Dla hakerów najważniejszymi elementami pozwalającymi na objęcie kontroli nad naszymi finansami czy innymi aspektami naszego życia są: dane osobowe, hasła, numery karty płatniczej czy elektroniczne dokumenty zawierające nasze dane bankowe. Dzięki nim, mogą pobrać środki z konta bankowego, płacić online w naszym imieniu, wynajmować na nasze nazwisko mieszkanie czy zaciągnąć pożyczkę online.
Banki starają się nas chronić przed działaniami zewnętrznymi, które mogłyby źródłem szkody. Po to właśnie używamy w transakcjach podstawowych identyfikatorów klienta, tj. identyfikator + PIN, tonek czy token z autoryzacją kodem PIN albo jednorazowe kody sms. Strony banków, do których mamy dostęp w oparciu o certyfikaty, są szyfrowane protokołami SSL (szyfrowanie transmisji danych w internecie). Dodatkowo, każdy z nas ma na rachunku bankowym ustawione limity transakcji.
Wykorzystując karty płatnicze, dokonując transakcji online i korzystając z dostępu do pieniędzy za pośrednictwem internetu czy telefonu warto pamiętać o kilku podstawowych rzeczach:
– każde urządzenie elektroniczne czy mobilne podłączone do Internetu powinno mieć zainstalowany i na bieżąco aktualizowany program antywirusowy
– nie wolno dokonywać płatności internetowych z komputerów znajdujących się w miejscach publicznych, nie należących do nas
– nie należy otwierać wiadomości i dołączonych do nich załączników od nieznanych nadawców
– żaden bank nie wysyła do swoich klientów zapytań o hasło lub inne poufne dane
– żaden bank nie wysyła próśb o aktualizację danych z linkiem przekierowującym na stronę www
– przed zalogowaniem na konto bankowe należy sprawdzić, czy połączenie jest bezpieczne: adres witryny internetowej banku powinien rozpoczynać się od skrótu: https://
– zanim wpisze się login i hasło warto sprawdzić, czy połączenie z bankiem odbywa się z wykorzystaniem szyfrowania – symbol kłódki w pasku adresowym
– choć banki automatycznie wylogowują nieaktywnych użytkowników, po zalogowaniu się do systemu transakcyjnego nie wolno odchodzić od komputera, a po zakończonej pracy najlepiej samodzielnie się wylogować i zamknąć przeglądarkę.
Odpowiedzialność za bezpieczeństwo naszych pieniędzy na koncie leży nie tylko po stronie banku, ale także po stronie klienta. Do podstawowych i pierwszorzędnych rzeczy jakie powinien wykonać użytkownik produktów bankowych, to ustawienie odpowiednio silnego i znanego tylko jemu hasła czy PIN- u. Najprostsze kombinacje, które łatwo zapamiętujemy znane są przecież każdemu.