Limit karty kredytowej można przekroczyć nieświadomie

123 rf

Nie wszystkie płatności dokonywane kartą natychmiast obciążają rachunek.

Taka sytuacji może zdarzyć też się przy płatnościach za granicą, bo rozliczenie płatności kartą następuje po kursie z dnia rozliczenia, choć blokada na rachunku założona jest na kwotę w złotych przeliczoną po kursie z dnia dokonania transakcji.

Czytaj także: Z odblokowaniem karty płatniczej może być problem

Pani Izabela jest wieloletnią klientką PKO BP. Ma tam ROR, kredyt mieszkaniowy i kartę kredytową z miesięcznym limitem tysiąca złotych. Pod koniec września próby transakcji kartą kredytową kilkakrotnie zostały odrzucone.

– Nie znałam przyczyny. Poszłam do oddziału wyjaśnić sprawę -opowiada kobieta. W banku poznała bieżące zadłużenie karty. Rachunek nie był obciążony ponad limit. – A jednak nadal nie mogłam nią płacić – narzeka kobieta. Skontaktowała się więc ze swoim doradcą.

– Okazało się, że transakcje były odrzucane, bo przekroczyłam limit, a ostatnia płatność zbliżeniowa obciążyła mi rachunek dopiero po kilku dniach i to na nowy okres rozliczeniowy. Przedstawicielka banku nie była mi w stanie wyjaśniać co było tego przyczyną – opowiada pani Izabela.

I pyta jak mogło dojść do przekroczenia limitu, a jedna z transakcji, ta zbliżeniowa przeszła na kolejny miesiąc rozliczeniowy, choć była robiona w poprzednim?

Joanna Fatek z biura prasowego PKO BP przyznaje, że Do przekroczenia limitu kredytowego może dojść w przypadku dokonywania operacji, w tym zbliżeniowych, realizowanych bez połączenia w czasie rzeczywistym urządzenia akceptującego operację z systemem informatycznym banku.

– Operacje te są dokonywane bez uwzględnienia limitu kredytowego, tym samym mogą spowodować przekroczenie przyznanego limitu kredytowego – wyjaśnia przedstawicielka PKO BP.

Dodaje, że do przekroczenia limitu kredytowego może również dojść także w przypadku pobrania prowizji, opłat lub odsetek, które spowodują, że limit kredytowy został przekroczony.

Także Ewa Szerszeń, z ING Banku Śląskiego przyznaje, że limit może zostać przekroczony gdy naliczane są opłaty, prowizje, czy odsetki lub gdy dokonana została transakcja offline. Podobne wytłumaczenie słyszymy od Emilii Kasperczak z mBanku.

– Może się tak zdarzyć jeśli limit na karcie jest na pograniczu wykorzystania i jeśli transakcja nie jest realizowana w trybie online, np. przy płatności zbliżeniowej, albo gdy płacimy kartą za granicą (nie dotyczy kart walutowych).

– Blokada na rachunku założona jest na kwotę w złotych przeliczoną po kursie z dnia dokonania transakcji. Natomiast rozliczenie transakcji następuje po kursie z dnia rozliczenia, czyli przy niewielkim „zapasie” wolnego limitu kredytowego oraz wzroście ceny walut możemy przekroczyć limit – wyjaśnia Emilia Kasperczak.

Rozliczenie płatności kartą w kolejnym miesiącu

Co jest powodem rozliczania transakcji przez bank nie w danym miesiącu rozliczeniowym, a dopiero następnym – tak jak to spotkało naszą czytelniczkę?

– Jeżeli dokonana transakcja nie zostanie potwierdzona w cyklu rozliczeniowym, w którym była dokonywana, wówczas zostanie zaewidencjonowana w cyklu rozliczeniowym, w którym bank otrzymał potwierdzenie rozliczenia operacji -tłumaczy Joanna Fatek.

Zapewnia, że taka sytuacja jest zgodna z zasadami obsługi karty kredytowej i dla klienta nie niesie żadnych konsekwencji.

– Innym przykładem może być dokonanie transakcji np. stykowej ostatniego dnia cyklu rozliczeniowego gdzie transakcja nie zdąży się rozliczyć tego samego dnia, w tym samym cyklu i jest to sytuacja normalna związana z zasadami rozliczeń transakcji kartowych. Wówczas taka transakcja będzie zaewidencjonowana w kolejnym cyklu rozliczeniowym i będzie widniała na zestawieniu operacji dla kolejnego cyklu – wyjaśnia przedstawicielka PKO BP.

Podkreśla, że rodzaj dokonanej transakcji nie wpływa na czas rozliczenia operacji i nie można mówić o dłuższym rozliczaniu transakcji zbliżeniowych, bo czas rozliczenia transakcji zależy m.in. od daty przesłania obciążenia/rozliczenia transakcji przez agenta rozliczeniowego. Także Ewa Szerszeń z ING Banku Śląskiego podkreśla, że ważny jest moment rozliczenia transakcji, a nie dzień jej dokonania.

– Jeżeli transakcja została rozliczona do końca bieżącego cyklu rozliczeniowego, to zostanie ona wliczona do zadłużenia w danym cyklu, tę datę wybiera klient, z dostępnych propozycji, dlatego nie ma jednego terminu dla wszystkich – wyjaśnia przedstawicielka ING Banku Śląskiego.

Przyznaje, że przy płatnościach online od razu następuje blokada środków na karcie. Przy płatnościach offline transakcja może pojawić się po czasie. Wszystkie transakcje są rozliczane do kilku dni. Emilia Kasperczak z mBanku zdradza, że   większość transakcji (99 proc.) rozliczanych jest w ciągu dwóch dni, czyli zazwyczaj na kolejny miesiąc rozliczeniowy przechodzą transakcje dokonane w ciągu ostatnich dwóch dnia minionego miesiąca.

– Transakcje bezstykowe są księgowane tak samo jak stykowe. Jeśli płacimy zbliżeniowo, a kwota transakcji jest niska, jej autoryzacja może się odbyć tylko na poziomie karty, a do banku nie jest wysyłane zapytanie. W takiej sytuacji na rachunku nie jest zakładana blokada. Rozliczenie transakcji następuje maksymalnie w ciągu trzech dni – mówi przedstawicielka mBanku.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

W końcu są darmowe konta. Otwierają, bo muszą

Choć od półtora roku banki mogły już proponować klientom tzw. rachunki podstawowe, to większość ...

Najlepsze lokaty bankowe na 6 miesięcy. Ranking [PAŹ 2018]

W październikowym rankingu ponownie przyglądaliśmy się ofercie najlepiej oprocentowanych lokat z wkładem w wysokości ...

Co oferują banki w swoich kantorach internetowych

W internetowych kantorach banków coraz częściej waluty można wymieniać całą dobę, ale jednak nie ...