Wpłatomat „zjadł” pieniądze. Jak szybko je odzyskamy?

Jeśli wpłatomat przyjął gotówkę, ale nie zasiliła ona rachunku, klient musi reklamować transakcję. Bywa, że jej rozpatrzenie zajmuje tygodnie.

Publikacja: 13.02.2021 17:53

Wpłatomat „zjadł” pieniądze. Jak szybko je odzyskamy?

Foto: Adobe Stock

Nasz czytelnik, pan Mariusz, wpłacał pieniądze we wpłatomacie w Zgierzu na swoje konto w Credit Agricole.

– Urządzenie Euronetu przyjęło gotówkę, która nie została zaksięgowana na moim koncie, więc złożyłem reklamacje. Ile może trwać jej rozpatrzenie? – pyta.

Warto sprawdzić: Opłaty za wpłaty. I to całkiem spore

Anna Strompowska, Partnership Manager w Credit Agricole, zapewnia, że sytuacje, w których klient wpłacił pieniądze i nie zostały zaksięgowane na koncie, są incydentalne, a mogą one wynikać z błędu po stronie urządzenia, np. zacięcie się banknotów wewnątrz wpłatomatu. – Reklamację klient może złożyć u nas lub w firmie, która jest właścicielem urządzenia, bo wpłatomaty nie należą do nas – mówi Strompowska.

Po złożeniu reklamacji właściciel urządzenia przeprowadza oględziny i przelicza znajdujące się w nim banknoty. Zazwyczaj reklamację dotyczącą takiej sytuacji jak pana Mariusza bank rozpatruje w kilka dni, ale zgodnie z ustawą musi na nią odpowiedzieć do 35 dni. – Pieniądze księgujemy na koncie z datą rozpatrzenia reklamacji – precyzuje Strompowska.

Kinga Wojciechowska-Rulka z mBanku przyznaje, że podczas wpłaty może dojść do awarii urządzenia. – W takiej sytuacji najczęściej klient dostaje informację, że tak właśnie się stało, w większości wpłatomatów jest ona widoczna na ekranie, co jest podstawą do złożenia reklamacji – mówi Wojciechowska-Rulka.

Warto sprawdzić: Top tip wpłatomatu: nie wkładajmy biletu między pieniądze

W niektórych maszynach banku są ekrany z tzw. QRcodami prowadzącymi bezpośrednio do sekcji reklamacji w aplikacji mobilnej, jest też krótki link do strony składania reklamacji. – Klient robi to samodzielnie, nie musi dzwonić na mLinię – tłumaczy przedstawicielka mBanku.

Zapewnia, że 90 proc. takich reklamacji bank rozpatruje w ciągu jednego dania. Ale zdarzają się sytuacje niestandardowe, kiedy bank nie wie co się tak naprawdę wydarzyło. – Czasem trzeba rozładować maszynę i sprawdzić zawartość jej kaset, czasem sprawdzić monitoring, a to wydłuża proces reklamacyjny – mówi Wojciechowska-Rulka.

Właśnie na długie reklamacje żalą się klienci. – Gdy gotówka utknęła we wpłatomacie czas rozpatrzenia reklamacji to chyba trzy tygodnie – narzeka pani Izabela, klientka ING Banku Śląskiego.

Mirella Gmur-Dzieduszycka, z biura prasowego tego banku mówi, że tego typu reklamacje rozpatrywane są najszybciej jak to jest możliwe, ale maksymalny czas to 15 dni kalendarzowych.

Warto sprawdzić: Mało kto wie o tej możliwości wpłatomatu. Garść korzysta

– Zgodnie z obowiązującymi umowami i procedurami termin ten obejmuje między innymi zgłoszenie urządzenia do rozliczenia, uzgodnienie gotówki znajdującej się w urządzeniu, przeprowadzenie analizy pracy urządzenia, a także analizy błędnej transakcji, na którą zgłoszona jest reklamacja – wylicza Gmur-Dzieduszycka. Podkreśla, że w przypadku braku możliwości udzielenia odpowiedzi w terminie, bank informuje klienta o przyczynach opóźnienia, okolicznościach, które muszą jeszcze zostać ustalone, oraz wskazuje przewidywany termin udzielenia odpowiedzi, który nie może być dłuższy niż 35 dni roboczych od dnia otrzymania reklamacji.

– Bank nie obraca gotówką zaciętą w urządzeniu. Jest ona we wpłatomacie do czasu przyjazdu grupy konwojowej, zostaje potem przeliczona i zwrócona na konto klienta z antydatowaniem – mówi przedstawicielka ING Banku Śląskiego.

Nasz czytelnik, pan Mariusz, wpłacał pieniądze we wpłatomacie w Zgierzu na swoje konto w Credit Agricole.

Warto sprawdzić: Opłaty za wpłaty. I to całkiem spore

Pozostało 94% artykułu

Ten artykuł przeczytasz z aktywną subskrypcją rp.pl

Zyskaj dostęp do ekskluzywnych treści najbardziej opiniotwórczego medium w Polsce

Na bieżąco o tym, co ważne w kraju i na świecie. Rzetelne informacje, różne perspektywy, komentarze i opinie. Artykuły z Rzeczpospolitej i wydania magazynowego Plus Minus.

Materiał Promocyjny
Jak zacząć oszczędzanie w złocie
Oszczędności
Choć ceny wciąż rosną, inflacji boimy się coraz mniej
Oszczędności
Od 2016 roku lokaty przynosiły realne straty, ale to może się zmienić
Oszczędności
Polacy starają się oszczędzać, ale oni tego nie robią
Materiał Promocyjny
Bolączki inwestorów – od kadr po zamówienia
Oszczędności
Coraz więcej młodych Polaków oszczędza. W co lokują pieniądze?