Zastrzeżenie dowodu w banku odcina od pieniędzy?

Nie ma problemu z płatnościami kartą kredytową czy debetową ani z przelewami internetowymi w momencie zastrzeżenia utraconego dowodu osobistego.

Publikacja: 03.02.2020 17:48

Zastrzeżenie dowodu w banku odcina od pieniędzy?

Foto: Adobe Stock

Jednak tacy klienci nie zawnioskują o żadną nową usługę do czasu otrzymania nowego dokumentu tożsamości i podania nowych danych w banku.

Warto sprawdzić: Co się musi stać, żeby bank przyszedł obsłużyć nas w domu

Pan Piotr jest klientem PKO BP. Kilka dni temu zaginął mu dowód, co od razu zastrzegł w banku. – Czy w momencie zastrzeżenia w banku mogę w pełni korzystać z karty kredytowej i robić przelewy internetowe? – pyta mężczyzna.

PKO BP

Brak dowodu nie odcina go od pieniędzy ani transakcji internetowych. – Po zastrzeżeniu dowodu osobistego klient może korzystać z karty i robić przelewy internetowe. W przypadku zastrzeżonego dowodu klient nie zrealizuje w placówce żadnej operacji, chyba że ma paszport – informuje Joanna Fatek z biura prasowego PKO BP.

Santander

Także Ewa Krawczyk z Santander Bank Polska przyznaje, że klienci mogą korzystać z karty kredytowej i robić przelewy w bankowości elektronicznej. – Jeśli osoba ma zastrzeżony dowód osobisty, nie może zawierać nowych umów depozytowych/kredytowych ani może dokonywać wypłat gotówki w oddziale – tłumaczy Ewa Krawczyk.

Dodaje, że bank rozumie, że utrata dowodu może powodować problemy u naszych klientów, dlatego w momencie zastrzeżenia dowodu osobistego można jednorazowo wypłacić pieniądze w oddziale po okazaniu zaświadczenia o utracie dowodu osobistego.

Warto sprawdzić: Zadają dziwne pytania, gdy przelewamy pieniądze do USA

Credit Agricole

Halina Zając, specjalista transformacji bankowości detalicznej w Credit Agricole, zapewnia, że jeśli klient korzysta już z karty kredytowej, ma dostęp do bankowości elektronicznej – to zastrzeżenie dowodu nie wpływa na tę sytuację. Taka osoba może nadal płacić kartą czy korzystać z płatności internetowych.

– Co ważne, klient, który ma nowy dowód – np. wyrobi sobie nowy po zastrzeżeniu wcześniejszego – powinien zaktualizować w banku swoje dane dotyczące dowodu. – Klient z zastrzeżonym dowodem osobistym nie może natomiast wnioskować o produkty kredytowe, otworzyć konta, chyba że ma inny dokument tożsamości akceptowany przez bank – tłumaczy Halina Zając.

Pekao SA

A Paweł Bernat z Biura Komunikacji Korporacyjnej Pekao SA mówi, że po zastrzeżeniu dowodu osobistego klienci mogą korzystać z wydanych wcześniej kart, a także wykonywać transakcje w bankowości elektronicznej po zalogowaniu i po dokonaniu autoryzacji wykonywanych operacji.

– Nie mogą natomiast zawierać nowych umów w banku o usługi czy produkty, czyli na przykład nie mogą otworzyć nowego rachunku w bankowości elektronicznej czy w oddziale, nie mogą zawrzeć umowy o kartę kredytową czy debetową – wylicza Paweł Bernat.

Dodaje, że podczas obsługi w oddziale w sytuacji, gdy klient identyfikuje się dowodem osobistym, który został zastrzeżony – nie będzie możliwe wykonanie operacji tylko na podstawie zastrzeżonego dokumentu. – W tego typu przypadkach bank zastosuje procedury dodatkowej weryfikacji klienta przy jego obsłudze – wyjaśnia przedstawiciel Pekao SA.

Warto sprawdzić: Jak pozbyć się niechcianych ofert telefonicznych

mBank

Emilia Kasperczak z mBanku tłumaczy, że kiedy klient zastrzega dokument tożsamości, automatycznie znacznik „Aktualny dokument tożsamości” z „Tak” zmienia się na „Zagubiony”. – Znacznik ten nie blokuje mu jednak możliwości dokonywania transakcji, ale klient nie będzie mógł skorzystać z nowego produktu lub usługi. Procesy w banku podpięte są pod bazę MIG-DZ (dokumentów zastrzeżonych), co oznacza, że jeśli dowód klienta będzie widniał w tej bazie, nie zawnioskuje on o nową usługę – tłumaczy Emilia Kasperczak.

Jednak tacy klienci nie zawnioskują o żadną nową usługę do czasu otrzymania nowego dokumentu tożsamości i podania nowych danych w banku.

Warto sprawdzić: Co się musi stać, żeby bank przyszedł obsłużyć nas w domu

Pozostało 93% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Oszczędności
Choć ceny wciąż rosną, inflacji boimy się coraz mniej
Oszczędności
Od 2016 roku lokaty przynosiły realne straty, ale to może się zmienić
Oszczędności
Polacy starają się oszczędzać, ale oni tego nie robią
Oszczędności
Coraz więcej młodych Polaków oszczędza. W co lokują pieniądze?
Oszczędności
Jak oszczędzają Niemcy. Gdzie trzymają pieniądze