Blik nie dotarł? Co może być przyczyną kłopotów

Chwilowe utrudnienia systemowe czy błędnie wpisany numer telefonu odbiorcy może być przyczyną kłopotów z przelewem Blik.

Publikacja: 24.06.2021 15:44

Blik nie dotarł? Co może być  przyczyną kłopotów

Foto: materialy prasowe

– W przypadku przelewów na telefon Blik klient, od razu otrzymujemy informację, czy przelew został zrealizowany. Jeśli przelew nie został zrealizowany, to konto klienta nie jest obciążane – zapewnia Mirella Gmur-Dzieduszycka, z biura prasowego ING Banku Śląskiego.

Pan Krzysztof jest wieloletnim klientem Pekao SA. Ostatnio miał niemiłą przygodę z przelewami Blik. – Pieniądze z konta pobrało, a płatność nigdzie nie doszła – opowiada mężczyzna.

Warto sprawdzić: Cyfrowe płatności na celowniku hakerów

Biuro prasowe banku poinformowało nas, że „w ostatnim czasie nie odnotowaliśmy występowania tego typu problemów, a ewentualne reklamacje rozpatrywane są w takiej sytuacji w standardowym trybie”.

Nie myl cyfr podczas przelewu

Jak mówi Mirella Gmur-Dzieduszycka, z ING Banku Śląskiego w przypadku przelewów na telefon Blik klient od razu otrzymuje informację, czy przelew został zrealizowany. – Jeśli przelew nie został zrealizowany, to konto klienta nie jest obciążane – dodaje.

Ale przyznaje, że „zdarzają się sytuacje, w których klient podał nieprawidłowy numer telefonu odbiorcy lub odbiorca przelewu nie powiązał numeru telefonu ze swoim kontem”.

– W takiej sytuacji przelew może nie dotrzeć do odbiorcy. Również w takim przypadku zachęcamy do kontaktu z bankiem. Po zgłoszeniu kontaktujemy się z bankiem obcym lub odbiorcą, aby wyjaśnić sytuację. Termin rozpatrzenia reklamacji to również do 15 dni roboczych – wyjaśnia Mirella Gmur-Dzieduszycka.

Przypomina też, że płatności Blik w sklepach internetowych: między bankiem, a odbiorcą przelewu są jeszcze dodatkowi pośrednicy (np. PayU, Przelewy 24 itp.), którzy odpowiedzialni są za dostarczenie środków do finalnego odbiorcy. – Jeśli pobrana została kwota z konta czy pojawiła się blokada, to problem mógł zaistnieć właśnie między pośrednikiem, a finalnym odbiorcą. – tłumaczy przedstawicielka ING Banku Śląskiego.

Zapewnia, że jeśli klient zgłosi problem z płatnością do banku, to on kontaktuje się z PSP. Termin rozpatrzenia reklamacji to do 15 dni roboczych – zgodnie z ustawą o usługach płatniczych.

Michał Czurabski, dyrektor ds. Rozwoju Bankowości Mobilnej przyznaje, że takie sytuacje zdarzają się niezwykle rzadko. – Mogą one wynikać z chwilowych utrudnień systemowych. Do każdej reklamacji klienta podchodzimy indywidualnie i staramy się ją wyjaśnić jak najszybciej – dodaje dyr. Czurabski.

Jak zauważa Kinga Wojciechowska –Rulka z mBanku najczęstszym powodem jaki notujemy w takich sytuacjach jest to, że klienci zmieniają nr telefonu ale nie informują o tym banku. – Jeśli nie zmieniliśmy nr telefonu w banku to siłą rzeczy nie będzie też zmieniony w usłudze Blik – mówi Kinga Wojciechowska –Rulka.

Warto sprawdzić: Gotówkę nie zawsze wpłacimy przy użyciu telefonu

Zapewnia, że błędnie wysłany przelew da się odzyskać, ale klient powinien się skontaktować z bankiem i złożyć odpowiednią dyspozycję. Na jej podstawie bank rozpocznie proces reklamacyjny.

