Pan Robert jest klientem Pekao SA. Ostatnio zmienił dowód osobisty w związku z upływem terminu jego ważności. – Szanuję swoje dane osobowe, dbam o ich bezpieczeństwo. Dlatego mam pytanie: czy bank, chcąc aktualizacji danych – numeru i okresu ważności dokumentu, wynikających z wymiany dowodu – ma podstawę prawną do kserowania mojego dokumentu? – pyta pan Robert.
Czytaj więcej
Choć karta do ROR-u jest produktem dodatkowym to bywa, że banki „wciskają” ją klientom, bo wiąże się to z dodatkowymi opłatami na ich rzecz. Jednak wiele osób rezygnuje już z plastiku na rzecz innych sposobów płatności.
Zespół prasowy Pekao SA przyznaje, że bank kseruje dowód osobisty i zostawia sobie skan, a wynika to z przepisów bezpieczeństwa obrotu finansowego.
– Jeżeli klient odmawia, bank przyjmuje od niego oświadczenie o odmowie. Zdarza się to dość rzadko – zapewnia bank.
Okazuje się, że nie tylko Pekao wykonuje kopię dokumentów klienta. – Jesteśmy zobowiązani do weryfikacji jego danych. Wynika to z ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu. Właśnie dlatego potrzebujemy kopii dowodu osobistego klienta – mówi Paweł Olejnik, ekspert w dziedzinie bezpieczeństwa finansowego i sankcji międzynarodowych w Credit Agricole.