Ogólnopolski Operator Oświaty działa od 20 lat Wspólnie z samorządami zrealizował 400 inwestycji – to placówki szkolne i przedszkolne na terenie całego kraju. Pod zarządzaniem ma 63 placówki oświatowe – szkoły i przedszkola – w których przejmuje obowiązki administracyjne, w tym związane z pozyskaniem dodatkowych funduszy. Sam musi wcześniej pozyskiwać pieniądze na realizację inwestycji. Dotychczas zdobył 56 mln zł. Teraz nastawia się na nowy model finansowania – z udziałem inwestorów prywatnych, zainteresowanych bezpiecznymi możliwościami lokowania nadwyżek finansowych
Warto sprawdzić: Dywidenda 2021. Kto najhojniej wypłaci udziałowcom
wspólnik ma otrzymywać – poza 100-proc. gwarancją zainwestowanych środków – 6 proc. rocznie od zainwestowanej kwoty
Odciążanie samorządów
Sytuacja, w której gmina udostępnia grunt, to rozwiązanie najbardziej zaawansowane. – Na początku to było raczej użyczanie nam gminnych lokali i budynków, które remontowaliśmy – mówi Mateusz Krajewski, prezes Ogólnopolskiego Operatora Oświaty. – Zasady współpracy są jednak do tej pory niemal takie same. Gmina wnosi lokalizację, nieruchomość i późniejsze finansowanie. Jest bowiem płatnikiem usługi, którą my świadczymy w tej nieruchomości. My zaś zajmujemy się wszystkim poza tym – czyli prowadzimy inwestycję od podstaw albo remont, dokonujemy odbioru tych prac. Zajmujemy się też strona prawną, dokonując wpisu do ewidencji placówek publicznych – podkreśla prezes. Kolejne etapy to rekrutacja kadry, która przygotowuje program działalności placówki. Potem przyjmowane są dzieci.
Samorządy są zainteresowane współpracą z Operatorem, gdyż nie tylko pozbywają się kłopotów z częścią organizacyjną – przygotowaniem placówki i jej późniejszym funkcjonowaniem, ale – i przede wszystkim – nie muszą uczestniczyć finansowo w części inwestycyjnej.