Co mogą, a czego nie mogą młodzi klienci banków

Nie ze wszystkich płatności mobilnych dostępnych dla dorosłych mogą korzystać nastolatki. Banki wskazują na obostrzenia narzucane im przez regulaminy platform płatniczych.

Publikacja: 28.07.2021 16:17

Co mogą, a czego nie mogą młodzi klienci banków

Foto: Adobe Stock

Płatności mobilne – za pomocą telefonu bądź innych urządzeń mobilnych (np. tabletu, zegarka itp.) – są już nieodłącznym elementem bankowej oferty. Jak wynika z raportu „Płatności cyfrowe 2020″, aż 34 proc. Polaków posiada dostęp do różnych metod opłacania zakupów: BLIK-em, zbliżeniowo telefonem, zegarkiem.

Warto sprawdzić: Konto dla dziecka poniżej 13 lat. Co oferują banki

Ale nie wszystkie płatności mobilne są dostępne dla klientów w wieku kilkunastu lat. – Dzień przed wyjazdem córki na obóz dowiedziałyśmy się, że osobom nieletnim została zabrana możliwość płacenia telefonem. Gratuluję pomysłu. Już szukamy banku, do którego się przenieść – skarży się pani Małgorzata, klientka Pekao SA, której córka ma 15 lat.

Google Pay oraz Apple Pay są dostępne dla osób powyżej 16. roku życia. Banki nie mają wpływu na ograniczenia wiekowe, które narzucają platformy płatnicze – tłumaczy Paweł Jurek, rzecznik Pekao SA.

Podpowiada, że osoby, które nie ukończyły 16 lat, mogą skorzystać innych płatności: BLIK-em w sklepach stacjonarnych oraz internetowych, w aplikacji PeoPay – płatności w internecie oraz kartą zbliżeniową w sklepach.

Małgorzata Witkowska z PKO BP podkreśla, że to, czy młodzież między 13. a 18. rokiem życia może korzystać z aplikacji typu Google Pay czy Apple Pay zależy od tych organizacji.

– Klientom w tym wieku PKO Bank Polski oferuje PKO Konto Pierwsze. Wtedy, oprócz BLIK-a, można korzystać z płatności zbliżeniowych telefonem. Wystarczy mieć aktywną aplikację IKO, telefon z systemem Android z włączoną funkcją NFC oraz kartę debetową lub kredytową dodaną w IKO – tłumaczy Witkowska.

Warto sprawdzić: Banki, które robią problemy, gdy dziecko zgubi kartę płatniczą

W ING Banku Śląskim osoby w wieku 13–17 lat mogą korzystać z płatności kartą w telefonie bez ograniczeń. – Jedynym wymogiem jest wyrażenie przez rodzica lub opiekuna prawnego zgody. Rodzic może wyrazić zgodę zdalnie przez system bankowości internetowej Moje ING – mówi Magda Ostrowska z biura prasowego.

Dodaje, że po wyrażeniu zgody, klienci od 13. roku życia mogą korzystać z płatności Visa zbliżeniowa w telefonie. Dla takich klientów dostępny jest też Google Pay – zewnętrzny portfel mobilny dostępny w urządzeniach z systemem Android oraz Apple Pay – zewnętrzny portfel mobilny dostępny na urządzeniach z systemem iOS. – Po stronie banku nie ma ograniczeń wiekowych, nasi klienci od 13. roku życia mogą korzystać z tej metody płatności. Firma Apple może posiadać ograniczenia po swojej stronie, na które bank nie ma wpływu – podkreśla Ostrowska.

ING Bank Śląski oferuje młodym klientom Garmin Pay – zewnętrzny portfel mobilny dostępny na zegarkach firmy Garmin, który współpracuje z systemami operacyjnymi Android oraz iOS.

W Credit Agricole płatności mobilne, czyli Google Pay, Apple Pay, Garmin Pay, Fitbit Pay, są dostępne również dla najmłodszych klientów, dla kart wydawanych w pakiecie do Konta dla Ciebie GO! – W ostatnim czasie nie zmienialiśmy zasad dotyczących korzystania z płatności mobilnych – wyjaśnia Adam Budziłek, dyr. do spraw rozwoju produktu w Biurze Kart Kredytowych i Płatności Alternatywnych Credit Agricole.

Warto sprawdzić: Jak bank zmienia konto dla młodych w „dorosły” rachunek

Jak informuje Kinga Wojciechowska-Rulka z mBanku, młodzi ludzie mogą płacić z użyciem Google Pay, Apple Pay, Garmin Pay i Fitbit Pay. – Mamy też BLIK-a – mówi Wojciechowska-Rulka.

Bank Millennium w maju tego roku udostępnił płatności zbliżeniowe telefonem w technologii HCE z systemem operacyjnym Android oraz BLIK-em, w tym przelewy na numer telefonu dla dzieci już od 7. roku życia. – Wcześniej z tego rodzaju płatności mogła korzystać młodzież od 13. roku życia – mówi Ewelina Składanek z biura prasowego banku.

Bank Millennium rozpoczyna właśnie udostępnianie klientom płatności zbliżeniowych w polskim systemem BLIK w kraju i za granicą. Z tego rodzaju płatności może już korzystać pierwsza grupa klientów, a wkrótce dojdą kolejne. Zamiast – jak do tej pory – podawać sześciocyfrowy kod BLIK, wystarczy odblokować telefon i przyłożyć go do terminala płatniczego.

Płatności mobilne – za pomocą telefonu bądź innych urządzeń mobilnych (np. tabletu, zegarka itp.) – są już nieodłącznym elementem bankowej oferty. Jak wynika z raportu „Płatności cyfrowe 2020″, aż 34 proc. Polaków posiada dostęp do różnych metod opłacania zakupów: BLIK-em, zbliżeniowo telefonem, zegarkiem.

Warto sprawdzić: Konto dla dziecka poniżej 13 lat. Co oferują banki

Pozostało 91% artykułu

Ten artykuł przeczytasz z aktywną subskrypcją rp.pl

Zyskaj dostęp do ekskluzywnych treści najbardziej opiniotwórczego medium w Polsce

Na bieżąco o tym, co ważne w kraju i na świecie. Rzetelne informacje, różne perspektywy, komentarze i opinie. Artykuły z Rzeczpospolitej i wydania magazynowego Plus Minus.

Materiał Promocyjny
Jak zacząć oszczędzanie w złocie
Oszczędności
Choć ceny wciąż rosną, inflacji boimy się coraz mniej
Oszczędności
Od 2016 roku lokaty przynosiły realne straty, ale to może się zmienić
Oszczędności
Polacy starają się oszczędzać, ale oni tego nie robią
Materiał Promocyjny
Bolączki inwestorów – od kadr po zamówienia
Oszczędności
Coraz więcej młodych Polaków oszczędza. W co lokują pieniądze?