W pierwszym kwartale 2023 r. globalne przychody na pasażerokilometr (RPK) wzrosły o +58,3 proc. r/r, osiągając 85,9 proc. poziomu sprzed pandemii. Wzrost był szczególnie duży w Azji (+125,5 proc. r/r) w następstwie ponownego otwarcia Chin. Globalna sprzedaż biletów lotniczych tego lata (maj-wrzesień 2023 r.) również wzrosła o +35,2 proc. r/r, osiągając 92 proc. poziomu sprzed pandemii (2019 r.), przy popycie w Ameryce Północnej już na poziomie 99 proc. Z raportu Allianz Trade wynika, że przez cały rok 2023 podróżować będzie około 4,3 mld osób (w porównaniu z 4,5 mld w 2019 r.).
Marże linii lotniczych korzystają z rosnących cen biletów lotniczych i spadających kosztów operacyjnych. Mimo że ceny paliwa lotniczego, które stanowią 30 proc. sprzedaży, utrzymują się powyżej poziomu sprzed pandemii, spadły one w tym roku o -36 proc. do 91,3 USD/baryłkę, czyli o około połowę w stosunku do kryzysowego szczytu 184,8 USD/baryłkę w czerwcu 2022 roku. Jednocześnie wzrosły ceny biletów lotniczych, zwłaszcza na trasach międzynarodowych, takich jak te między USA a Europą (średnio +23 proc. od początku roku).
Czytaj więcej
Tegoroczne wakacje mogą stanowić finansowe wyzwanie dla Polaków, którzy zdecydują się na spędzenie urlopu za granicą. Planując urlop przyjazny dla portfela, warto wziąć pod uwagę kondycję waluty kraju, który zamierzamy odwiedzić.
Po trzech nierentownych latach w opinii Allianz Trade branża lotnicza może wyjść na zero w 2023 r. – wcześniej niż oczekiwano. Według Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Powietrznych (IATA) łączne przychody mają wzrosnąć o +9,7 proc. r/r do 803 mld USD (w porównaniu z 838 mld USD w 2019 r.), a zysk netto może wzrosnąć do 9,8 mld USD w tym roku (w porównaniu z 26,4 mld USD w 2019 r.), przy czym przewoźnicy z Ameryki Północnej odnotowali najlepsze wyniki.
Jednak ograniczona przepustowość powstrzymuje linie lotnicze przed pełnym potencjałem przychodów W latach 2018-2019 sektor odnotował około 1600 dostaw samolotów rocznie na całym świecie. Ze względu na brak części zakłócający produkcję, dostawy spadły o połowę w 2020 r., a następnie zaczęły się stopniowo poprawiać. W 2022 r. dostawy samolotów wzrosły o +19,1 proc. r/r, a światowa liczba dostępnych pasażerokilometrów (ASK) wzrosła o +39,6 proc. r/r. Jednak producenci oryginalnego wyposażenia nadal mają trudności z sprostaniem oczekującemu popytowi. Oczekuje się, że w 2023 roku dostawy wzrosną o +19,8 proc., ale obecne sześciomiesięczne opóźnienie nie wydaje się odpowiadać optymistycznym planom producentów samolotów. To ograniczenie podaży może uzasadniać utrzymywanie wysokich cen biletów lotniczych.