Polisy na smartfony to często wydmuszki

Coraz więcej problemów z ochroną sprzętu RTV i AGD w towarzystwach zagranicznych. Rzecznik finansowy interweniuje.

Publikacja: 07.01.2018 21:00

Polisy na smartfony to często wydmuszki

Foto: 123rf.com

Nabywcom smartfonów, laptopów czy tabletów coraz częściej sprzedawane są wydmuszkowe polisy, w których ubezpieczycielem jest firma z siedzibą w innych państwie UE. W razie problemu z taką polisą klient ma zawężone pole manewru. Jeśli dochodzi do nieprawidłowości przy likwidacji szkód albo sprzedaży, Komisja Nadzoru Finansowego (KNF) ma utrudnione działanie i musi wystąpić z wnioskiem do nadzoru danego państwa Unii.

Po raporcie rzecznika finansowego sprzed roku, w którym nie pozostawił on suchej nitki na ubezpieczeniach sprzętu, spadła liczba związanych z tymi produktami skarg na polskie towarzystwa (w I połowie 2016 r. było ich 311, a w I połowie 2017 r. 291; nie ma jeszcze podsumowania całego 2017 roku), ale lawinowo przybywa skarg na oddziały ubezpieczycieli zagranicznych.

– Rośnie liczba problemów zgłaszanych przez klientów, którzy zawarli umowę na ubezpieczenie sprzętu elektronicznego w zagranicznym zakładzie ubezpieczeń. To taki zakład, który działa w Polsce na zasadzie swobody świadczenia usług – wyjaśnia Marcin Jaworski, ekspert z Biura Rzecznika Finansowego.

Przyczyną jest to, że niektóre telekomy i sieci handlowe sprzedają sprzęt elektroniczny z ubezpieczeniem oferowanym przez zagranicznych asekuratorów.

W całym 2016 r. rzecznik finansowy otrzymał 104 skargi na zagraniczne zakłady ubezpieczeń, a tylko w I połowie 2017 r. było ich 90. Wnioski do rzecznika to sygnał nieprawidłowości: w rzeczywistości naruszeń prawa jest więc dużo więcej, bo nie wszyscy poszkodowani występują z reklamacjami.

Większość polskich towarzystw zdecydowanie poprawiła standardy likwidacji szkód. Więcej skarg jest jedynie na TU Europa.

– Europa jest ostatnim polskim ubezpieczycielem, który pozostaje w segmencie dużych kontraktów na ubezpieczenia telefonów na rynku telekomunikacyjnym, który wykazuje się znaczną szkodowością. Pozostali krajowi gracze zostali na nim zastąpieni przez zagraniczne firmy, nie działające w oparciu o polską licencję ubezpieczeniową – tłumaczy Mariusz Gawrychowski, rzecznik spółki.

Jak podaje Aleksander Daszewski, radca prawny z biura rzecznika finansowego, problemy z zagranicznymi podmiotami dotyczą sytuacji, gdy awaria została zakwalifikowana przez ubezpieczyciela jako efekt zużycia eksploatacyjnego lub gdy ubezpieczyciel „na siłę” kwestionuje możliwość zajścia szkody w okolicznościach podawanych przez ubezpieczonego albo stwierdza, że nie doszło do powstania szkody w wyniku nieszczęśliwego wypadku.

Do odmowy wypłaty odszkodowania dochodzi w sytuacjach, gdy przykładowo właściciel telewizora przesuwał półki z książkami i zahaczył o szafkę, na której stał telewizor, po czym go zrzucił albo gdy osoba ubezpieczona na skutek popchnięcia upuściła laptop, a ten zepsuł się po upadku na podłogę.

Nadal występuje na szeroką skalę wprowadzanie klienta w błąd na etapie zawierania umowy ubezpieczenia (czyli tzw. misseling), a także nieuzasadnione obciążanie kosztami transportu uszkodzonego sprzętu – a są to koszty likwidacji szkody, które powinien ponosić zakład ubezpieczeń.

Najwięcej reklamacji dotyczy London General Insurance Company Limited, w którego imieniu i na rzecz na terenie Polski działa TWG Limited Sp. z o.o., ubezpieczający urządzenia kupione w jednej z sieci sprzedających RTV. Nie udało nam się skontaktować z TWG Limited – nikt w tej firmie nie odbierał telefonu.

Skala nieprawidłowości była tak duża, że rzecznik finansowy poprosił pod koniec grudnia KNF o podjęcie działań wobec tego ubezpieczyciela – czyli w praktyce o wystąpienie w tej sprawie do nadzorcy brytyjskiego.

Nabywcom smartfonów, laptopów czy tabletów coraz częściej sprzedawane są wydmuszkowe polisy, w których ubezpieczycielem jest firma z siedzibą w innych państwie UE. W razie problemu z taką polisą klient ma zawężone pole manewru. Jeśli dochodzi do nieprawidłowości przy likwidacji szkód albo sprzedaży, Komisja Nadzoru Finansowego (KNF) ma utrudnione działanie i musi wystąpić z wnioskiem do nadzoru danego państwa Unii.

Po raporcie rzecznika finansowego sprzed roku, w którym nie pozostawił on suchej nitki na ubezpieczeniach sprzętu, spadła liczba związanych z tymi produktami skarg na polskie towarzystwa (w I połowie 2016 r. było ich 311, a w I połowie 2017 r. 291; nie ma jeszcze podsumowania całego 2017 roku), ale lawinowo przybywa skarg na oddziały ubezpieczycieli zagranicznych.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Ubezpieczenia Majątku
Luka ubezpieczeniowa straszy. Problem właścicieli mieszkań i firm
Ubezpieczenia Majątku
Najlepsze ubezpieczenie domu i mieszkania. Ranking "Rz" na 2023 rok
Ubezpieczenia Majątku
Bez polisy OC dla najemcy ani rusz
Ubezpieczenia Majątku
Kiedy można ubezpieczyć mieszkanie lub dom
Materiał Promocyjny
Mała Księgowość: sprawdzone rozwiązanie dla małych i średnich przedsiębiorców
Ubezpieczenia Majątku
Złodzieje nie próżnują. Niepokojące statystyki włamań do domów i mieszkań