Wpłatomat nieczynny, w okienku opłata. Można reklamować

Wpłatomat przy oddziale banku nieczynny, a za wpłatę w placówce pobrano opłatę. Co robić? Bankowcy radzą, by składać reklamację w takich sytuacjach.

Publikacja: 04.08.2021 22:19

Wpłatomat nieczynny, w okienku opłata. Można reklamować

Foto: Adobe Stock

– W przypadku, gdy wpłatomat nie działa, klient może złożyć reklamację. Podczas jej rozpatrywania bank weryfikuje informację o niedostępności zgłoszonego wpłatomatu – zapewnia biuro prasowe Pekao SA.

Warto sprawdzić: Opłaty za wpłaty. I to całkiem spore

Pani Elżbieta chciała zasilić swoje konto. Jednak wpłatomat jej banku w małym miasteczku na Dolnym Śląsku był zepsuty. – Więc musiałam skorzystać z oddziału. Naliczono mi prowizję, bo okazało się, że to była placówka partnerska banku – a nie jego odział – opowiada kobieta.

Bez reklamacji się nie obędzie

Czy klienci banków, które pobierają opłaty za wpłaty – mają szansę unikać takich kosztów, bo wpłatomat był uszkodzony?

Jak mówi Magda Ostrowska, z ING Banku Śląskiego zgodnie z Tabelą Opłat i Prowizji za wpłatę gotówki w kasie oddziału pobierana jest prowizja 10 zł. Dotyczy ona kont: Konto z Lwem Mobi, Konto z Lwem Direct. Dla kont: Konto z Lwem Komfort Konto z Lwem PRP Konto z Lwem Active wpłata jest darmowa.

– Prowizja za wpłaty w oddziale naliczana jest automatycznie. W przypadku awarii wpłatomatu czy bankomatu,  kasjer w trakcie realizacji transakcji wpłat i wypłat  ma możliwość umorzenia prowizji odznaczając odpowiednie pole w aplikacji – mówi Magda Ostrowska.

Dodaje, że obowiązkiem klienta jest tylko zgłoszenie tego faktu – reklamacji, a analizą niedostępności urządzenia zajmuje się bank.

Jeśli wpłatomat przy oddziale nie działa, a bank naliczy opłatę za wpłatę klient w takiej sytuacji powinien zgłosić reklamację.

– Opłata pobierana jest na koniec okresu rozliczeniowego z rachunku, na który dokonywana jest wpłata gotówki. Okres rozliczeniowy liczony jest od 29 dnia danego miesiąca kalendarzowego do 28 dnia kolejnego miesiąca kalendarzowego – dodaje Magda Ostrowska.

Przyznaje, że w okresie maj – czerwiec ING Bank Śląsk miał kilka reklamacji w sprawie zwrotu prowizji z powodu niedostępności urządzenia.

Warto sprawdzić: Wpłatomat „zjadł” pieniądze. Jak szybko je odzyskamy?

 Jak mówi Magda Ostrowska bank nie uwzględni reklamacji, gdy jego analiza nie potwierdza przerw w dostępności wpłatomatów lub gdy reklamacja może stanowić niezasadną próbę wyłudzenia zwrotu prowizji.

A bank sprawdzi czy była awaria

Także w mBanku wpłata gotówkowa w placówce banku wiąże się z opłatą w przypadku eKonta osobistego (10 zł).

– W przypadku eKonta możliwości, eKonta Junior oraz mKonta Intensive, klient nie ponosi opłaty za wpłatę w placówce – mówi Kinga Wojciechowska-Rulka.

Dodaje, że w sytuacji, gdy w placówce mamy do czynienia z awarią wpłatomatu lub w tej placówce po prostu nie ma urządzenia z wpłatomatem, klient nie ponosi opłaty.

Każdą reklamację klienta na urządzenie sprawdzamy bardzo dokładnie i podchodzimy do sprawy indywidualnie podczas jej rozpatrywania – mówi Konga Wojciechowska-Rulka.

W Pekao SA wpłaty gotówki mogą wiązać się z opłatami zgodnie z obowiązującą taryfą prowizji i opłat i są m.in. uzależnione od rodzaju rachunku, jaki posiada klient. – W przypadku, gdy wpłatomat nie działa, klient może złożyć reklamację. Podczas jej rozpatrywania bank weryfikuje informację o niedostępności zgłoszonego wpłatomatu – zapewnia bank.

Warto sprawdzić: Top tip wpłatomatu: nie wkładajmy biletu między pieniądze

Również Małgorzata Witkowska z PKO BP mówi, że klienci indywidualni korzystający z wpłatomatów lub z opcji wpłaty gotówki w oddziale nie ponoszą dodatkowych opłat z wyjątkiem osób posiadających PKO Konto za Zero, będącego w ofercie banku od 1 marca 2020 roku.

– W tym przypadku opłata za wpłatę w oddziale wynosi 10 zł. Naliczenie opłat w pozostałych przypadkach np. w sytuacji niedziałającego chwilowo wpłatomatu rozpatrujemy po wpłynięciu reklamacji – tłumaczy Małgorzata Witkowska.

Czasem wpłaty darmowe

Ale nie wszystkie banki pobierają opłaty za wpłaty w oddziale. Tak jest choćby w Santander Bank Polska. – Za wpłaty gotówki w placówce naszego banku przez posiadacza rachunku w przypadku klientów indywidualnych nie pobieramy opłaty. Dotyczy to także placówek partnerskich – mówi Ewa Krawczyk, z biura prasowego banku.

Podobnie jest w Credit Agricole. – Klienci indywidualni, którzy wpłacają  gotówkę na swoje konto u doradcy, nie ponoszą opłaty, bez względu na to, czy obok jest wpłatomat, czy też go nie ma – zapewnia Paulina Kałuża-Lelakowska, Senior Product Manager.

Tak samo jest w Banku Millennium.- Jeżeli chodzi o wpłatę gotówki w oddziale nie pobiera opłat za wpłatę gotówki na konto osobiste – zapewnia Agnieszka Kubajek, z biura prasowego. Bank pani Elżbiety nie odpowiedział na nasze pytania.

Oszczędności
Ostra walka o nasze e-portfele
Oszczędności
Tyle Polacy oddali fiskusowi z tytułu podatku Belki
Oszczędności
W Europie Środkowej i Centralnej wciąż niższy popyt na złoto
Materiał Promocyjny
Jak zacząć oszczędzanie w złocie
Materiał Promocyjny
Współpraca na Bałtyku kluczem do bezpieczeństwa energetycznego
Oszczędności
Choć ceny wciąż rosną, inflacji boimy się coraz mniej
Materiał Promocyjny
Sezon motocyklowy wkrótce się rozpocznie, a Suzuki rusza z 19. edycją szkoleń