Dopłata do samochodu elektrycznego dla firm
Niebawem będą również dostępne dopłaty do aut elektrycznych dla firm. Wysokość dopłat do aut kategorii M1 – pojazdów osobowych, posiadających nie więcej niż osiem miejsc oprócz siedzenia kierowcy, może wynosić 30 proc. ceny katalogowej aut, ale nie więcej niż 36 tys. zł. Przy czym – podobnie jak w przypadku warunków dla osób fizycznych, cena samochodu nie może przekraczać 125 tys. zł, choć dzięki temu, że jest to cena netto, wybór aut jest większy. Maksymalna wartość dofinansowania dla aut elektrycznych kategorii N1 oraz M2, czyli pojazdów dostawczych o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t oraz pojazdów do przewozu osób posiadające więcej niż osiem miejsc oprócz siedzenia kierowcy i dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 5 t, ma wynosić 30 proc., ale nie więcej niż 70 tys. zł.
Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych udowodniło, że auto elektryczne w firmie się opłaca PSPA pokusiło się bowiem o zbadanie TCO dostawczego samochodu elektrycznego – VW E-Craftera i jego odpowiednika o silniku spalinowym. Po sześciu tygodniach testów okazało się, że całkowite koszty zakupu dostawczego samochodu elektrycznego przy skorzystaniu ze wsparcia ze środków Funduszu Niskoemisyjnego Transportu oraz koszty jego użytkowania, już po czterech latach będą niższe od kosztów, jakie będzie generował pojazd spalinowy.
– TCO dotyczy nie tylko dużych firm, ale każdego użytkownika samochodu, zatem analiza kosztów i oszczędności to temat do rozmów ze wszystkimi posiadaczami firmowej floty. Patrząc z perspektywy fleet managera, najważniejszy komponent to koszty i dzisiaj to one są główną barierą wejścia w auta elektryczne – podkreśla Daniel Trzaskowski, dyrektor zarządzający Biznesu Flotowego Volkswagen Leasing.
Volkswagen Financial Services chce więc utworzyć specjalny zespół, który będzie szczegółowo analizował profile użytkowników, aby móc określić, jaka część floty klienta może być potencjalnie zelektryfikowana i jakie klient będzie miał z tego korzyści.
– Nasi koledzy z VWFS z Wielkiej Brytanii stworzyli specjalne narzędzie (FFA – Future Fleet Analysis), które działa online i po wprowadzeniu danych z telematyki zamieszczonej w samochodzie, jest w stanie wyciągnąć wnioski oraz podać rekomendację odnośnie do rekomendowanego silnika (EV, PHEV, benzyna lub Diesla). Narzędzie bada tzw. profil użytkownika. Sprawdza, ile km przejeżdża on w ciągu dnia, tygodnia, miesiąca, ile i jak długich ma postojów w mieście i poza miastem. Oprócz profilu użytkownika trzeba będzie wziąć jednak pod uwagę to, gdzie będzie mógł samochód ładować czyli dostępnej dla niego infrastruktury – zapowiada Daniel Trzaskowski.
Tu barierą może jednak być wyłączenie z dopłat samochodów w leasingu. Chyba że się to zmieni.
Dopłaty do aut elektrycznych nadal nie rozwiązują problemu zbyt małej liczby punktów ładowania, co wciąż jeszcze może zniechęcać do zakupu samochodów na baterie. Fot. Shutterstock
pieniadze.rp.pl
Warto sprawdzić: Nadchodzi nowa moda. Mikroauta opanują polskie miasta
Dopłaty do aut elektrycznych – jak wypełnić wniosek
Wnioski będą przyjmowane tylko w okresie naborów, które będzie organizował zarządzający Funduszem Niskoemisyjnego Transportu, czyli Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. W każdym naborze można się starać o dofinansowanie tylko jednego auta. Warto będzie się jednak spieszyć, ponieważ dotacja będzie udzielana do momentu wyczerpania puli pieniędzy przeznaczonej na jeden nabór.
Wniosek musi zawierać:
-
imię i nazwisko
-
adres miejsca zamieszkania, adres do korespondencji i poczty elektronicznej, jeśli taki się posiada
-
serię i numer dokumentu potwierdzającego tożsamość
-
numer PESEL
-
dane rachunku bankowego
-
kwotę wnioskowanego wsparcia
-
dane dotyczące pojazdu, którego zakup ma być objęty wsparciem: markę, model i rodzaj napędu
-
oświadczenie potwierdzające, że nie wykonuje się działalności gospodarczej
-
oświadczenie potwierdzające, że na pojazd, na zakup, który ma być udzielone wsparcie, nie zostało wcześniej udzielone wsparcie ze środków Funduszu bądź innych źródeł publicznych, w tym środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej
-
podpis wnioskującego
Warunki finansowania
Dofinansowanie dostanie się po dostarczeniu kopii faktury zakupu nowego pojazdu, która będzie zawierała informacje o rodzaju kupionego auta oraz rodzaju napędu, kopii dowodu rejestracyjnego i ubezpieczenia samochodu na rok oraz zobowiązania przedłużenia ubezpieczenia na rok następny. Wszystkie dokumenty trzeba dostarczyć w ciągu ośmiu miesięcy od dnia zawarcia umowy o dofinansowanie. W przeciwnym przypadku umowa zostanie uznana za nieaktualną.
Są też inne warunki. Auta z dotacją nie będzie można sprzedać przez co najmniej dwa lata. Przez taki sam okres będzie musiało być zarejestrowane w Polsce. Trzeba też będzie się zobowiązać do ubezpieczenia samochodu od uszkodzeń, utraty na skutek zderzeń i kradzieży. Niedotrzymanie zobowiązań może być kosztowne, ponieważ wysokość dofinansowanie trzeba będzie zwrócić wraz z odsetkami, które zostaną naliczone tak, jak zaległości podatkowych.