Płatności kartą za granicą można reklamować w Polsce

Transakcje nawet w egzotycznych krajach można reklamować w Polsce. I jest spora szansa na odzyskanie gotówki.

Publikacja: 10.07.2018 15:22

Płatności kartą za granicą można reklamować w Polsce

Foto: Adobe Stock

Pani Barbara spędziła tegoroczne wakacje z rodziną w Egipcie. W jednym ze sklepów z pamiątkami miała problemy z płatnością polską kartą. – Sprzedawca podchodził do nich trzy razy, bo coś nie chciało przejść – opowiada.

Już po powrocie do domu okazało się, że z konta ściągnięto jej płatność trzy razy. – Czy teraz jest jeszcze jakaś możliwość odzyskania tych pieniędzy? Czy to już musztarda po obiedzie? – pyta czytelniczka. Zapytaliśmy o to samo banki.

Każdy doradza złożenie reklamacji. – Sytuacje problemów z kartami i płatnościami rozpatrujemy według tych samych procedur, niezależnie od tego gdzie i kiedy występują – zapewnia Grzegorz Tkaczuk, ekspert z biura prasowego PKO BP.

Podkreśla, że gdy klient zauważy kilkukrotne księgowanie na swoim rachunku powinien jak najszybciej skontaktować się z bankiem i złożyć reklamację takiej transakcji, aby uzyskać zwrot środków z nieprawidłowo przeprowadzonych płatności. W PKO BP można to zrobić w oddziale, na naszej infolinii lub elektronicznie, np. w serwisie iPKO. – Każdy zgłoszony przypadek jest rozpatrywany indywidualnie – zastrzega Grzegorz Tkaczuk.

W banku Millennium w przypadku reklamacji złożonej np. braku wypłaty całości lub części kwoty transakcji z bankomatu, transakcji rozliczonej w innej walucie, niż akceptowana w momencie dokonywania transakcji, usługa lub towar nie zostały dostarczone lub były niezgodne z umową, czy gdy transakcja została rozliczona więcej niż jeden raz bank może uruchomić usługę chargeback, (inaczej obciążenie zwrotne) to rodzaj zwrotu środków inicjowany przez wystawcę karty w imieniu klienta (posiadacz karty zapoczątkowuje całą procedurę kontaktując się ze swoim bankiem). To także mechanizm mający na celu ochronę konsumenta.

Jeśli tylko klient uważa, że zakupione towary lub usługi były niezgodne z umową lub zauważy na wyciągu z karty transakcje, których nie rozpoznaje – może zażądać zwrotu środków w postaci chargebacku. Usługa umożliwia odzyskanie środków w sytuacji, gdy klient nie ma możliwości złożenia reklamacji bezpośrednio u usługodawcy u którego dokonano płatności za towar/usługę lub – w przypadku bankomatów – kwestionowana jest wypłata gotówki. – Chargeback jest regulowana przepisami organizacji płatniczych VISA/MasterCard i jest inicjowana przez bank. Reklamacja każdorazowo jest rozpatrywana indywidualnie – zastrzega bank.

Anna Mansfeld, menedżer Centrum Obsługi Reklamacji i Zapytań z BZ WBK tłumaczy, że w przypadku płatności kartą klienta zawsze musi zgłosić sprawę w swoim banku. To jego bank rozpoczyna procedurę reklamacji zwaną chargaback lub dispute. Anna Mansfeld zauważa, że w przypadku chargaback jest nawet przewidziana opcja reklamacji za wielokrotne obciążenie, a szanse na odzyskanie środków są spore.

– Należy tylko pamiętać, że w przypadku, kiedy coś dzieje i transakcja nie dochodzi do skutku (a podaliśmy PIN) należy zabrać potwierdzenie nieudanej / odrzuconej transakcji, bo w takiej sytuacji zwykle ponawiamy transakcję, ponownie potwierdzamy ją numerem i jeśli u usługodawcy lub u jego dostawy usług dojdzie do jakiejś pomyłki, mogą przesłać do rozliczenia obie transakcje – wyjaśnia ekspertka z BZ WBK.

Z kolei zdaniem Miłosza Gromskiego z ING Banku Śląskiego sytuacja pni Barbary może wynikać z błędu technicznego (np. wielokrotna autoryzacja i blokada środków albo rozliczenie transakcji pomimo komunikatu o nieudanej płatności) lub z chęci wyłudzenia/oszustwa. – Klient płacąc kartą powinien zachować czujność i zawsze sprawdzić, czy kwota transakcji na terminalu jest prawidłowa i jeśli od razu zauważy, że transakcja jest niepoprawna, to powinien poprosić sprzedawcę o jej anulowanie czy poprawienie – radzi bankowiec.

Dodaje, że posiadacz karty zawsze może (nawet powinien) zgłosić w banku reklamację dotyczącą transakcji, co do której ma wątpliwości, a im szybciej to zrobi tym lepiej (np. dzwoniąc na infolinię) – w sytuacji oszustwa / wykorzystania danych karty pozwoli to zablokować kartę. -Pomocne w zgłoszeniu mogą być wydruki z terminala ze szczegółami transakcji – dodaje Miłosz Gromski.

Banki radzą też klientom by na bieżąco monitorowali transakcje na swoich rachunkach poprzez uruchomienie powiadomień SMS lub e-maila o przeprowadzanych transakcjach.

Pani Barbara spędziła tegoroczne wakacje z rodziną w Egipcie. W jednym ze sklepów z pamiątkami miała problemy z płatnością polską kartą. – Sprzedawca podchodził do nich trzy razy, bo coś nie chciało przejść – opowiada.

Już po powrocie do domu okazało się, że z konta ściągnięto jej płatność trzy razy. – Czy teraz jest jeszcze jakaś możliwość odzyskania tych pieniędzy? Czy to już musztarda po obiedzie? – pyta czytelniczka. Zapytaliśmy o to samo banki.

Pozostało 88% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Karty Płatnicze
Kartę bank może wysłać nie tylko zwykłym listem
Materiał Promocyjny
Co czeka zarządców budynków w regulacjach elektromobilności?
Karty Płatnicze
Czasem trzeba iść do oddziału banku, by zmienić PIN do karty
Karty Płatnicze
Klient za granicą kartę nie zawsze dostanie. A czasem trzeba za nią dopłacić
Karty Płatnicze
Karta płatnicza częściowo uszkodzona. Bez wymiany się nie obejdzie
Karty Płatnicze
Uwaga na marże przy płatnościach kartą na wakacjach za granicą