Pan Robert jest klientem Pekao SA. Ostatnio zmienił dowód osobisty w związku z upływem terminu jego ważności. – Szanuję swoje dane osobowe, dbam o ich bezpieczeństwo. Dlatego mam pytanie: czy bank, chcąc aktualizacji danych – numeru i okresu ważności dokumentu, wynikających z wymiany dowodu – ma podstawę prawną do kserowania mojego dokumentu? – pyta pan Robert.
Czytaj więcej
Choć karta do ROR-u jest produktem dodatkowym to bywa, że banki „wciskają” ją klientom, bo wiąże się to z dodatkowymi opłatami na ich rzecz. Jednak wiele osób rezygnuje już z plastiku na rzecz innych sposobów płatności.
Zespół prasowy Pekao SA przyznaje, że bank kseruje dowód osobisty i zostawia sobie skan, a wynika to z przepisów bezpieczeństwa obrotu finansowego.
– Jeżeli klient odmawia, bank przyjmuje od niego oświadczenie o odmowie. Zdarza się to dość rzadko – zapewnia bank.
Okazuje się, że nie tylko Pekao wykonuje kopię dokumentów klienta. – Jesteśmy zobowiązani do weryfikacji jego danych. Wynika to z ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu. Właśnie dlatego potrzebujemy kopii dowodu osobistego klienta – mówi Paweł Olejnik, ekspert w dziedzinie bezpieczeństwa finansowego i sankcji międzynarodowych w Credit Agricole.
Ale nie wszystkie banki kopiują dowody klientów. – Przy zmianie danych dokumentu tożsamości, w tym dowodu osobistego, nie wykonujemy kserokopii i nie wymagamy jej dostarczenia w przypadku zmiany danych – mówi Emilia Kasperczak z mBanku.
Michał Tkaczuk z PKO BP deklaruje, że bank regularnie przypomina klientom, że ze względów bezpieczeństwa warto zadbać o aktualizowanie swoich danych w banku: dowodu osobistego, numeru telefonu komórkowego, adresu e-mail, adresu korespondencyjnego. – Najprościej i najszybciej można to zrobić samodzielnie, w serwisie iPKO. Zmiany trzeba zatwierdzić narzędziem autoryzacji. Dane można również zaktualizować przez infolinię lub w oddziale. Nie jest wymagany skan ani ksero dokumentu – zapewnia Michał Tkaczuk.
Czytaj więcej
Bank może zablokować przelew przychodzący na konto klienta, gdy ma wątpliwości co do pochodzenia źródła pieniędzy.
Do Urzędu Ochrony Danych Osobowych zgłaszane są wątpliwości dotyczące weryfikacji tożsamości klientów. – W przepisach ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu, przewidziano możliwość kopiowania dokumentów tożsamości. Takie rozwiązanie należy uznać za uprawnienie przysługujące instytucjom obowiązanym, a nie obowiązek – uważa Adam Sanocki, rzecznik UODO.
Zdaniem rzecznika problem nadmiernego kopiowania dokumentów potwierdzających tożsamość jest powszechny. – Mając na uwadze zapewnienie równowagi pomiędzy koniecznością zapobiegania tak poważnemu zjawisku, jakim jest pranie pieniędzy i finansowanie terroryzmu, a uwzględnieniem przepisów i zasad ochrony danych osobowych, organ nadzorczy rekomenduje opracowanie wytycznych w sprawie kopiowania dokumentów tożsamości – mówi Adam Sanocki.
Spośród 6442 skarg, które w 2020 r. wpłynęły do UODO, 926 dotyczyło podmiotów sektora bankowego, instytucji finansowych, telekomunikacji i ubezpieczeń.