Brak zdolności kredytowej, zbyt wysokie wydatki czy obciążenia, a także dane klienta w Biurze Informacji Kredytowej – to najczęstsze przyczyny odmów przyznania kredytu.
Warto sprawdzić: Kredyt hipoteczny bez wkładu własnego. Czy to możliwe?
Od 4 maja 2019 roku obowiązuje nowelizacja prawa bankowego, która daje klientom wnioskującym o kredyt prawo do uzyskania pisemnego wyjaśnienia, jakie czynniki wpłynęły na ocenę zdolności kredytowej. – W przypadku odmowy udzielenia kredytu lub uzyskania kredytu, ale na innych parametrach niż wnioskowane klient może złożyć wniosek i otrzymać od banku powody odmowy – tłumaczy Piotr Skoczek, dyrektor departamentu zarządzania produktami kredytowymi w Credit Agricole. Przyznaje, że przyczyną odmowy udzielenia kredytu mogą być na przykład: dane o dochodach klienta, zaległości w spłacie zobowiązań kredytowych, dane o gospodarstwie domowym, w tym o kwocie miesięcznych wydatków na życie, czy dane o zobowiązaniach kredytowych otrzymanych od Biura Informacji Kredytowej. – Większość wniosków dotyczy kredytów konsumpcyjnych. Każdy wniosek rozpatrywany jest indywidualnie. Wyjaśnienie może pomóc klientom zrozumieć ich sytuację finansową i przyczynić się do poprawy ich zdolności kredytowej – uważa bankowiec.
Zmiany w ustawie
Jak zauważa Iwona Radomska z biura prasowego PKO BP, ustawa wprowadza zmiany, m.in. w ustawie – Prawo bankowe (nowy art. 70a), dające klientowi możliwość złożenia wniosku o przekazanie wyjaśnienia w zakresie dokonanej przez bank oceny zdolności kredytowej. – Dotyczy to wszystkich produktów kredytowych dla klienta indywidualnego: kredytów i pożyczek hipotecznych, pożyczek gotówkowych, kart kredytowych, limitów odnawialnych oraz produktów kredytowych kierowanych do firm i przedsiębiorców – mówi Iwona Radomska. Dodaje, że klient uzyskuje informację, co istotnie wpłynęło na jego ocenę zdolności kredytowej, przy czym złożenie wniosku nie wpływa na zmianę decyzji kredytowej, a uzyskane informacje mogą posłużyć klientowi do działań zmierzających do poprawy zdolności kredytowej np. poprzez ograniczenie miesięcznych zobowiązań kredytowych lub uregulowanie zaległości w spłacie zobowiązań.
– Warto zauważyć, że proces oceny zdolności i wiarygodności kredytowej jest złożony. Na decyzję kredytową mogą więc wpływać także takie cechy, których klient nie będzie w stanie szybko poprawić (nawet pomimo wiedzy, że wpływają one na ocenę), np. wykształcenie, branża i okres zatrudnienia, wysokość i stabilność uzyskiwanych wpływów na konto, terminowość spłat kredytów w ostatnim roku kalendarzowym – wyjaśnia przedstawicielka PKO BP. Zauważa, że przed wejściem w życie art. 70a ustawy