Tak wynika z raportu Narodowego Banku Polskiego. Według 60 proc. konsumentów likwidacja gotówki byłaby niekorzystna dla gospodarki i bezpieczeństwa konsumentów.
Czytaj więcej
Chcesz wypłacić więcej niż 20 tys. zł w oddziale – musisz to wcześniej zapowiedzieć.
"W czasie pandemii 27 proc. konsumentów deklarowało częstsze korzystanie z zakupów w Internecie z wykorzystaniem komputera lub laptopa, a 22 proc. przyznało, że częściej niż dotychczas robią zakupy w sieci za pomocą urządzeń mobilnych. Co ciekawe, pandemia równocześnie wzmocniła przywiązanie konsumentów do gotówki, gdyż 64 proc. ankietowanych było przeciwnych całkowitemu wycofaniu banknotów i monet z użytku. Odsetek ten stopniowo wzrastał od 2017 r. Wyniósł wówczas 49 proc., a dodatkowo w tym czasie spadła liczba konsumentów, dla których ewentualne wycofanie gotówki z obiegu nie miało znaczenia (z 43 proc. w 2017 r. do 28 proc. w 2020 r.)" - czytamy w dokumencie "Raport o obrocie gotówkowym w Polsce w 2020 r."
Ok. 35 proc. respondentów wskazało, że pandemia miała wpływ na zmianę ich zachowań płatniczych - najczęściej na instrumenty bezgotówkowe. Osoby te w większości (73,2 proc.) wskazywały, że po zakończeniu pandemii zmiana ta się utrzyma.
W raporcie podano, że rodzaj punktu sprzedaży w znacznym stopniu wpływał na wykorzystanie instrumentu płatniczego. W I kw. 2021 r., ponad 80 proc. respondentów, dokonując płatności w sklepie stacjonarnym, używało kart płatniczych.