Zalegasz bankowi? Przypomną o tym nawet w czasie snu

Publikacja: 04.09.2020 15:57

Zalegasz bankowi? Przypomną o tym nawet w czasie snu

Foto: Adobe Stock

Wiadomość o braku opłaty za rachunek czy ratę teoretycznie banki wysyłają w ciągu dnia. Ale każdy z nich ma inaczej ustawione godziny ich przesyłania.

Bywa, że SMS klient odbiera nocą. – Czasem mogą to być przejściowe utrudnienia techniczne, np. po stronie bramki wysyłającej wiadomości czy operatora sieci telekomunikacyjnej – tłumaczy Idalia Laskowicz, dyrektor pionu windykacji i zarządzania wierzytelnościami w Credit Agricole.

Klient jednego z banków o 3 nad ranem otrzymał wiadomość z banku, że zalega z opłatą za konto. Należność wynosiła 17 zł. – Czy jest jakaś opcja, żeby bank nie wysyłał SMS-ów o tak wczesnej porze? A może to celowa polityka banku nękania ludzi? – pyta zirytowany.

I dodaje: – Czy nie można ustawić tych powiadomień SMS, żeby przychodziły np. o 16? Czy to naprawdę musi mi być 3 rano? – irytuje się czytelnik.

Warto sprawdzić: Zadają dziwne pytania, gdy przelewamy pieniądze do USA

Jak mówi Idalia Laskowicz z Credit Agricole, wiadomości SMS czy push w aplikacji CA24 Mobile, w których bank informuje klientów o niezapłaconej racie kredytu, wysyłane są między godziną 10 a 18.

Taka wiadomość nie powinna dotrzeć do klienta w innym czasie, np. w nocy. Jeśli tak się zdarzy, klient powinien skontaktować się z nami. Wtedy będziemy mogli poszukać przyczyny i zapobiec takim sytuacjom w przyszłości – tłumaczy przedstawicielka Credit Agricole.

Jak mówi Joanna Majer-Skorupa, zastępca rzecznika w ING Banku Śląskim, on powiadomienia do swoich klientów wysyła zwykle między 8 a 20, najczęściej w dni robocze.

– Pewnego rodzaju transakcje księgowane są w nocy (co wynika ze sposobu działania naszych systemów), może to generować powiadomienia również w porze nocnej. Takie powiadomienia mają jednak charakter incydentalny – zapewnia Joanna Majer-Skorupa.

Warto sprawdzić: Co się musi stać, żeby bank przyszedł obsłużyć nas w domu

Przyznaje, że do banku trafiają reklamacje klientów w takich sprawach.

– Zdajemy sobie sprawę z uciążliwości tego rozwiązania. Obecnie prowadzimy prace, które mają wyeliminować takie sytuacje lub dadzą możliwość ustawienia tzn. ciszy nocnej – tłumaczy przedstawicielka ING Banku Śląskiego.

Na razie bank sugeruje klientom możliwość ustawienia „ciszy nocnej” z poziomu ustawień urządzenia, w sekcji powiadomień dla jego aplikacji. Z kolei w Santander Bank Polska została przyjęta reguła, w której komunikacja do klientów w zakresie przeterminowań nie jest wysyłana w godzinach nocnych.

– Zarówno komunikaty SMS-owe, e-mailowe czy kontakty telefoniczne do klientów bank prowadzi w godzinach pomiędzy godz. 7 a 20. – zapewnia Ewa Krawczyk, z biura prasowego banku.

Podkreśla, że dla klientów posiadających Usługi Bankowości Elektronicznej w przypadku niezapłacenia w terminie płatności wystawiany jest przy rachunku baner informujący o powstaniu przeterminowania.

– Wówczas klient ma możliwość przekazać informację i złożyć obietnicę spłaty przeterminowania czy poprosić o kontakt w dowolnym momencie w ciągu doby – tłumaczy Ewa Krawczyk.

Warto sprawdzić: W okienku słono zapłacimy za przelew do fiskusa

Piotr Wardziak z centrum prasowego PKO BP mówi, że w przypadku zalegania z płatnością bank stosuje różne formy informowania klienta o zaległościach, w tym wysłanie klientowi wiadomość SMS o zaległości.

– Korespondencja taka realizowana jest w dni powszechne w godzinach od 8 do 22. Nie praktykujemy wysyłki SMS-u do klientów w godzinach nocnych – zapewnia. Przedstawiciel PKO BP dodaje też, że klienci posiadający dostęp do bankowości elektronicznej iPKO dostają również w tym kanale wyświetlony komunikat.

– W przypadku braku uregulowania zobowiązania wykonywany jest do klienta telefon przypominający o niedopłacie lub wysyłane jest listowne zawiadomienie – mówi Piotr Wardziak.

Wiadomość o braku opłaty za rachunek czy ratę teoretycznie banki wysyłają w ciągu dnia. Ale każdy z nich ma inaczej ustawione godziny ich przesyłania.

Bywa, że SMS klient odbiera nocą. – Czasem mogą to być przejściowe utrudnienia techniczne, np. po stronie bramki wysyłającej wiadomości czy operatora sieci telekomunikacyjnej – tłumaczy Idalia Laskowicz, dyrektor pionu windykacji i zarządzania wierzytelnościami w Credit Agricole.

Pozostało 89% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Oszczędności
Coraz więcej młodych Polaków oszczędza. W co lokują pieniądze?
Materiał Promocyjny
Podróżuj ekologicznie! Program Fundusze Europejskie dla zrównoważonej mobilności
Oszczędności
Jak oszczędzają Niemcy. Gdzie trzymają pieniądze
Oszczędności
Gotówka i Biuro Rzeczy Znalezionych. Znalazca może zostać opodatkowany
Oszczędności
Kuny wymienimy tylko w kantorze, banki już ich nie chcą
Materiał Promocyjny
„Skoro wiemy, że damy radę, to zróbmy to”. Oto ludzie, którzy tworzą Izerę
Oszczędności
Oszczędzanie bez podatku. Przegląd IKE i IKZE 2022
Oszczędności
Finansowe zdrowie teraz i w przyszłości