Najbliższe tygodnie będą dostarczać inwestorom dodatkowych emocji związanych z pojawiającymi się raportami wynikowymi za III kwartał. Sprawdziliśmy, które spółki nie powinny mieć problemów z poprawą rezultatów sprzed roku, mogąc się nawet pokusić o sprawienie pozytywnej niespodzianki.
Warto sprawdzić: Najlepsze fundusze inwestycyjne. Ranking „Rz” 2019
Umiarkowany optymizm
Analitycy są optymistycznie nastawieni do wyników dużych spółek, z których część może pozytywnie zaskoczyć (z tego grona PKN Orlen i Lotos już pokazały wyniki). – Solidne wyniki powinien dostarczyć sektor finansowy. Oczekujemy, że największe banki: PKO BP, Pekao, ING, Santander Polska, zaraportują dwucyfrową dynamikę zysku netto. Spadek zysku zobaczymy w przypadku Alior Banku (wysoki poziom rezerw) – uważa Ryszard Rusak, dyrektor inwestycyjny ds. akcji Generali Investments TFI. Pozytywnych wieści inwestorzy mogą też wypatrywać od spółek energetycznych. – Generalnie powinien być to dobry kwartał dla sektora, gdyż poza Tauronem, który zmaga się z dużymi problemami w segmencie wydobycia, reszta spółek powinna poprawić wynik EBITDA (licząc rok do roku), głównie na wyższych marżach na wytwarzaniu – uważa Kamil Kliszcz, analityk DM mBanku.
Kontynuacja pozytywnego trendu spodziewana jest w wynikach telekomów. Swoimi osiągnięciami zdążył się już pochwalić Orange. Poprawa przychodów i zysków przychody i zysków była nieco bardziej efektowna, niż zakładali analitycy. – W branży telekomunikacyjnej warto zwrócić uwagę na Play, gdzie jest spora szansa na utrzymanie dwucyfrowej pozytywnej dynamiki wyniku EBITDA, podobnie jak w pierwszych dwóch kwartałach tego roku. Mimo że kilkunastoprocentowa zmiana nie jest niecodziennym wynikiem na GPW, to na pewno stanowi wyróżnik w defensywnej branży telekomów – przekonuje Dominik Niszcz, analityk Raiffeisena.
Mocny konsument pomaga
Z przewidywań analityków wynika, że III kwartał był udany dla wielu spółek nastawionych na konsumenta, czego przykładem są firmy handlu detalicznego. Zdaniem Marii Mickiewicz, analityk Pekao IB, z uwagi na sprzyjające otoczenie w postaci mocnego konsumenta i inflację cen żywności, w III kwartale można się spodziewać wyraźnej poprawy wyników w branży FMCG. – W przypadku Dino spodziewamy się kontynuacji mocnych dwucyfrowych zwyżek zysku EBITDA (wzrost o 37 proc. rok do roku), choć zaznaczamy, że jeśli chodzi o bazę z zeszłego roku, to wydaje się ona najmniej wymagająca właśnie w tym kwartale (z uwagi na mocniejszy przyrost kosztów sprzedaży i ogólnego zarządu rok temu), a wspomniany nieco słabszy wrzesień może jednak pozostawiać lekki niedosyt po stronie wzrostu przychodów. Sprzedaż porównywalna powinna zwiększyć się o około 12 proc. – szacuje.