Jak zmienić za drogie konto bankowe niesprawnej babci

Niektóre zmiany związane z rachunkiem jego posiadacz musi załatwiać sam. Nawet gdy jest osobą niesamodzielną. I pełnomocnik nie zawsze mu pomoże.

Publikacja: 15.12.2020 15:16

Jak zmienić za drogie konto bankowe niesprawnej babci

Foto: Adobe Stock

Pełnomocnik nie zawsze pomoże. Sprawdzamy jak to wygląda w PKO BP, BNP Paribas, ING, Santander, Pekao, mBank i Credit Agricole.

Warto sprawdzić: Które banki próbują ułatwić życie swoim klientom

Klientką PKO BP jest blisko 90-letnia pani Stanisława. Z racji wieku i chorób jest osobą niesamodzielną. Na co dzień wymaga opieki. Przebywa w Domu Opieki Społecznej. Niedawno jej wnuk odkrył, że ROR babci jest drogi. Obsługa tego konta kosztuje 40 zł miesięcznie.

– W najbliższym siebie oddziale dowiedziałem się, że babcię należy przywieźć do placówki osobiście, bo nie ma innej możliwości zmiany typu konta – żali się.

Dodaje, że babcia ze względu na swój stan zdrowia nie jest w stanie dojechać do oddziału banku. – Czy naprawdę nie ma żadnej możliwości, by zmienić rodzaj rachunku – pyta mężczyzna.

– Pełnomocnik do rachunku z ogólnym pełnomocnictwem nie może zmienić rodzaju rachunku – przyznaje Roman Grzyb, ekspert z PKO BP.

Dodaje, że klienci mogą zmienić typ rachunku w iPKO lub w iKO. – Poza tymi dwiema możliwościami, konieczna jest wizyta w oddziale – mówi.

Warto sprawdzić: Uwaga na oszustwo. Przestępcy podszywają się pod bank

A jak jest w innych bankach?

– W przypadku osób niesamodzielnych zmiany rodzaju konta możne dokonać w oddziale lub telefonicznie, poprzez Centrum Telefoniczne, pełnomocnik ogólny w imieniu klienta – podaje biuro prasowe BNP Paribas.

Mirella Gmur, z biura prasowego ING Banku Śląskiego przyznaje, że pełnomocnik ogólny do rachunku może zmienić rodzaj konta dla posiadacza rachunku w oddziale banku.

– Pełnomocnik do konta może także zmienić rodzaj rachunku w swojej bankowości internetowej, w której ma widoczne rachunki, do których został umocowany jako pełnomocnik – zapewnia przedstawicielka ING Banku Śląskiego.

Warto sprawdzić: Przelew natychmiastowy – jakie limity mają główne banki

Z kolei Ewa Krawczyk, z Santander Bank Polska zapewnia, że klient może zmienić konto w dowolnym oddziale, w bankowości internetowej lub przez infolinię.

– Może także zrobić to przez pełnomocnika, jeśli pełnomocnik jest do tego rodzaju czynności umocowany, np. ma pełnomocnictwo ograniczone lub rodzajowe do tego typu czynności. Pełnomocnictwo klient może złożyć w dowolnym oddziale – wyjaśnia Ewa Krawczyk.

W Pekao SA klient może w banku złożyć dyspozycję zmiany rodzaju rachunku. – Jeśli klient ma ustanowionego pełnomocnika rodzajowego do rachunku – to jego pełnomocnik może w imieniu klienta złożyć taką dyspozycje w oddziale- mówi Paweł Jurek, rzecznik Pekao SA.

Kinga Wojciechowska-Rulka z mBanku zapewnia, że klient nie musi w tym celu odwiedzać oddziału – Zmienić typ rachunku, przekształcić rachunek, dopisać pełnomocnika lub współposiadacza – to wszystko można zrobić dzwoniąc na mLinię. Nie trzeba odwiedzać placówki – podkreśla Kinga Wojciechowska-Rulka.

Warto sprawdzić: Płatność zbliżeniowa. Zmiana limitu nie wszędzie możliwa

Jak tłumaczy Justyna Lewandowska, specjalista ds. Standardów Bankowości Detalicznej w Credit Agricole jeśli klient ma specjalne potrzeby np.  jest głuchy, a posługuje się polskim językiem migowym, może w każdej placówce skorzystać z tłumacza online języka migowego. Natomiast klienci niedosłyszący mogą także odwiedzić jedną z kilku naszych placówek, które  są wyposażone w pętle indukcyjne, które wspierają go w rozmowie z doradcą.

– Jeśli posiadacz rachunku jest niedyspozycyjny ruchowo (porusza się na wózku inwalidzkim), może skorzystać z placówki z bezpośrednim podjazdem. Ich lista jest dostępna na naszej stronie. Doradcy w placówce pomogą klientowi wejść do placówki – zapewnia.

Justyna Lewandowska podkreśla, że gdy klient nie korzysta z serwisu internetowego ,to zmianę pakietu konta może zlecić telefonicznie, kontaktują się z infolinią, tel.19019. Zmiana możliwa będzie po identyfikacji klienta i weryfikacji rachunku.

– W przypadku gdy posiadacz rachunku jest niesamodzielny i nie może udać się do placówki, w jego imieniu operacje  (w tym zmianę pakietu konta) może wykonać wskazana osoba w pełnomocnictwie. Pełnomocnik musi mieć jednak ze sobą pisemne pełnomocnictwo oraz dowód osobisty. Na dokumencie powinien być wskazany zakres udzielonego pełnomocnictwa – czyli co konkretnie pełnomocnik może zrobić w imieniu klienta – podkreśla przedstawicielka Credit Agricole.

Dodaje, że bank akceptuje   pełnomocnictwo w formie aktu notarialnego udzielone przed notariuszem, pełnomocnictwo w formie pisemnej zawierające poświadczenie tożsamości i podpisu mocodawcy przez notariusza oraz pełnomocnictwo w formie pisemnej z podpisem klienta.

Pełnomocnik nie zawsze pomoże. Sprawdzamy jak to wygląda w PKO BP, BNP Paribas, ING, Santander, Pekao, mBank i Credit Agricole.

Warto sprawdzić: Które banki próbują ułatwić życie swoim klientom

Pozostało 95% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Oszczędności
Coraz więcej młodych Polaków oszczędza. W co lokują pieniądze?
Materiał Promocyjny
Zrównoważony transport miejski w Polsce Wschodniej: program Fundusze Europejskie
Oszczędności
Jak oszczędzają Niemcy. Gdzie trzymają pieniądze
Oszczędności
Gotówka i Biuro Rzeczy Znalezionych. Znalazca może zostać opodatkowany
Oszczędności
Kuny wymienimy tylko w kantorze, banki już ich nie chcą
Materiał Promocyjny
Politechnika Śląska uruchamia sieć kampusową 5G
Oszczędności
Oszczędzanie bez podatku. Przegląd IKE i IKZE 2022
Oszczędności
Finansowe zdrowie teraz i w przyszłości