Popularność Blik szybko rośnie

123RF

Standard płatniczy opracowany dzięki PKO BP jest już dostępny w ponad 100 tys. terminali.

PKO BP został zakwalifikowany do ścisłego finału konkursu „Orzeł innowacji” organizowanego przez „Rzeczpospolitą”. Kapituła konkursu doceniła spółkę za jej projekt IKO, czyli innowacyjną aplikację bankowości mobilnej. Rozwiązanie osiągnęło rynkowy sukces i przyjęto je jako krajowy system płatności mobilnych Blik. Dziś Polska dzięki temu systemowi znalazła się w gronie liderów płatności przez telefon w Europie. – IKO otworzyło nowe szanse dla polskiego sektora bankowego – przyznaje Andrzej Gliński, członek zarządu Banku Millennium.

Czytaj także: BLIK podbił serca Polaków. Dlaczego?

Mobilny trend

Członkowie kapituły nie mieli problemu z wyborem PKO BP do finałowej szóstki. – Odrzuciliśmy projekty wtórne. Na tle innych propozycji IKO wyraźnie się wyróżniało. To projekt niewątpliwie innowacyjny, choć z początku nie było wiadomo, czym się skończą prace nad tym przedsięwzięciem – mówi Andrzej Gliński. Jego zdaniem na uznanie zasługuje fakt, że IKO przekształciło się w krajowy standard płatniczy Blik.

PKO BP skutecznie wykorzystało światowy trend związany z mobilnością. Nie ulega bowiem wątpliwości, że smartfony zrewolucjonizowały rynek telefonów komórkowych, a pojawiające się rozwiązania technologiczne zbudowały nowe obszary biznesowe w sektorze usług finansowych.

Największe światowe firmy analityczne klasyfikują tzw. mobility jako jeden z najważniejszych kierunków rozwoju sektora bankowego. Urządzenia, które mają klienci, nie są już telefonami, ale prywatnymi urządzeniami do wszystkiego. W Polsce – od niedawna – także do płatności.

Twórcy IKO podkreślają, że rozwiązanie, które umożliwia dokonywanie płatności via telefon, bez konieczności noszenia ze sobą gotówki czy kart płatniczych, jest innowacją na skalę międzynarodową. Innowacyjność aplikacji polega na tym, że została ona skonstruowana tak, by z punktu widzenia użytkownika było jak najmniej ograniczeń i wymagań technicznych. IKO nie wymaga, by smartfon miał zaawansowane funkcje, takich jak NFC (wiele płatności mobilnych wykorzystuje ten standard przesyłania danych). Działa na systemach operacyjnych Android, iOS, Windows Phone, BlackBerry, Symbian, a nawet Java. Co więcej, rozwiązanie może współpracować z dowolnym operatorem komórkowym. Aby płacić mobilnie, nie trzeba nawet mieć konta w banku PKO. Można bowiem zainstalować na stronach banku tzw. wirtualną portmonetkę.

Eksperci nie dziwią się, że tak innowacyjne rozwiązanie szybko stało się najpopularniejszym i najbardziej rozwiniętym systemem płatności mobilnych w naszym kraju.

Od IKO do Blik

Aplikację IKO aktywowało już ponad 280 tys. osób, z czego 84 proc. stanowią klienci PKO BP, 10 proc. – klienci Inteligo, a 6 proc. – osoby korzystające z portmonetki IKO. Użytkownicy wykonali za pomocą telefonów 2,3 mln operacji na łączną kwotę ponad 820 mln zł. – W każdym tygodniu dokonują średnio około 0,5 mln logowań do aplikacji, dokonując w tym czasie nawet 40 tys. transakcji. Najczęściej są to przelewy na numer rachunku bankowego i numer telefonu, a także wypłata gotówki z bankomatu – podają w biurze prasowym PKO BP.

Blik wystartował 9 lutego 2015 r. Z tej metody płatności może korzystać w Polsce już ponad 800 tys. osób. Aby skorzystać z nowego standardu płatniczego, wystarczy pobrać aplikację mobilną jednego z założycieli Polskiego Standardu Płatności (PSP). W tym gronie są Alior Bank, Bank Millennium, Bank Zachodni WBK, ING Bank Śląski, mBank (również Orange Finanse), Inteligo oraz oczywiście PKO Bank Polski.

Po ponad pół roku działalności Blik jest już w ponad 100 tys. terminali płatniczych w sklepach, kawiarniach oraz punktach usługowych i handlowych. Blik to również popularna metoda płatności online. Z systemu można korzystać bowiem w kilkudziesięciu tysiącach sklepów internetowych. Poza tym Blik to nie tylko szybki sposób na zakupy w sklepach stacjonarnych i internecie. To także bezpieczna wypłata gotówki z bankomatu bez konieczności zabierania z domu portfela. Od 24 lipca takich transakcji za pomocą nowego standardu możemy dokonywać w ponad 11 tys. bankomatów (to więcej niż połowa bankomatów w naszym kraju), w tym ponad 6 tys. maszyn należących do sieci Euronet. Zasięg systemu stale dynamicznie rośnie.

– Blik trafia do coraz szerszego grona klientów dzięki współpracy z największymi dostawcami usług płatniczych, takimi jak eService, First Data Polska czy takim graczem jak Euronet. Liczba terminali i bankomatów obsługujących system rośnie z dnia na dzień, a mobilne płatności są nie tylko bezpieczne i szybkie, ale również coraz powszechniejsze – mówi Grzegorz Długosz, prezes PSP.

PSP skoncentrował się na działaniach prowadzących do tego, aby sieć akceptacji Blik we wszystkich kanałach rosła jak najszybciej (na etapie wdrożeniowym są obecnie: Paytel, IT Card – Planet Cash, Blue Media).

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Okradł konto, choć karty nie zabrał

Złodziejowi wystarczą dane z plastiku Mieszkance Żor na Śląsku przez wiele miesięcy ginęły z ...

Warto mieć porządek w skrzynce z pocztą elektroniczną

Nowe technologie I Dzięki archiwizacji e-maili bezpiecznie przechowujemy dane i łatwiej odnajdujemy wiadomości. Poczta ...

Wędrówka pieniędzy z banku do banku

Jak długo trwa realizacja zlecenia? Od kilku minut do kilku dni. Dzięki bankowości internetowej ...