Sprawdźmy, czy na pewno mamy dobry pakiet assistance

Pandemia sprawiła, że bardziej doceniamy samochodowe podróże po Polsce. A to oznacza, że warto się przyjrzeć zakresowi swojego assistance komunikacyjnego.

Publikacja: 19.06.2020 18:12

Sprawdźmy, czy na pewno mamy dobry pakiet assistance

Foto: Adobe Stock

Niedzielny wieczór, na stacji paliw przy odkręcaniu uszkadza się wlew do paliwa. W samochodzie denerwuje się dwójka małych dzieci, a żaden warsztat w okolicy nie jest czynny. Stłuczka po drodze z Warszawy w Bieszczady. Uszkodzone drzwi od auta, samochód wymaga naprawy, trzeba go doholować do warsztatu, a przydałby się na czas naprawy inny samochód. Podobnych przypadków może być mnóstwo. Pusty bak, kolizja ze zwierzęciem, niespodziewana awaria, pęknięta opona. W takich sytuacjach doceniamy assistance komunikacyjne.

Jak działa assistance?

Assistance komunikacyjne to usługa, która polega na zorganizowaniu natychmiastowej i profesjonalnej pomocy w przypadku pojawienia się nagłych i nieprzewidzianych zdarzeń związanych z posiadaniem i użytkowaniem pojazdu. Stanowi element pakietów ubezpieczeń komunikacyjnych.

Warto sprawdzić: W czasie izolacji przyda się assistance medyczne

Zwykle w podstawowym zakresie dołączane jest nieodpłatnie do OC lub AC. Ten bazowy wariant nie zapewnia jednak pomocy wtedy, gdy najbardziej możemy jej potrzebować. Zwykle obejmuje jedynie naprawę pojazdu na miejscu oraz holowanie ograniczone do najbliższego mechanika, określonego limitu kilometrów (np. w PZU do 150 km, a w Warcie do 100 km.) i to często tylko w razie wypadku, a już nie, jeśli dojdzie do awarii. Zatem jeśli dużo jeździmy autem lub planujemy wakacyjne samochodowe podróże po Polsce, warto pomyśleć o wybraniu szerszego wariantu ochrony.

Jeśli posiadamy assistance, wystarczy, że zadzwonimy na całodobową infolinię, a ubezpieczyciel zorganizuje odpowiednią pomoc.

– W razie nieprzewidzianej sytuacji na drodze wystarczy, że zadzwonimy do czynnego przez całą dobę centrum operacyjnego i uzyskamy pomoc. Pamiętajmy, aby numer telefonu do firmy świadczącej usługi assistance mieć zapisany w telefonie komórkowym – radzi Piotr Ruszowski, dyrektor pionu sprzedaży i marketingu w Mondial Assistance

Różne warianty assistance

Kierowcom najczęściej przydaje się holowanie.

– Z naszych danych wynika, że średni dystans holowania wynosi w Polsce około 60 km. W przypadku niewielkich odległości można liczyć na pomoc nawet w najniższym wariancie ubezpieczenia. W kontekście wakacji istotne jest jednak, żeby zapewnić sobie wsparcie o wiele dalej, np. kilkaset kilometrów od domu. To możliwe, ale wymaga posiadania wyższego wariantu assistance – mówi Damian Andruszkiewicz z Compensy.

W Compensie 30 proc. interwencji kończy się naprawą samochodu w miejscu zdarzenia. Jeśli ubezpieczyciel nie oferuje tego w podstawowym wariancie, warto wykupić wariant szerszy, który to zapewnia.

Nie zawsze jednak usterkę da się usunąć poza warsztatem, a pozostałe świadczenia assistance zależą od wybranego wariantu ochrony. Istotne jest dopasowanie wariantu assistance do planów wyjazdowych. Na rynku można znaleźć usługi, zapewniające holowanie na odległość, np. 1000 km od miejsca zdarzenia – taka odległość oznacza dostęp do wsparcia na terenie całego kraju.

W czasie wakacji ogromne znaczenie mają takie usługi, jak dostarczenie paliwa, jeśli skończy się ono na trasie, specjalistyczna pomoc na autostradzie czy samochód zastępczy na czas, gdy zepsute auto będzie w serwisie. Usług pomocowych w najszerszych wariantach ochrony jest jednak dużo więcej, są to np. otwarcie pojazdu po zatrzaśnięciu wewnątrz kluczyków, przewóz ubezpieczonych do domu lub do celu podróży, nocleg w hotelu i przewóz do tego hotelu, przewóz i opieka nad dziećmi do 18. roku życia czy transport zwierzęcia do hotelu dla zwierząt lub lecznicy.

– Dobry pakiet assistance powinien swoim zakresem obejmować usługi holowania, jeśli podróżujemy po kraju, z wysokim limitem kilometrów. Jeśli najczęściej poruszamy się po mieście należy sprawdzić czy assistance nie ma tzw. franszyzy, czyli limitu odległości od domu, kiedy świadczona jest pomoc – tłumaczy Piotr Ruszowski. – Dodatkowo istotnym elementem jest oczywiście samochód zastępczy na czas naprawy, a także dodatki w postaci tzw. pilot error, czyli zatrzaśnięcia kluczyków w aucie czy wlania złego paliwa – dodaje Ruszowski.

Warto sprawdzić: Ranking ubezpieczeń OC plus AC 2020. Liczy się nie tylko cena

Przed zakupem pakietu ubezpieczeń komunikacyjnych zawierającego assistance warto zatem porównać różne warianty assistance, zwracając uwagę na to, jakie usługi w którym wariancie przysługują, czy assistance działa tylko w razie wypadku, czy także w razie awarii i kradzieży, czy ochrona działa tylko w Polsce, czy także w innych państwach i jakie ograniczenia wiążą się z usługami, czyli np. do jakiej odległości może odbyć się holowanie czy do jakiej kwoty zostaną pokryte koszty naprawy.

Niedzielny wieczór, na stacji paliw przy odkręcaniu uszkadza się wlew do paliwa. W samochodzie denerwuje się dwójka małych dzieci, a żaden warsztat w okolicy nie jest czynny. Stłuczka po drodze z Warszawy w Bieszczady. Uszkodzone drzwi od auta, samochód wymaga naprawy, trzeba go doholować do warsztatu, a przydałby się na czas naprawy inny samochód. Podobnych przypadków może być mnóstwo. Pusty bak, kolizja ze zwierzęciem, niespodziewana awaria, pęknięta opona. W takich sytuacjach doceniamy assistance komunikacyjne.

Pozostało 88% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Polisy i ubezpieczenia
Banki nie mogą rozwinąć skrzydeł w sprzedaży ubezpieczeń, ale jest lepiej
Polisy i ubezpieczenia
Przestępczość ubezpieczeniowa kwitnie w gorszych czasach
Polisy i ubezpieczenia
Odpowiedzialność za nieumyślne szkody lepiej przerzucić na ubezpieczyciela
Polisy i ubezpieczenia
Inflacja niejedno ma imię. Te ubezpieczenie zdrożeją
Polisy i ubezpieczenia
Link4 zwiera szyki z kolejnym bankiem