Co robić po awarii wpłatomatu podczas wpłacania gotówki

Choć, gdy podczas wpłacania gotówki dojdzie do awarii urządzenia, nie powinno być problemu z ustaleniem kwoty transakcji, to jednak czasami zdarzają się takie problemy.

Publikacja: 02.09.2020 14:56

Co robić po awarii wpłatomatu podczas wpłacania gotówki

Foto: Adobe Stock

Klientowi pozostaje wówczas reklamacja. – Na jej podstawie bank przeprowadzi analizę wpłaty. Sprawdzane są dzienniki elektroniczne urządzenia – czyli zapisy wszystkich operacji, które się w nim odbyły – tłumaczy Joanna Majer-Skorupa, zastępca rzecznika prasowego ING Banku Śląskiego.

Warto sprawdzić: Jak i dlaczego znikają pieniądze we wpłatomatach

Dokładana analiza wpłaty

Rachunek w tym banku ma pani Monika. Na początku sierpnia wpłacała we wpłatomacie kilka tysięcy złotych. – Urządzenie wciągnęło pieniądze, a zaraz potem wyskoczyła informacja, że doszło do awarii– opowiada nam kobieta.

Oczywiście złożyła reklamację. Ale w niej bank uznał, że wpłaciła ona o 400 zł mniej niż podaje. – Jak tak można? Przecież przy wpłatomacie są kamery, a w samym urządzeniu specjalne systemy! Choć rozpisaliśmy bankowi nominały gotówki, to nie uznał w całości mojej reklamacji – narzeka pani Monika.

W oddziale usłyszała, że może odwołać się od odpowiedzi otrzymanej z
banku. Kobieta tak zrobiła. – Napisałam drugą reklamację, przecież 400 zł to duża kwota. Bank powinien wszystko dokładnie sprawdzić – tłumaczy.

Joanna Majer- Skorupa, z biura prasowego ING Banku Śląskiego, mówi że jeżeli transakcja wpłaty nie pojawiła się na koncie, to klient powinien zgłosić reklamację do banku wydawcy karty.

– Przyczyną niezaksięgowania wpłaty może być błąd systemowy urządzenia lub nieprawidłowość jej wykonania przez klienta – mówi przedstawicielka banku.

I tłumaczy, że na podstawie zgłoszenia reklamacyjnego bank przeprowadza analizę wpłaty, podczas której sprawdzane są dzienniki elektroniczne urządzenia – czyli zapisy wszystkich operacji, które się w nim odbyły.

– Są one kluczowym źródłem informacji o wszystkich transakcjach klientów i to na nich opierane są decyzje dotyczące. rozpatrywanej reklamacji- mówi Joanna Majer-Skorupa.

Dodaje, że potwierdzeniem jest także rozliczenie urządzenia – jeżeli zostały wpłacone banknoty, to będą wykazane w protokole rozliczenia wpłatomatu.

– Jeżeli klient wpłaci banknoty, a nie zostaną one zaksięgowane – bank na podstawie analizy zwróci kwotę na konto – tłumaczy Joanna Majer-Skorupa.

Warto sprawdzić: Mało kto wie o tej możliwości wpłatomatu. Garść korzysta

Zdradza, że bank nie rozpatruje reklamacji na podstawie zapisu z kamer. -Nawet, jeśli urządzenie jest objęte monitoringiem, video nie pozwala na jednoznaczne rozstrzygnięcie sprawy. Kluczowym w tej kwestii jest zapis logu dziennika elektronicznego – tłumaczy przedstawicielka ING Banku Śląskiego.

Zapewnia, że reklamacje dotyczące wpłaty czy wypłaty rozpatrywane są najszybciej  jak to jest możliwe, jednakże maksymalny czas  to 15 dni kalendarzowych.

– Zgodnie z obowiązującymi umowami i procedurami termin ten obejmuje między innymi zgłoszenie urządzenia do rozliczenia, uzgodnienie gotówki znajdującej się w urządzeniu, przeprowadzenie analizy jego pracy, a także analizy błędnej transakcji, na którą zgłoszona jest reklamacja- dodaje Joanna Majer-Skorupa.

