Reklama

Nie zawsze udaje się otworzyć rachunek w internecie

Zdarza się, że systemy bankowe nie przeprowadzą pozytywnej weryfikacji przyszłego klienta. Nie pozostaje mu wówczas nic innego jak dokończyć procedurę w oddziale.

Publikacja: 29.02.2020 10:39

Nie zawsze udaje się otworzyć rachunek w internecie

Foto: Fotorzepa, Dariusz Gorajski

Nasza czytelniczka pani Anna próbowała założyć konto w sieci w Banku Pekao SA. – Podczas robienia selfie okazało się, że weryfikacja nie jest możliwa, a dalszą procedurę z zakładaniem rachunku muszę wykonać w oddziale. Dlaczego? – pyta kobieta.

Biuro Komunikacji Korporacyjnej Pekao SA odpowiedziało nam, że klient, otwierając zdalnie rachunek, przechodzi kilkustopniowy proces weryfikacji tożsamości.

– Wynika to z rekomendacji wydanych przez KNF oraz ustawy AML (przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu – red). Jeżeli któryś z elementów weryfikacji nie przebiegł pomyślnie, wniosek klienta może być kontynuowany w oddziale banku – przyznaje bank.

Nie chce ujawnić konkretnych powodów odmów otwarcia zdalnie rachunku. – Określają wewnętrzne procedury banku – poinformował nas Pekao SA.

Jakie mogą być powody braku weryfikacji przyszłego klienta, który chce założyć rachunek przez internet? Czy często zdarzają się takie sytuacje?

Reklama
Reklama

– Powody odrzucenia wniosku klienta, który chce założyć konto, mogą być różne, zależy to od sytuacji. Mogą wiązać się z kwestiami technicznymi, bezpieczeństwa, wymaganiami regulacyjnymi itd. W przypadku odrzucenia wniosku, by poznać przyczynę klient powinien skontaktować się z bankiem – mówi Klaudia Klimkowska z Alior Banku.

Warto sprawdzić: Zadają dziwne pytania, gdy przelewamy pieniądze do USA

Zdaniem Marcina Daty, dyrektor ds. rozwoju daily banking i produktów oszczędnościowych w Credit Agricole, może być stwierdzenie nieważności lub nieautentyczności dowodu osobistego.

– Klient nie założy też konta, jeśli jego dokument został wcześniej zastrzeżony. W takiej sytuacji może pomóc tylko wizyta w placówce – warunkiem jest jednak posiadanie aktualnego polskiego paszportu – tłumaczy dyr. Data.

Ewa Krawczyk z Santander Bank Polska zapewnia, że tego typu sytuacji nie zdarzają się zbyt często. – Wśród takich odrzuceń największą cześć stanowi niezgodność danych we wnioski z danymi z dokumentu czy bazy CEDiG w przypadku działalności. Wtedy należy je poprawić. Niewielka część to sytuacje, w których klient ma nieważny dokument tożsamości – wylicza Ewa Krawczyk.

Także Magdalena Ostrowska z ING Banku Śląskiego przyznaje, że powody odrzucenia wniosku mogą być różne.

Reklama
Reklama

– Są to głównie niezgodności danych osobowych oświadczonych przez klienta czy nieaktualny dokument tożsamości. Zdarza się również, że osoba chcąca otworzyć konto przez stronę WWW banku jest już naszym klientem, w takich przypadkach zapraszamy klienta do oddziału lub zachęcamy do założenia konta w jego bankowości internetowej – mówi Magdalena Ostrowska. Jak poinformowało nas biuro prasowe BOŚ Banku, odrzucenie wniosku o założenie konta może wynikać z: braku ważnego dokumentu tożsamości, a w przypadku nowego klienta BOŚ – z braku kompletu danych wymaganych w karcie informacyjnej klienta.

– Możemy zwrócić się do osoby występującej o otwarcie rachunku o udzielenie dodatkowych informacji lub przedłożenie dodatkowych dokumentów – tłumaczy BOŚ Bank.

W BOŚ przypadki odrzucenia wniosków zdarzają się rzadko – Dbamy o to, by proces ich składania był jak najbardziej „przyjazny” klientowi. W przypadku odrzucenia wniosku prosimy o kontakt z infolinią BOŚ lub najbliższym oddziałem banku – radzi BOŚ.

Jak zauważa Emilia Kasperczak z mBanku, zazwyczaj powodem odrzucenia wniosku są źle wpisane dane, np. Kuba a nie Jakub lub literówka w nazwisku.

– Wtedy klient dostaje od nas informację, że nie możemy otworzyć konta z powodu negatywnej weryfikacji danych w bazach państwowych (RDO). W takiej sytuacji prosimy o kontakt z konsultantem infolinii lub doradcą w dowolnej placówce – dodaje Emilia Kasperczak.

Warto sprawdzić: Co się musi stać, żeby bank przyszedł obsłużyć nas w domu

Reklama
Reklama

Iwona Radomska z PKO BP zapewnia, że także ich bank pomaga klientowi w trakcie wypełniania wniosku, stosując w formularzu internetowym algorytmy kontrolne, które w razie błędów uruchamiają komunikaty informujące o rodzaju błędu popełnionego przy wypełnianiu wniosku.

– Warto jednak pamiętać o tym, że na etapie wypełniania wniosku na stronie internetowej dane podlegają weryfikacji podstawowej. W dalszej fazie analizy mogą zostać ujawnione błędy i nieścisłości, które wymagają doprecyzowania – opowiada Iwona Radomska.

Dodaje, że w takich sytuacjach pracownik banku kontaktuje się z klientem telefonicznie i weryfikuje dane, a jeśli nie udaje się dodzwonić do klienta, wniosek jest anulowany. – Klient, któremu nie udało się założyć konta w internecie, może skorzystać serwisu telefonicznego PKO Banku Polskiego lub udać się do jego placówki – sugeruje przedstawicielka banku.

Oszczędności
Polacy wśród najmniej zadłużonych nacji w UE. Czy to się zmieni?
Oszczędności
PKO BP ma dla Polaków nową ofertę. Chodzi o listy zastawne
Oszczędności
Inwestycje Polaków bez podatku Belki. Ale tylko do 100 tys. zł
Oszczędności
Oszczędzanie bez podatku Belki? MF przedstawiło rewolucyjne rozwiązania
Oszczędności
Ostra walka o nasze e-portfele
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama