Pan Marek jest klientem banku PKO BP. Ostatnio po otrzymaniu przelewu na konto powiadomienie Push o tym zdarzeniu dotarło do niego dopiero po kilkunastu godzinach. „Dlaczego powiadomienia przychodzą czasem z tak dużym opóźnieniem”, zapytał w banku.

Piotr Wardziak z biura prasowego PKO BP mówi, że zależnie od dyspozycji klienta powiadomienia Push i SMS-y wysyłane są natychmiast, gdy dochodzi do zdarzenia, lub tylko w godzinach od 8 do 22. Jeśli klient powiadomienie otrzymuje z opóźnieniem, proponujemy złożenie reklamacji i indywidualne sprawdzenie każdego takiego przypadku – mówi Piotr Wardziak.

Warto sprawdzić: Oszukańcze SMS-y. Uważajmy w co klikamy, mogą oczyścić konto

Jego zdaniem często problemy wynikają z ustawień operatora telekomunikacyjnego lub indywidualnych ustawień klienta na jego telefonie. – Do problemów dochodzi np., gdy wyłączone są powiadomienia w ustawieniach systemowych telefonu lub w indywidualnych ustawieniach IKO albo gdy klient ma utrudniony dostęp do internetu – wylicza bankowiec.

Kinga Wojciechowska-Rulka z mBanku przypomina, że w systemie banku są powiadomienia i SMS-y priorytetowe – np. autoryzacyjne – i w okresie wzmożonego ruchu niektóre powiadomienia o transakcjach mogą przyjść z opóźnieniem.

Zdaniem Kamili Dec z Santander Bank Polska opóźnienia powiadomień Push zdarzają się, gdy telefon użytkownika jest poza zasięgiem internetu, zaś opóźnienia w dostarczaniu SMS-ów mogą być czasem zawinione przez operatora telefonicznego. – Rzadko mogą zdarzać się problemy techniczne po stronie banku, a jeśli już do nich dojdzie, są one niezwłocznie usuwane – zapewnia przedstawicielka Santander Bank Polska.

Jak mówi Mateusz Mazur, menedżer ds. usług bankowości zdalnej w Credit Agricole, powiadomienia SMS „są generowane po wystąpieniu danego zdarzenia na koncie, np. zleceniu przelewu czy płatności kartą. Klient natomiast wybiera odpowiadające mu godziny, kiedy chce otrzymywać te informacje – może to być cała doba lub jakiś przedział czasowy”.

Bankowiec przyznaje, że trudno jednoznacznie określić, co może być powodem opóźnień. – Mogą to być chwilowe utrudnienia po stronie operatora telefonii komórkowej, ale także banku – kiedy np. jednoczesne przetwarzanie bardzo dużej liczby powiadomień wydłuża czas oczekiwania na wiadomości przez klienta – wylicza Mateusz Mazur.

Agnieszka Kubajek z banku Millennium mówi, że jeżeli klient ma włączoną opcję powiadomień o zdarzeniach na koncie, wiadomość spływa do niego w wybranej formie – wiadomości Push lub SMS – niezwłocznie po wykonaniu operacji, jeśli tylko klient na swoim urządzeniu ma dostęp do sieci internetowej lub komórkowej oraz urządzenie pozwala na przesyłanie powiadomień.

Warto sprawdzić: Jak na dobre zablokować reklamy SMS z banku

Niektóre banki odchodzą od SMS-ów na rzecz powiadomień Push, tak dzieje się np. w ING Banku Śląskim. – Nie wysyłamy już SMS-ów transakcyjnych, informujących o zmianie na saldzie rachunku. Użytkownicy Mojego ING mobile, którzy korzystają z opcji powiadomień dla konkretnego rachunku i karty, otrzymują powiadomienia Push o zmianie salda – mówi Mirella Gmur-Dzieduszycka z biura prasowego tego banku.

Podkreśla, że powiadomienie takie jest wysyłane w trybie online. A to oznacza, że powinno dotrzeć do klienta niezwłocznie.

– Ale na to, jak szybko Push znajdzie się na urządzeniu klienta, ma wpływ również infrastruktura zewnętrzna, np. dostęp jego urządzenia do internetu – uważa Gmur-Dzieduszycka.

Bank Pekao SA nie oferuje powiadomień Push o ruchach na koncie klientów.