi, że przyczyną niezaksięgowania wpłaty może być błąd systemowy urządzenia lub nieprawidłowość jej wykonania przez klienta.

– Jeżeli transakcja wpłaty nie pojawi się na koncie, klient powinien zgłosić reklamację do banku wydawcy karty. Reklamacje dotyczące wpłaty czy wypłaty w ING Banku Śląskim rozpatrywane są najszybciej jak to jest możliwe, maksymalny czas rozpatrzenia reklamacji to 15 dni kalendarzowych – mówi Mirella Gmur-Dzieduszycka.

Warto sprawdzić: Opłaty za wpłaty. I to całkiem spore

Dodaje, że zgodnie z obowiązującymi umowami i procedurami termin ten obejmuje między innymi: zgłoszenie urządzenia do rozliczenia, uzgodnienie gotówki znajdującej się w urządzeniu, przeprowadzenie analizy pracy urządzenia, a także analizy błędnej transakcji, na którą zgłoszona jest reklamacja.

Sprawdzają zapisy urządzenia

Ewa Krawczyk zapewnia, że takie sytuacje nie zdarzają się często, a większość reklamacji rozpatrywana jest w ciągu dwóch dni roboczych. – Czasami trwa to dłużej – wynika to z konieczności rozsilenia wpłatomatu, jego rozliczenia, uzgodnienie gotówki znajdującej się w tym urządzeniu oraz analizy błędnych transakcji. Kwota uznanej reklamacji księgowana jest na koncie klienta z datą błędnej transakcji – zapewnia przedstawicielka Santander Bank Polska.

W PKO BP średni czas rozpatrzenia tego typu reklamacji to trzy dni robocze, a po jej uwzględnieniu pieniądze wracają na konto klienta z datą pierwotnej próby wpłaty.

Anna Strompowska z Credit Agricole zauważa, że dodatkowo w przypadku złożenia reklamacji dotyczącej działania wpłatomatu właściciel urządzenia przeprowadza oględziny urządzenia oraz przelicza znajdujące się w nim banknoty.

– Innymi słowy weryfikowane są poprawność zapisów znajdujących się w pamięci urządzenia z nagraniem z kamer oraz fizycznym sprawdzeniem liczby banknotów znajdujących się w urządzeniu – mówi przedstawicielka Credit Agricole.

Warto sprawdzić: Mało kto wie o tej możliwości wpłatomatu. Garść korzysta

Podkreśla, że w przypadku niesatysfakcjonującej decyzji, klient ma zawsze prawo odwołać się od niej, a wówczas właściciel wpłatomatu ponownie sprawdza urządzenie oraz zapisy w pamięci urządzenia.

– Zazwyczaj reklamacje dot. takich sytuacji rozpatrujemy w kilka dni, ale zgodnie z ustawą bank musi odpowiedzieć do 35 dni. Pieniądze księgujemy na koncie z datą rozpatrzenia reklamacji – mówi Anna Strompowska.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

W okienku słono zapłacimy za przelew do fiskusa

Przelew do urzędu skarbowego kosztuje na poczcie więcej niż inne przelewy. Na szczęście w ...

Ranking lokat na 6 miesięcy. Marzec 2021

Najlepsze lokaty na 6 miesięcy. Ranking na marzec 2021

Do 1,5 proc. w skali roku zarobić można na lokatach półrocznych. Średnia stawka gwarantowana ...

Banki mogą odmówić założenia rachunku przez internet

Czasem powody mogą być formalne jak nieprawidłowe dane klienta, czy źle wykonane zdjęcie. Ale ...