Jakie metody autoryzacji transakcji stosowane są w polskich bankach?
W PKO BP klienci korzystający z bankowości elektronicznej iPKO mają do wyboru kilka sposobów autoryzacji. Głównie są to kody SMS – przesyłane na telefon komórkowy służą do autoryzacji operacji dokonywanych za pośrednictwem serwisu internetowego i telefonicznego. Można korzystać też z tokena iPKO. Jest to aplikacja na telefon komórkowy, która generuje kody jednorazowe. Co ciekawe, bank umożliwia nadal używanie karty kodów jednorazowych.
Niebawem planowane jest wprowadzenie tzw. mobilnej autoryzacji. Klienci korzystający z aplikacji mobilnej IKO będą mogli zatwierdzać operacje za jej pomocą. Na razie w IKO transakcje domyślnie autoryzuje się 4-cyfrowym kodem PIN do aplikacji. Dotyczy to wszystkich operacji powyżej 50 zł. Przy kwotach niższych wystarczy kliknąć OK lub potwierdzenie nie jest potrzebne. Wartości te można ustawiać. Można zdecydować, które transakcje będą musiały być potwierdzone PIN do aplikacji, a które nie. Bank przygotował gotowe warianty (domyślny, komfortowy, zawsze z PIN), ale można też korzystać z własnych ustawień.
W Pekao klienci serwisu Pekao24 mogą używać kodu SMS wygenerowanego przez aplikację PekaoToken lub token sprzętowy oraz kodów z karty kodów jednorazowych (podobne rozwiązania, z wyjątkiem tego ostatniego, dotyczą aplikacji tabletowej). W bankowości na telefonie komórkowym autoryzacje przeprowadza się za pomocą kodu PIN, który klient sam ustala (musi być 6-cyfrowy) podczas aktywacji aplikacji na urządzeniu.
Ale Pekao zapowiada, że nowa aplikacja mobilna, która zostanie udostępniona w drugiej połowie roku, będzie również miała możliwość autoryzacji biometrycznej.