Koszty: domowe biuro jednak z podatkowymi korzyściami

Przedsiębiorca prowadzący działalność w mieszkaniu zaliczy do kosztów czynsz i media. Nawet jeśli nie ma gabinetu.

Publikacja: 10.11.2017 18:34

Koszty: domowe biuro jednak z podatkowymi korzyściami

Foto: Adobe Stock

Skarbówka łagodzi podejście do działających w domowych pieleszach przedsiębiorców. W przesłanym do naszej redakcji piśmie Ministerstwo Finansów zapewnia, że mogą rozliczać w podatkowych kosztach wydatki związane z działalnością bez konieczności wyodrębniania specjalnego pomieszczenia na firmę. To pokłosie naszego tekstu z 6 listopada („Mieszkanie to nie biuro”). Napisaliśmy w nim o rygorystycznym stanowisku fiskusa w sprawie rozliczania w podatkowych kosztach wydatków na domowe biuro. Z ostatnich interpretacji wynika, że jest to możliwe tylko wtedy, gdy na działalność mamy osobne, wyodrębnione pomieszczenie. Taki obowiązek nie wynika jednak z przepisów. Mówią one, że w kosztach można zaksięgować wydatki związane z „opłatami za czynsz, energię elektryczną, telefon, wodę, gaz i centralne ogrzewanie w części przypadającej na działalność gospodarczą”.

Zdaniem ekspertów wprowadzenie warunku wyodrębnienia pomieszczenia na działalność gospodarczą uniemożliwia rozliczanie kosztów wielu najmniejszym przedsiębiorcom. Takim jak informatycy, konsultanci, prawnicy, architekci czy marketingowcy. Działają w domu, nie potrzebują jednak osobnego gabinetu, wystarczy im biurko, komputer i regał na dokumenty.

Wygląda na to, że ich problemy znikną.

„Przepisy nie uzależniają możliwości zaliczenia wydatków do kosztów podatkowych od wyodrębnienia w dosłownym (fizycznym) sensie pomieszczenia, w którym prowadzona jest działalność gospodarcza. Jeżeli wydatki poniesione na czynsz czy media są związane z prowadzoną działalnością gospodarczą (zarejestrowaną w mieszkaniu), to mogą być zaliczone do kosztów podatkowych” – napisało Ministerstwo Finansów w odpowiedzi na nasze pytanie.

Zapewniło też, że analizuje wydane wcześniej interpretacje indywidualne. Jeżeli wykryje w nich nieprawidłowości, na pewno zostaną zmienione.

Oczywiście w kosztach uzyskania przychodów można rozliczać tylko wydatki przypadające na powierzchnię faktycznie wykorzystywaną w działalności. Przedsiębiorcy muszą ją oszacować i określić, jaki procent opłat może być wykorzystany podatkowo. Dotyczy to nie tylko czynszu i mediów, ale też wydatków na nabycie mieszkania (rozliczanych poprzez odpisy amortyzacyjne) czy odsetek od kredytu. Fiskus zaws ze może zweryfikować, czy wyliczenia przedsiębiorcy pokrywają się z rzeczywistością.

Skarbówka łagodzi podejście do działających w domowych pieleszach przedsiębiorców. W przesłanym do naszej redakcji piśmie Ministerstwo Finansów zapewnia, że mogą rozliczać w podatkowych kosztach wydatki związane z działalnością bez konieczności wyodrębniania specjalnego pomieszczenia na firmę. To pokłosie naszego tekstu z 6 listopada („Mieszkanie to nie biuro”). Napisaliśmy w nim o rygorystycznym stanowisku fiskusa w sprawie rozliczania w podatkowych kosztach wydatków na domowe biuro. Z ostatnich interpretacji wynika, że jest to możliwe tylko wtedy, gdy na działalność mamy osobne, wyodrębnione pomieszczenie. Taki obowiązek nie wynika jednak z przepisów. Mówią one, że w kosztach można zaksięgować wydatki związane z „opłatami za czynsz, energię elektryczną, telefon, wodę, gaz i centralne ogrzewanie w części przypadającej na działalność gospodarczą”.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Planowanie Wydatków
BLIK wypiera płatności zbliżeniowe
Planowanie Wydatków
Wakacje kredytowe ruszyć mają od czerwca
Planowanie Wydatków
Jakie zasady „mieszkania na start”? Jest projekt ustawy nowego kredytu
Planowanie Wydatków
"Mieszkanie na start" zastąpi "bezpieczny kredyt 2%": kto się załapie, a kto nie
Materiał Promocyjny
Jaki jest proces tworzenia banku cyfrowego i jakie czynniki są kluczowe dla jego sukcesu?
Planowanie Wydatków
Koniec przyjmowania wniosków o „kredyt 2 proc.”. Rząd zapowiada zmiany
Planowanie Wydatków
Zyski banków rosną, ale premier Tusk zapowiedział wakacje kredytowe