Smartfony zastępują portfele z gotówką

Wysyp nowych aplikacji mobilnych i systemów transakcyjnych.

Publikacja: 06.05.2017 14:26

Smartfony zastępują portfele z gotówką

Foto: 123RF

Klienci banków w Polsce mogą czuć się rozpieszczani, jeśli chodzi o dostęp do nowych technologii ułatwiających płatności i zarządzanie finansami. Banki regularnie wprowadzają nowe funkcje w aplikacjach mobilnych i usprawniają systemy transakcyjne.

Od kwietnia tego roku z nowej aplikacji mobilnej mogą korzystać klienci mBanku. Z kolei T-Mobile Usługi Bankowe zmodyfikował bankowość internetową. Parę tygodni wcześniej system bankowości online wymienił też Citi Handlowy. A aplikację mobilną zaktualizował Getin Noble Bank. Rok temu duże zmiany w swoim systemie wprowadził ING Bank Śląski.

Odcisk palca i inne nowości w mBanku

Duże zainteresowanie wzbudziła trzecia już wersja aplikacji mobilnej mBanku dla systemów iOS i Android. Przy jej projektowaniu wzięto pod uwagę zdanie użytkowników (przeanalizowano opinie blisko 100 tys. osób).

Aplikacja pozwala na logowanie odciskiem palca w telefonach z systemem Android. Do tej pory było to możliwe na urządzeniach Apple z systemem iOS.

Jedną z kluczowych funkcji nowej aplikacji mBanku są płatności mobilne Android Pay. Jak przekonuje bank, po raz pierwszy w Europie oferowane są w zupełnie nowym modelu. Dodanie karty do Android Pay odbywa się w aplikacji banku. Aby płacić zbliżeniowo telefonem, wystarczy z listy kart widocznych w aplikacji wybrać tę, której chcemy użyć i dodać ją do płatności Android Pay. Nie trzeba już pobierać osobnej aplikacji Android Pay.

mBank wspiera również standard płatności mobilnych BLIK. Usługa ta została uzupełniona o natychmiastowe płatności w internecie BLIK OneClick.

Innowacją w nowej aplikacji mBanku jest też autorska funkcja tempa wydatków, która pomaga w prosty sposób kontrolować budżet.

Nowa aplikacja wprowadza również mobilną autoryzację, czyli łatwiejszy i szybszy sposób potwierdzania operacji. Jest to bezpieczniejsza alternatywa dla popularnych haseł SMS i kodów jednorazowych.

W aplikacji mBanku klienci znajdą też rozbudowany system powiadomień. Komunikaty (push) można w dowolny sposób skonfigurować na przykład po to, aby uzyskać informacje o przelewach przychodzących na rachunek, rozliczeniach transakcji kartowych czy terminach stałych płatności.

Nowe projekty kilku instytucji

Inne banki także modernizują systemy. W drugim półroczu nową aplikację mobilną udostępni Pekao. – Będzie łączyć funkcje transakcyjne z płatnościami mobilnymi PeoPay i korzystać m.in. z biometrii. Odciskiem palca będzie można zalogować się do aplikacji i posłużyć się nim w jednym z etapów autoryzacji transakcji – mówi Tomasz Bogusławski, rzecznik Pekao.

Zmiany szykuje także Alior. – Zgodnie z zapowiedziami udostępnimy nową bankowość mobilną i internetową pod koniec maja – informuje Julian Krzyżanowski, rzecznik tego banku.

Klienci Banku BGŻ BNP Paribas dostaną nową aplikację mobilną w okolicach wakacji. – W tym samym czasie zostanie im udostępniony system płatności mobilnych Android Pay. W drugiej połowie roku rozbudujemy aplikację o BLIK. Rozpoczęliśmy też prace nad nową bankowością internetową – twierdzi Tomasz Bogus, prezes BGŻ BNP Paribas.

Klienci tego oczekują

– Jeszcze kilka lat temu kanał mobilny był traktowany jako dodatkowy, niszowy. Konsekwencją takiego podejścia były bardzo proste aplikacje, które miały umożliwić głównie sprawdzenie stanu rachunku i historii transakcji. Rozwój technologii mobilnych zmienił jednak oczekiwania i zachowanie klientów. Bankowość musi nadążać za tymi zmianami – tłumaczy Robert Piotr Hibner, dyrektor Departamentu Kanałów Elektronicznych mBanku.

