Rz: Jak ocenia pan rozwiązania dotyczące autoryzacji bankowych transakcji internetowych i mobilnych w Polsce?
Ricardo Campos: Polski sektor bankowy należy do najbardziej rozwiniętych na świecie. W obszarze autoryzacji transakcji szukamy nowych możliwości, które mogłyby zastąpić najbardziej powszechne obecnie kody SMS. Zaznaczę, że kody są teraz uważane przez użytkowników za bardzo wygodne i przyjazne w obsłudze. W Banku Millennium w ten sposób zatwierdzane są transakcje w systemie internetowym. Natomiast użytkownicy aplikacji potwierdzają transakcje PIN-em lub mobilnym hasłem. Rozwiązaniem, nad którym obecnie pracujemy, jest mobilny token. Może on stać się, obok biometrii, najbardziej powszechnym sposobem autoryzacji transakcji w internecie; autoryzacja będzie wykonywana wygodnie i bezpiecznie w aplikacji mobilnej. Informację o tym, że system czeka na autoryzację, otrzymamy za pomocą powiadomienia push. Obecnie z takiego rozwiązania nasi klienci mogą korzystać płacąc w internecie kartą; transakcja może być potwierdzona w aplikacji PIN-em lub jeszcze wygodniej – odciskiem palca.
Jakie cechy powinna mieć autoryzacja?
Priorytetem zawsze jest bezpieczeństwo transakcji. Ale w miarę jak zmieniają się nawyki użytkowników bankowości internetowej i mobilnej, niezwykle ważnym elementem staje się też wygoda i szybkość. Użytkownik smartfona nie chce już przepisywać kodu z SMS-a. Wolałby jednym kliknięciem w telefonie zatwierdzić przelew czy płatność kartą. Dokładamy starań, aby zapewnić najwyższe standardy bezpieczeństwa naszych usług, a jednocześnie dbamy o to, żeby sposób autoryzacji był jak najbardziej przyjazny dla klientów. Dlatego wprowadzamy najbardziej nowoczesne rozwiązania, które łączą jedno i drugie, np. biometrię.
Jak pogodzić bezpieczeństwo z wygodą dla użytkownika?