Wysokość osiąganej marży jest jednym z najważniejszych czynników świadczących o efektywności prowadzonego biznesu. Ponadprzeciętna rentowność nie jest częstym zjawiskiem na warszawskim parkiecie. Na każdy punkt procentowy dodatkowej marży spółki muszą solidnie zapracować. – Można postawić tezę, że specyfika danej branży pozwala spółkom w niej operującym na wypracowywanie wysokich marż.
W szerokim WIG niespełna 10 proc. spółek osiąga marżę zysku brutto na sprzedaży (tzw. pierwsza marża) ponad 45 proc. W tym spektrum dominują cztery branże: producenci gier wideo, spółki modowe, szeroko rozumiana IT oraz ochrona zdrowia. Wniosek jest prosty. Poza polską branżą modową, która generalnie nie odbiega od specyfiki dominującej na całym świecie, pozostałe branże generują wysokie marże, gdyż ich produkty i usługi charakteryzują się dużą wartością dodaną i unikatowością, nawet w skali globalnej – wskazuje Dariusz Świniarski, zarządzający w DM TMS Brokers.
Warto sprawdzić: Te spółki planują wypłacić dywidendę w 2019. Zobacz ile
Najbardziej rentowne biznesy
LiveChat Software
Bezkonkurencyjny, jeśli chodzi o wysokość osiąganych marż, jest LiveChat Software – producent oraz globalny dostawca oprogramowania komunikacyjnego, który może się pochwalić rentownością operacyjną sięgającą 65–70 proc. Jak przekonuje Piotr Raciborski, analityk Wood & Company, tak wysokie marże to zasługa unikalnego modelu biznesowego spółki, który oparty jest na globalnym zasięgu sprzedaży i warunków rynkowych.
– Rynek produktów typu LiveChat jest wciąż młody, charakteryzuje się wysoką dynamiką oraz niskim nasyceniem. Korzystając z dobrych warunków rynkowych, spółka jest w stanie pozyskiwać klientów niewielkim nakładem kosztów marketingowych – ich źródła są w znacznej większości darmowe (Google, fora dyskusyjne, rankingi produktów). Co więcej, spółka nie ponosiła w przeszłości również większych kosztów sprzedaży, ponieważ ta realizowana jest niemalże automatycznie (produkt sprzedawany jest w modelu SaaS) – zwraca uwagę ekspert.