Błędy się zdarzają

Także inne banki doradzają złożenie reklamacji w przypadku awarii wpłatomatu i niezaksięgowania pełnej kwoty na rachunku. – W reklamacji musi podać miejsce, czas, zamaskowany numer karty i kwotę wykonania reklamowanej transakcji. Te dane wystarczą aby zidentyfikować transakcję i zweryfikować jej przebieg- zapewnia Anna Strompowska, Partnership Manager w Credit Agricole.

Również Roman Grzyb z PKO BP przyznaje, że jeżeli ktoś wpłacał pieniądze, a urządzenie nie oddało mu gotówki i środki nie zostały zaksięgowane na rachunku, to powinien zgłosić reklamację. – Jesteśmy w stanie dokładnie sprawdzić reklamowaną transakcję. Klient ma wówczas nie tylko szansę, ale może mieć pewność, że odzyska swoje pieniądze – twierdzi przedstawiciel PKO BP.

Także Ewa Krawczyk, z Santander Bank Polska przyznaje, że oczywiście może dojść do awarii wpłatomatu w trakcie wpłaty. – Zwykle przyczyną jest wpłata nieprawidłowo przygotowanych banknotów np. są pogniecione, spięte gumką, podarte, albo w szczelinie depozytowej urządzenia znajdzie się obcy przedmiot jak (np. spinacz, gumka recepturka, paragon.

– Przyczyną może być również awaria techniczna sprzętu. Jeżeli wpłacona gotówka lub jej część nie została zaksięgowana na koncie klienta, powinien on złożyć reklamację w banku. Bank rozpatruje ją na podstawie szczegółowej analizy dziennika bankomatowego oraz rozliczenia wpłatomatu – mówi Ewa Krawczyk

Warto sprawdzić: „Idiotyczne” limity techniczne bankomatów i wpłatomatów

Kamila Nowak z Pekao SA przyznaje, że jeśli podczas wpłaty we wpłatomacie dojdzie do awarii urządzenia,  które pobrało już gotówkę, a nie zaksięgowało jej  na koncie lub zapisało tylko część, zależy od konkretnej transakcji, co się zepsuło i na jakim etapie.

– Najczęściej takie awarie wynikają z zacięcia gotówki, gdy banknoty są złej jakości, są ze sobą spięte lub coś się wśród nich zawieruszyło- tłumaczy.

Zapewnia, że po złożeniu reklamacji klient otrzyma zwrot środków. Bank jest w stanie stwierdzić kto wpłacał pieniądze.

Pani Monika czeka na rozpatrzenie drugiej już reklamacji przez bank.

Klientowi pozostaje wówczas reklamacja. – Na jej podstawie bank przeprowadzi analizę wpłaty. Sprawdzane są dzienniki elektroniczne urządzenia – czyli zapisy wszystkich operacji, które się w nim odbyły – tłumaczy Joanna Majer-Skorupa, zastępca rzecznika prasowego ING Banku Śląskiego.

Warto sprawdzić: Jak i dlaczego znikają pieniądze we wpłatomatach

Pozostało 94% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał Promocyjny
Jak zacząć oszczędzanie w złocie
Materiał Promocyjny
Naszą siłą jest różnorodność
Oszczędności
Choć ceny wciąż rosną, inflacji boimy się coraz mniej
Oszczędności
Od 2016 roku lokaty przynosiły realne straty, ale to może się zmienić
Oszczędności
Polacy starają się oszczędzać, ale oni tego nie robią
Akcje Specjalne
Dekarbonizacja gospodarki bez wodoru będzie bardzo trudna
Oszczędności
Coraz więcej młodych Polaków oszczędza. W co lokują pieniądze?
Materiał Promocyjny
Sztuczna inteligencja może być wykorzystywana w każdej branży