A numer telefonu musi być aktualny

Jak podkreśla Agnieszka Kubajek, z Banku Millennium przelew Blik na telefon jest usługą realizowaną we współpracy z KIR, Polskim Standardem Płatności oraz innymi bankami oferującymi usługę.

– Aby móc otrzymywać przelewy Blik na telefon, klient powinien zarejestrować się w usłudze w swoim banku. Nie ma możliwości, by wysłać środki do klienta, który nie jest zapisany do usługi. Możliwe natomiast są pomyłki we wpisywaniu numeru telefonu odbiorcy – przyznaje Agnieszka Kubajek.

Piotr Wardziak z PKO BP mówi, że ten bank nie odnotował tego typu zgłoszeń. – Przelewy na numer telefonu są realizowane bez problemów. Odbiorca przelewu musi mieć zarejestrowany numer telefonu w systemie Blik za pośrednictwem aplikacji mobilnej banku, w którym prowadzone jest konto, na które klient chce otrzymywać pieniądze, wysyłane na jego numer telefonu – mówi Piotr Wardziak.

Dodaje, że w aplikacji IKO bank oferuje możliwość włączenia usługi prezentacji oznaczenia kontaktów, czyli tych osób z listy znajomych, które odbierają przelewy na telefon (obok danego kontaktu pojawia się ikonka Blika.

A dodatkowo, w trakcie wykonywania przelewu, IKO weryfikuje czy klient jest klientem PKO BP czy innego banku i prezentuje stosowne komunikaty jeśli istnieje ryzyko, że odbiorca nie odbiera przelewów na numer telefonu.

Także Marek Korcz, z Santander Bank Polska zauważa, że przyczyną braku przelewu Blik może być błędny numer telefonu (np. pomylona cyfra w numerze) , a wówczas pieniądze trafiają na podany numer, należący do innej osoby.

Inną przyczyną może być sytuacja, w której klient ma nowy numer telefonu i nie powiążę go ze swoim kontem w bazie Blik a np. poprzedni posiadacz tego numeru miał ten numer powiązany z kontem, ale nie usunął go.

– Wtedy znajomi przy moim numerze będą widzieli informację o możliwości zrobienia przelewu na telefon – bo numer będzie powiązany ale przesyłając mi pieniądze środki trafią na konto poprzedniego właściciela numeru. Bo to jego konto było przypisane do tego numeru – tłumaczy Marek Korcz.

Warto sprawdzić: Problemy z przelewami po wymianie smartfona

Podkreśla, że tego typu reklamacje bank rozpatruje jak błędnie wykonany przelew, a czas rozpatrywani zależy od tego, czy wymagana jest w danym przypadku współpraca z innym bankiem oraz od tego, czy odbiorca jest aktywnym klientem czy też te środki trafiły na jakieś zapomniane  konto, a dane kontaktowe są nieaktualne.

Pan Krzysztof skontaktował się z bankiem w swojej sprawie. Konsultanci sprawdzili: czytelnik pomylił numer odbiorcy przelewu.

– W przypadku przelewów na telefon Blik klient, od razu otrzymujemy informację, czy przelew został zrealizowany. Jeśli przelew nie został zrealizowany, to konto klienta nie jest obciążane – zapewnia Mirella Gmur-Dzieduszycka, z biura prasowego ING Banku Śląskiego.

Pan Krzysztof jest wieloletnim klientem Pekao SA. Ostatnio miał niemiłą przygodę z przelewami Blik. – Pieniądze z konta pobrało, a płatność nigdzie nie doszła – opowiada mężczyzna.

Pozostało 92% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Oszczędności
Choć ceny wciąż rosną, inflacji boimy się coraz mniej
Oszczędności
Od 2016 roku lokaty przynosiły realne straty, ale to może się zmienić
Oszczędności
Polacy starają się oszczędzać, ale oni tego nie robią
Oszczędności
Coraz więcej młodych Polaków oszczędza. W co lokują pieniądze?
Oszczędności
Jak oszczędzają Niemcy. Gdzie trzymają pieniądze
Materiał Promocyjny
Technologia na etacie. Jak zbudować efektywny HR i skutecznie zarządzać kapitałem ludzkim?