Dziś smartfony zastąpiły nie tylko komputery, ale nawet portfele. – Klienci chcą w pełni zarządzać finansami z poziomu telefonu: spłacać karty kredytowe, zrywać i zakładać lokaty, kupować ubezpieczenia czy używać aplikacji do zapłacenia rachunku w sklepie. Dane mBanku potwierdzają te tendencje. Na przykład sprzedaż ubezpieczeń turystycznych już w 30 proc. jest u nas realizowana w kanale mobilnym – przekonuje dyrektor Hibner.

Dlatego przy projektowaniu nowej aplikacji mobilnej mBanku najważniejszym wyzwaniem było pogodzenie jej złożoności (licznych funkcji) z prostotą wyglądu i szybkością działania. Założono, że każdy scenariusz musi być maksymalnie łatwy w odnalezieniu i obsłudze.

Mają dostęp, ale niekoniecznie korzystają

Na koniec IV kwartału 2016 r. (w porównaniu z III kwartałem) liczba rachunków bankowych dostępnych przez internet wzrosła o 0,5 proc., a aktywnych klientów – o 0,4 proc.

Ogólna liczba umów o korzystanie z bankowości internetowej na koniec ubiegłego roku wynosiła 33,2 mln, z czego 15,4 mln było zawartych przez osoby logujące się do banku przynajmniej raz w miesiącu.

W ciągu całego roku liczba takich umów podpisanych przez klientów indywidualnych zwiększyła się o 9,3 proc., czyli łącznie przybyło ich ok. 3 mln. W tym samym czasie liczba aktywnych klientów wzrosła o 5,6 proc., czyli o ponad 800 tys.

Osłabienie dynamiki wzrostu liczby rachunków dostępnych przez internet to zdaniem bankowców oznaka nasycenia tej części rynku usług bankowych. Ale stosunek liczby umów do liczby aktywnych klientów (obecnie 46 proc.) wskazuje na duży potencjał w zakresie korzystania z bankowości cyfrowej.

Badanie Kantar TSN pokazuje, że 45 proc. respondentów (53 proc. indywidualnych klientów banków) deklaruje używanie bankowości internetowej. Zaufanie do tego kanału dostępu do usług ma 57 proc. badanych; wśród posiadaczy rachunku bankowego udział ten wzrasta do 62 proc. Największe zaufanie deklarują przedstawiciele pokolenia Y (74 proc.) i najmłodszego pokolenia Z (66 proc.). —mr

Klienci banków w Polsce mogą czuć się rozpieszczani, jeśli chodzi o dostęp do nowych technologii ułatwiających płatności i zarządzanie finansami. Banki regularnie wprowadzają nowe funkcje w aplikacjach mobilnych i usprawniają systemy transakcyjne.

Od kwietnia tego roku z nowej aplikacji mobilnej mogą korzystać klienci mBanku. Z kolei T-Mobile Usługi Bankowe zmodyfikował bankowość internetową. Parę tygodni wcześniej system bankowości online wymienił też Citi Handlowy. A aplikację mobilną zaktualizował Getin Noble Bank. Rok temu duże zmiany w swoim systemie wprowadził ING Bank Śląski.

Pozostało 90% artykułu

Ten artykuł przeczytasz z aktywną subskrypcją rp.pl

Zyskaj dostęp do ekskluzywnych treści najbardziej opiniotwórczego medium w Polsce

Na bieżąco o tym, co ważne w kraju i na świecie. Rzetelne informacje, różne perspektywy, komentarze i opinie. Artykuły z Rzeczpospolitej i wydania magazynowego Plus Minus.

Planowanie Wydatków
Polacy pożyczają w bankach coraz więcej. Skąd ten boom?
Planowanie Wydatków
Dokąd z kartą, gdzie z gotówką? Jak przygotować się do wakacyjnego wyjazdu za granicę
Planowanie Wydatków
Ile zapłacisz na igrzyskach olimpijskich w Paryżu? Jak można zaoszczędzić?
Planowanie Wydatków
Ile kosztuje wyprawa na piłkarskie Euro 2024? Jak kibic może zaoszczędzić?
Materiał Promocyjny
Bolączki inwestorów – od kadr po zamówienia
Planowanie Wydatków
BLIK wypiera płatności zbliżeniowe