Jak zmienić za drogie konto bankowe niesprawnej babci

Niektóre zmiany związane z rachunkiem jego posiadacz musi załatwiać sam. Nawet gdy jest osobą niesamodzielną. I pełnomocnik nie zawsze mu pomoże.

Publikacja: 15.12.2020 15:16

Jak zmienić za drogie konto bankowe niesprawnej babci

Foto: Adobe Stock

Pełnomocnik nie zawsze pomoże. Sprawdzamy jak to wygląda w PKO BP, BNP Paribas, ING, Santander, Pekao, mBank i Credit Agricole.

Warto sprawdzić: Które banki próbują ułatwić życie swoim klientom

Klientką PKO BP jest blisko 90-letnia pani Stanisława. Z racji wieku i chorób jest osobą niesamodzielną. Na co dzień wymaga opieki. Przebywa w Domu Opieki Społecznej. Niedawno jej wnuk odkrył, że ROR babci jest drogi. Obsługa tego konta kosztuje 40 zł miesięcznie.

– W najbliższym siebie oddziale dowiedziałem się, że babcię należy przywieźć do placówki osobiście, bo nie ma innej możliwości zmiany typu konta – żali się.

Dodaje, że babcia ze względu na swój stan zdrowia nie jest w stanie dojechać do oddziału banku. – Czy naprawdę nie ma żadnej możliwości, by zmienić rodzaj rachunku – pyta mężczyzna.

– Pełnomocnik do rachunku z ogólnym pełnomocnictwem nie może zmienić rodzaju rachunku – przyznaje Roman Grzyb, ekspert z PKO BP.

Dodaje, że klienci mogą zmienić typ rachunku w iPKO lub w iKO. – Poza tymi dwiema możliwościami, konieczna jest wizyta w oddziale – mówi.

Warto sprawdzić: Uwaga na oszustwo. Przestępcy podszywają się pod bank

A jak jest w innych bankach?

– W przypadku osób niesamodzielnych zmiany rodzaju konta możne dokonać w oddziale lub telefonicznie, poprzez Centrum Telefoniczne, pełnomocnik ogólny w imieniu klienta – podaje biuro prasowe BNP Paribas.

Mirella Gmur, z biura prasowego ING Banku Śląskiego przyznaje, że pełnomocnik ogólny do rachunku może zmienić rodzaj konta dla posiadacza rachunku w oddziale banku.

– Pełnomocnik do konta może także zmienić rodzaj rachunku w swojej bankowości internetowej, w której ma widoczne rachunki, do których został umocowany jako pełnomocnik – zapewnia przedstawicielka ING Banku Śląskiego.

Warto sprawdzić: Przelew natychmiastowy – jakie limity mają główne banki

Z kolei Ewa Krawczyk, z Santander Bank Polska zapewnia, że klient może zmienić konto w dowolnym oddziale, w bankowości internetowej lub przez infolinię.

– Może także zrobić to przez pełnomocnika, jeśli pełnomocnik jest do tego rodzaju czynności umocowany, np. ma pełnomocnictwo ograniczone lub rodzajowe do tego typu czynności. Pełnomocnictwo klient może złożyć w dowolnym oddziale – wyjaśnia Ewa Krawczyk.

W Pekao SA klient może w banku złożyć dyspozycję zmiany rodzaju rachunku. – Jeśli klient ma ustanowionego pełnomocnika rodzajowego do rachunku – to jego pełnomocnik może w imieniu klienta złożyć taką dyspozycje w oddziale- mówi Paweł Jurek, rzecznik Pekao SA.

Kinga Wojciechowska-Rulka z mBanku zapewnia, że klient nie musi w tym celu odwiedzać oddziału – Zmienić typ rachunku, przekształcić rachunek, dopisać pełnomocnika lub współposiadacza – to wszystko można zrobić dzwoniąc na mLinię. Nie trzeba odwiedzać placówki – podkreśla Kinga Wojciechowska-Rulka.

Warto sprawdzić: Płatność zbliżeniowa. Zmiana limitu nie wszędzie możliwa

Jak tłumaczy Justyna Lewandowska, specjalista ds. Standardów Bankowości Detalicznej w Credit Agricole jeśli klient ma specjalne potrzeby np.  jest głuchy, a posługuje się polskim językiem migowym, może w każdej placówce skorzystać z tłumacza online języka migowego. Natomiast klienci niedosłyszący mogą także odwiedzić jedną z kilku naszych placówek, które  są wyposażone w pętle indukcyjne, które wspierają go w rozmowie z doradcą.

– Jeśli posiadacz rachunku jest niedyspozycyjny ruchowo (porusza się na wózku inwalidzkim), może skorzystać z placówki z bezpośrednim podjazdem. Ich lista jest dostępna na naszej stronie. Doradcy w placówce pomogą klientowi wejść do placówki – zapewnia.

Justyna Lewandowska podkreśla, że gdy klient nie korzysta z serwisu internetowego ,to zmianę pakietu konta może zlecić telefonicznie, kontaktują się z infolinią, tel.19019. Zmiana możliwa będzie po identyfikacji klienta i weryfikacji rachunku.

– W przypadku gdy posiadacz rachunku jest niesamodzielny i nie może udać się do placówki, w jego imieniu operacje  (w tym zmianę pakietu konta) może wykonać wskazana osoba w pełnomocnictwie. Pełnomocnik musi mieć jednak ze sobą pisemne pełnomocnictwo oraz dowód osobisty. Na dokumencie powinien być wskazany zakres udzielonego pełnomocnictwa – czyli co konkretnie pełnomocnik może zrobić w imieniu klienta – podkreśla przedstawicielka Credit Agricole.

Dodaje, że bank akceptuje   pełnomocnictwo w formie aktu notarialnego udzielone przed notariuszem, pełnomocnictwo w formie pisemnej zawierające poświadczenie tożsamości i podpisu mocodawcy przez notariusza oraz pełnomocnictwo w formie pisemnej z podpisem klienta.

Oszczędności
Choć ceny wciąż rosną, inflacji boimy się coraz mniej
Oszczędności
Od 2016 roku lokaty przynosiły realne straty, ale to może się zmienić
Oszczędności
Polacy starają się oszczędzać, ale oni tego nie robią
Oszczędności
Coraz więcej młodych Polaków oszczędza. W co lokują pieniądze?
Oszczędności
Jak oszczędzają Niemcy. Gdzie trzymają pieniądze