- W naszych działaniach prowadzonych w ramach kampanii „Uwaga! Cyberoszust” informujemy, że nadzór KNF nigdy nie wiąże się z udziałem pracowników UKNF w bezpośrednich relacjach z klientami czy też „pośrednictwem” czy udziałem przy jakichkolwiek transakcjach finansowych czy np. wymianie kryptowalut (obrót kryptowalutami nie jest działalnością nadzorowaną przez KNF) – mówi Jacek Barszczewski, dyrektor Departamentu Komunikacji Społecznej, Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego.

Czytaj więcej

Telefon z banku? Uwaga, to mogą dzwonić oszuści

Mieszkaniec Pomorza kilka dni temu odebrał telefon od mężczyzny, z warszawskiego numeru. Dzwoniący przedstawił się jako pracownik Komisji Nadzoru Finansowego, podał swoje dane i identyfikator.

- Stwierdził, że kontaktuje się ze mną w sprawie potwierdzenia, czy zakładałem jednego dnia konta w trzech różnych bankach, gdyż wyskoczył im alert o możliwości nieautoryzowanych działań i kradzieży tożsamości – opowiadał mieszkaniec Pomorza w rozmowie z lokalnym portalem trójmiasto.pl.

Mężczyzna zaprzeczył, by zakładał konta. Dzwoniący poinformował go, że wyśle informacje do tych trzech banków z prośbą o natychmiastowe zamknięcie rachunków oraz zawiadomi o sprawie policję i dział cyberprzestępczości.

Jeden z naszych czytelników opisał nam, jak niemal nie padł ofiarą oszustów działających metodą "na pracownika banku". Sprawa została zgłoszona na policję, a ta potwierdza nam, że w ostatnim czasie otrzymała więcej podobnych sygnałów i ostrzega przed tego typu oszustwami.

Rzekomy pracownik KNF dopytał także mieszkańca Pomorza, czy w ostatnim miesiącu brał jakieś pożyczki. W ten sposób chciał wyciągnąć dane o jego banku. Gdy oszust dowiedział się, o tym gdzie jego rozmówca ma konto zapowiedział, że powiadomi bank o sprawie i zakończył połączenie.

Mężczyzna skontaktował się ze swoim bankiem. Tam dowiedział się, że nie wpłynęła do nich informacja z KNF. – To może być próba oszustwa – powiedział bankowiec.

W czasie rozmów z bankiem mężczyzna miał trzy próby połączenia. Gdy po skończonej rozmowie odebrał w końcu połączenie z nieznanego numeru usłyszał od kobiety, że dzwoni z jego banku, z departamentu bezpieczeństwa, gdyż otrzymała informację z KNF o założeniu na jego dane rachunków w trzech innych bankach.

Mężczyzna przerwał połączenie, a o całej sprawie poinformował policję. Okazuje się, że takich przypadków jest więcej.

- W zeszłym tygodniu odebrałem identyczny telefon. Po chwili rozmowy od razu wiedziałem, że coś jest nie tak, a historia nie trzyma się całości. Gość po drugiej stronie słuchawki chyba to wyczuł i szybko zakończył rozmowę –opowiada mieszkaniec Gdańska.

Czytaj więcej

Dopóki klient nie poda przestępcom danych do logowania ani nie zainstaluje aplikacji umożliwiającej
Oszuści coraz sprawniejsi. Z konta mogą zniknąć wszystkie pieniądze

Przyznaje, że przez następne kilka godzin chodziło mu to po głowie, czy ktoś faktycznie nie wziął na niego jakiegoś kredytu. Na szczęście do takiej sytuacji nie doszło.

Co na to Urząd Komisji Nadzoru Finansowego? - Od ponad roku prowadzi wspólnie z Policją akcję ostrzegającą przed oszustami podszywającymi się pod naszych pracowników – mówi Jacek Barszczewski.

Przypomina, że na stronie internetowej KNF (knf.gov.pl) można sprawdzić, czy podmiot w imieniu, którego dzwoni rozmówca, posiada uprawnienia do świadczenia usług finansowych na terytorium Polski. Tam też można sprawdzić czy dany podmiot figuruje na liście ostrzeżeń publicznych KNF.

KNF ani UKNF nigdy:

• nie uczestniczy ani nie pośredniczy w realizacji transakcji finansowych pomiędzy klientem a instytucją finansową

• nie upoważnia nikogo (firm, osób itd.) do reprezentowania KNF ani UKNF, ani nie weryfikuje kosztów produktów, usług, czy też badania jakości obsługi klientów

• nie pobiera żadnych opłat za udzielanie pożyczek przez podmioty prywatne

• nie zajmuje się egzekwowaniem kosztów, podatków, opłat za certyfikaty oraz innych fałszywych działań wymyślanych przez oszustów