Wpłatomat nieczynny, w okienku opłata. Można reklamować

Wpłatomat przy oddziale banku nieczynny, a za wpłatę w placówce pobrano opłatę. Co robić? Bankowcy radzą, by składać reklamację w takich sytuacjach.

Publikacja: 04.08.2021 22:19

Wpłatomat nieczynny, w okienku opłata. Można reklamować

Foto: Adobe Stock

– W przypadku, gdy wpłatomat nie działa, klient może złożyć reklamację. Podczas jej rozpatrywania bank weryfikuje informację o niedostępności zgłoszonego wpłatomatu – zapewnia biuro prasowe Pekao SA.

Warto sprawdzić: Opłaty za wpłaty. I to całkiem spore

Pani Elżbieta chciała zasilić swoje konto. Jednak wpłatomat jej banku w małym miasteczku na Dolnym Śląsku był zepsuty. – Więc musiałam skorzystać z oddziału. Naliczono mi prowizję, bo okazało się, że to była placówka partnerska banku – a nie jego odział – opowiada kobieta.

Bez reklamacji się nie obędzie

Czy klienci banków, które pobierają opłaty za wpłaty – mają szansę unikać takich kosztów, bo wpłatomat był uszkodzony?

Jak mówi Magda Ostrowska, z ING Banku Śląskiego zgodnie z Tabelą Opłat i Prowizji za wpłatę gotówki w kasie oddziału pobierana jest prowizja 10 zł. Dotyczy ona kont: Konto z Lwem Mobi, Konto z Lwem Direct. Dla kont: Konto z Lwem Komfort Konto z Lwem PRP Konto z Lwem Active wpłata jest darmowa.

– Prowizja za wpłaty w oddziale naliczana jest automatycznie. W przypadku awarii wpłatomatu czy bankomatu,  kasjer w trakcie realizacji transakcji wpłat i wypłat  ma możliwość umorzenia prowizji odznaczając odpowiednie pole w aplikacji – mówi Magda Ostrowska.

Dodaje, że obowiązkiem klienta jest tylko zgłoszenie tego faktu – reklamacji, a analizą niedostępności urządzenia zajmuje się bank.

Jeśli wpłatomat przy oddziale nie działa, a bank naliczy opłatę za wpłatę klient w takiej sytuacji powinien zgłosić reklamację.

– Opłata pobierana jest na koniec okresu rozliczeniowego z rachunku, na który dokonywana jest wpłata gotówki. Okres rozliczeniowy liczony jest od 29 dnia danego miesiąca kalendarzowego do 28 dnia kolejnego miesiąca kalendarzowego – dodaje Magda Ostrowska.

Przyznaje, że w okresie maj – czerwiec ING Bank Śląsk miał kilka reklamacji w sprawie zwrotu prowizji z powodu niedostępności urządzenia.

Warto sprawdzić: Wpłatomat „zjadł” pieniądze. Jak szybko je odzyskamy?

 Jak mówi Magda Ostrowska bank nie uwzględni reklamacji, gdy jego analiza nie potwierdza przerw w dostępności wpłatomatów lub gdy reklamacja może stanowić niezasadną próbę wyłudzenia zwrotu prowizji.

A bank sprawdzi czy była awaria

Także w mBanku wpłata gotówkowa w placówce banku wiąże się z opłatą w przypadku eKonta osobistego (10 zł).

– W przypadku eKonta możliwości, eKonta Junior oraz mKonta Intensive, klient nie ponosi opłaty za wpłatę w placówce – mówi Kinga Wojciechowska-Rulka.

Dodaje, że w sytuacji, gdy w placówce mamy do czynienia z awarią wpłatomatu lub w tej placówce po prostu nie ma urządzenia z wpłatomatem, klient nie ponosi opłaty.

Każdą reklamację klienta na urządzenie sprawdzamy bardzo dokładnie i podchodzimy do sprawy indywidualnie podczas jej rozpatrywania – mówi Konga Wojciechowska-Rulka.

W Pekao SA wpłaty gotówki mogą wiązać się z opłatami zgodnie z obowiązującą taryfą prowizji i opłat i są m.in. uzależnione od rodzaju rachunku, jaki posiada klient. – W przypadku, gdy wpłatomat nie działa, klient może złożyć reklamację. Podczas jej rozpatrywania bank weryfikuje informację o niedostępności zgłoszonego wpłatomatu – zapewnia bank.

Warto sprawdzić: Top tip wpłatomatu: nie wkładajmy biletu między pieniądze

Również Małgorzata Witkowska z PKO BP mówi, że klienci indywidualni korzystający z wpłatomatów lub z opcji wpłaty gotówki w oddziale nie ponoszą dodatkowych opłat z wyjątkiem osób posiadających PKO Konto za Zero, będącego w ofercie banku od 1 marca 2020 roku.

– W tym przypadku opłata za wpłatę w oddziale wynosi 10 zł. Naliczenie opłat w pozostałych przypadkach np. w sytuacji niedziałającego chwilowo wpłatomatu rozpatrujemy po wpłynięciu reklamacji – tłumaczy Małgorzata Witkowska.

Czasem wpłaty darmowe

Ale nie wszystkie banki pobierają opłaty za wpłaty w oddziale. Tak jest choćby w Santander Bank Polska. – Za wpłaty gotówki w placówce naszego banku przez posiadacza rachunku w przypadku klientów indywidualnych nie pobieramy opłaty. Dotyczy to także placówek partnerskich – mówi Ewa Krawczyk, z biura prasowego banku.

Podobnie jest w Credit Agricole. – Klienci indywidualni, którzy wpłacają  gotówkę na swoje konto u doradcy, nie ponoszą opłaty, bez względu na to, czy obok jest wpłatomat, czy też go nie ma – zapewnia Paulina Kałuża-Lelakowska, Senior Product Manager.

Tak samo jest w Banku Millennium.- Jeżeli chodzi o wpłatę gotówki w oddziale nie pobiera opłat za wpłatę gotówki na konto osobiste – zapewnia Agnieszka Kubajek, z biura prasowego. Bank pani Elżbiety nie odpowiedział na nasze pytania.

– W przypadku, gdy wpłatomat nie działa, klient może złożyć reklamację. Podczas jej rozpatrywania bank weryfikuje informację o niedostępności zgłoszonego wpłatomatu – zapewnia biuro prasowe Pekao SA.

Warto sprawdzić: Opłaty za wpłaty. I to całkiem spore

Pozostało 94% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Oszczędności
Choć ceny wciąż rosną, inflacji boimy się coraz mniej
Oszczędności
Od 2016 roku lokaty przynosiły realne straty, ale to może się zmienić
Oszczędności
Polacy starają się oszczędzać, ale oni tego nie robią
Oszczędności
Coraz więcej młodych Polaków oszczędza. W co lokują pieniądze?
Oszczędności
Jak oszczędzają Niemcy. Gdzie trzymają pieniądze
Materiał Promocyjny
Technologia na etacie. Jak zbudować efektywny HR i skutecznie zarządzać kapitałem ludzkim?