– Jeżeli w tym terminie nie zostanie dokonane jej rozliczenie, blokada zostaje zdjęta i powiększony zostaje dostępny limit karty. W takiej sytuacji bank jednak zastrzega sobie prawo do obciążenia rachunku karty kwotą transakcji w momencie otrzymania jej rozliczenia, nawet jeżeli zostanie ono otrzymane przez nas po zdjęciu blokady. Taka sytuacja może prowadzić do przekroczenia limitu karty – przyznaje bank. Zdradza, że takie sytuacje mogą mieć miejsce, jednakże im szybciej transakcja zostanie przesłana do rozliczenia przez usługodawcę, a co za tym idzie – rozliczona na rachunku klienta, tym szybciej usługodawca otrzyma płatność za towar lub usługę. – Tym samym na rynku pożądane jest jak najszybsze rozliczenie transakcji na rachunku klienta. Dlatego do takich sytuacji dochodzi niezwykle rzadko – zapewnia Bank Millennium.
Dodatkowa opłata
Przedstawiciel PKO BP przyznaje, że bank nie nalicza dodatkowych odsetek przy przekraczaniu limitu, a opłata za jego przekroczenie naliczana jest maksymalnie raz w danym cyklu rozliczeniowym, nawet jeśli przekroczenie wystąpi kilkakrotnie.
– Bank przyjął formę komunikowania o przekroczeniu w formie listownej – nie każdy klient musi mieć nr komórkowy do wysłania SMS – mówi Grzegorz Culepa. Pani Izabela: – Jeśli ktoś ma kartę kredytową, to chyba ma też komórkę – mówi.
Przedstawiciel PKO BP zdradza, że bank nie wyklucza jednak w przyszłości wprowadzenia notyfikacji esemesowej dla tego typu zdarzeń. Bankowiec przyznaje, że pismo w sprawie przekroczenia limitu kredytowego jest kierowane do klienta automatycznie następnego dnia po jego przekroczeniu. Wysyła się go po przekroczeniu ponad 5 proc. wysokości limitu, dzięki czemu klienci nie odczuwają dyskomfortu ewentualnego przekroczenia limitu w przypadku rozliczeń drobnych transakcji zbliżeniowych realizowanych bez autoryzacji lub transakcji w walucie obcej – w przypadku gdy kursy walutowe zastosowane przy ustanowieniu blokady są różne od kursów zastosowanych przy rozliczeniu.
– Na tym etapie przyczyna przekroczenia limitu nie jest analizowana, a treść pisma sygnalizuje zaistniałą sytuację, żeby klient mógł przeanalizować historię operacji, które może przejrzeć w serwisie iPKO lub aplikacji mobilnej IKO i uregulować przekroczony limit. Klient powinien spłacić zadłużenie wynikające z przekroczenia limitu niezwłocznie po otrzymaniu pisma – tłumaczy Grzegorz Culepa. I dodaje, że zapowiedź rozwiązania umowy o kartę kredytową nie oznacza, że tak się automatycznie stanie.
Umowa rozwiązana
Jak inne banki podchodzą do przekroczenia limitu na karcie kredytowej? Czy dla nich to też powód do rozwiązania umowy? – Samo przekroczenie limitu na karcie (np. z powodu dokonania transakcji kartą w terminalu offline w przypadku wykorzystanego limitu kredytowego) nie jest powodem zerwania umowy o kartę – zapewnia Joanna Szymańska, ekspert ds. rozwoju biznesu w Santander Banku.