Za darmo, ale nie do końca

Ostrzeżenia przed złymi praktykami przedsiębiorców

Publikacja: 16.01.2016 08:59

Zanim klikniemy, zamawiając usługę przez internet, przeczytajmy regulamin i informacje drobnym druki

Zanim klikniemy, zamawiając usługę przez internet, przeczytajmy regulamin i informacje drobnym drukiem

Foto: 123RF

Działania firmy Invest-Net Braniewski Tomasz mogą spowodować znaczne straty dla klientów – ostrzega Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Takie ostrzeżenie zostało opublikowane po raz pierwszy. – Nowelizacja ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów, która weszła w życie w styczniu ubiegłego roku, umożliwiła prezesowi UOKiK taką nową formę komunikacji z konsumentami – tłumaczy Dorota Grudzień-Barbachowska, dyrektor warszawskiej delegatury UOKiK.

Jak podaje urząd, właściciel firmy Invest-Net Braniewski Tomasz z Warszawy prowadzi strony internetowe (m.in. ale-gratka.pl, bez-posrednikow.pl, ofertynet.com.pl, ale-gratka.com, alegratka.eu, top-gratka.pl). Można za ich pośrednictwem umieszczać na różnych portalach ogłoszenia dotyczące nieruchomości.

Klienci, aby skorzystać z oferty, powinni wypełnić formularz zgłoszeniowy, zaakceptować regulamin i kliknąć link „Zgłoś ofertę”. Po umieszczeniu ogłoszenia klient dostaje informację o bezpłatnym trzymiesięcznym okresie testowania usługi. Nie jest natomiast należycie informowany, że po trzech bezpłatnych miesiącach za usługę trzeba płacić (za każdy kolejny miesiąc ok. 500 zł). Wiele osób dowiadywało się o tym dopiero z otrzymywanych wezwań do zapłaty.

Co więcej, klienci nie mają możliwości natychmiastowej rezygnacji z usług, ponieważ ustalony przez firmę okres wypowiedzenia wynosi od jednego do trzech miesięcy w zależności od umowy. Działania takie UOKiK uznał za bezprawne, naruszające zbiorowe interesy konsumentów. – W przypadku skorzystania z tego instrumentu przez prezesa UOKiK muszą być zgromadzone mocne dowody bezprawnego zachowania przedsiębiorcy – dodaje dyrektor Grudzień-Barbachowska.

Prezes urzędu musi postawić przedsiębiorcy zarzuty, co oznacza wszczęcie przeciwko niemu postępowania. Poza tym musi istnieć przesłanka, że działanie przedsiębiorcy powoduje znaczne straty czy inne niekorzystne skutki dla konsumentów.

W przypadku firmy Invest-Net kryteria te zostały spełnione. – Docierały do nas liczne skargi klientów, instytucji konsumenckich i rzeczników konsumentów. Poza tym śledzimy fora internetowe, portale społecznościowe, także doniesienia prasowe. Źródła te potwierdzały dużą aktywność przedsiębiorcy – tłumaczy Dorota Grudzień-Barbachowska.

Jak dodaje, przy podejmowaniu decyzji o publikacji ostrzeżenia istotne znaczenie miał fakt, że przedsiębiorca rozszerzał swoją działalność na kolejne strony internetowe. Ale teraz, jak sprawdziliśmy, większość z nich już nie działa.

Ostrzeżenie konsumenckie jest podawane do publicznej wiadomości między innymi na stronie internetowej UOKiK.

Urząd zapowiada, że z całą pewnością będzie sięgał po ten instrument, gdy tylko zajdzie taka potrzeba.

Z kolei ostrzeżenia publiczne przygotowuje Urząd Komisji Nadzoru Finansowego (KNF). Od 2004 r. jest tam prowadzona lista takich ostrzeżeń.

– Są na niej umieszczane podmioty i osoby fizyczne, wobec których zostało złożone zawiadomienie do prokuratury o uzasadnionym podejrzeniu przestępstwa polegającego na wykonywaniu bez licencji KNF czynności, które takiego zezwolenia wymagają – tłumaczy Maciej Krzysztoszek z Departamentu Komunikacji Społecznej KNF.

W 2015 roku lista poszerzyła się o 22 wpisy, z czego dziesięć dotyczyło prowadzenia działalności maklerskiej bez licencji KNF.

– W tym roku na liście ostrzeżeń został umieszczony jeden podmiot wykonujący czynności maklerskie bez zezwolenia – mówi Maciej Krzysztoszek.

Gdzie szukać informacji

1. Ostrzeżenia konsumenckie dotyczące działań przedsiębiorców naruszających zbiorowe interesy klientów, narażających ich na straty czy inne niekorzystne skutki są zamieszczane na stronie:

www.uokik.gov.pl

2. KNF publikuje ostrzeżenia publiczne dotyczące instytucji finansowych, które prowadzą działalność bez licencji KNF, choć jest ona wymagana. Lista znajduje się na stronie:

www.knf.gov.pl

3. Główny Inspektorat Sanitarny przygotowuje ostrzeżenia publiczne dotyczące żywności:

www.gis.gov.pl

4. Konsumenci, którzy chcą zawrzeć umowę lub mają problemy z przedsiębiorcą na etapie wykonywania umowy, mogą zwracać się do instytucji konsumenckich, świadczących bezpłatną pomoc prawną. Wykaz takich instytucji dostępny jest na stronie:

www.uokik.gov.pl

5. Konsumenci nabywający towary i usługi znajdą wiele przydatnych, praktycznych informacji na stronie:

www.prawakonsumenta.uokik.gov.pl

6. Zainteresowani usługami finansowymi powinni zaglądać na stronę:

www.finanse.uokik.gov.pl

Działania firmy Invest-Net Braniewski Tomasz mogą spowodować znaczne straty dla klientów – ostrzega Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Takie ostrzeżenie zostało opublikowane po raz pierwszy. – Nowelizacja ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów, która weszła w życie w styczniu ubiegłego roku, umożliwiła prezesowi UOKiK taką nową formę komunikacji z konsumentami – tłumaczy Dorota Grudzień-Barbachowska, dyrektor warszawskiej delegatury UOKiK.

Pozostało 90% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Planowanie Wydatków
BLIK wypiera płatności zbliżeniowe
Planowanie Wydatków
Wakacje kredytowe ruszyć mają od czerwca
Planowanie Wydatków
Jakie zasady „mieszkania na start”? Jest projekt ustawy nowego kredytu
Planowanie Wydatków
"Mieszkanie na start" zastąpi "bezpieczny kredyt 2%": kto się załapie, a kto nie
Planowanie Wydatków
Koniec przyjmowania wniosków o „kredyt 2 proc.”. Rząd zapowiada zmiany
Planowanie Wydatków
Zyski banków rosną, ale premier Tusk zapowiedział wakacje kredytowe