Jeden z naszych czytelników we wpłatomacie zasilił kilkoma tysiącami złotych swój rachunek. – Transakcja przebiegła bez problemu, urządzenie wydało potwierdzenie wpłaty. Ale pieniędzy na koncie nie ma – zdziwił się pan Piotr. Co może być przyczyną? Ewa Krawczyk z Santander Bank Polska mówi, że powodem może być zacięcie urządzenia, awaria zasilania, błędne skorzystanie z wpłatomatu, np. włożenie banknotów spiętych recepturką. – Takie sytuacje stanowią jednak margines wszystkich transakcji we wpłatomatach. Skala niewielka, ale oczywiście to kłopot dla klienta, dlatego proces reklamacji jest obsługiwany maksymalnie szybko – zapewnia Ewa Krawczyk.
Warto sprawdzić: „Idiotyczne” limity techniczne bankomatów i wpłatomatów
Tropią zaginione pieniądze we wpłatomatach
Anna Strompowska, Partnership Manager w Credit Agricole, podaje, że klient po dokonaniu wpłaty we wpłatomacie powinien mieć zaksięgowane środki na rachunku maksymalnie w ciągu 70 minut od momentu dokonania wpłaty.
Paweł Bernat z Biura Komunikacji Korporacyjnej Pekao SA przyznaje, że podczas realizacji transakcji wpłaty gotówki bankomat czasami traci połączenie z systemem centralnym: wtedy transakcja zaczyna się online, kończy offline. – Transakcja wpłaty trwa kilkakrotnie dłużej niż wypłata, z uwagi na konieczność liczenia i weryfikacji wpłacanych banknotów – zwraca uwagę Bernat. – Jeśli pieniądze znalazły się w urządzeniu, klient powinien dostać pokwitowanie będące dla niego dowodem wpłaty lub – w najgorszym przypadku – próby wykonania takiej operacji lub wpłaty zakończonej błędem – zapewnia Karolina Kozakiewicz z biura prasowego BNP Paribas.
Ile trwa rozpatrywanie skarg? Od czego to zależy? Ile instytucji bierze w tym udział?
W Santander Bank Polska w 90 proc. przypadków klient w ciągu dwóch dni roboczych ma dostęp do gotówki. Ewa Krawczyk podkreśla, że do szybkiego rozpatrzenia zgłoszenia konieczne jest wskazanie numeru karty, którą dokonywano wpłaty, daty transakcji, numeru lub adresu urządzenia.