To ja, wasz klient. W masce nic nie załatwimy w banku

Choć w miejscach publicznych mamy obowiązek chodzić w maskach zasłaniających usta i nos, to w banku poproszą nas o odsłonięcie twarzy.

Publikacja: 17.04.2020 19:32

To ja, wasz klient. W masce nic nie załatwimy w banku

Foto: Adobe Stock

– Oczywiście każdy klient może odmówić zdjęcia maseczki ochronnej to w takim wypadku proponujemy skorzystanie ze zdalnych procesów pozwalających załatwić sprawę, z którą osoba przyszła do oddziału. Takie procedury są związane z koniecznością zapewnienia bezpieczeństwa środkom powierzonych nam przez klientów – tłumaczy Elżbieta Czerwińska-Kubisiak, z działu komunikacji Alior Banku.

Warto sprawdzić: Najwyższy czas na bankowanie w sieci. Prowadzą za rączkę

Muszą potwierdzić tożsamość

Od czwartku wszyscy musimy nosić w miejscach publicznych maseczki lub cześć garderoby zasłaniającą usta i nos. Z obowiązku zwolnione są m.in. dzieci, osoby chore (schorzenia związane z oddychaniem), niepełnosprawne intelektualnie w stopniu umiarkowanym albo głębokim, czy osoby wykonującej czynności zawodowe, służbowe lub zarobkowe w budynkach, zakładach, obiektach, placówkach i targowiskach z wyjątkiem tych, które wykonują bezpośrednią obsługę interesantów lub klientów. Miejscem publicznym jest też bank. Ale tam mogą nas poprosić o odsłonięcie twarzy.

– Pracownicy banku mogą prosić klienta o odsłonięcie twarzy do identyfikacji, a nie zdjęcie maseczki, tylko odsłonięcie twarzy w oparciu o rozporządzenie Rady Ministrów z dn. 16 kwietnia – tłumaczy Ewa Krawczyk, z Santander Bank Polska.

W tym przepisie ujęto, że „osoba ma obowiązek odkrycia ust i nosa na żądanie: innej osoby w związku ze świadczeniem przez nią usług lub wykonywaniem czynności zawodowych lub służbowych, w tym w przypadku konieczności identyfikacji lub weryfikacji tożsamości danej osoby.”

– Zgodnie z polskim prawem pracownik banku przed przystąpieniem do obsługi klienta jest zobowiązany do potwierdzenia tożsamości danej osoby. Z tego powodu, prosimy klientów o chwilowe odsłonięcie twarzy, tak aby można było potwierdzić zgodność z przedstawionym dowodem tożsamości – mówi Elżbieta Czerwińska-Kubisiak.

Podkreśla, że bank zachowuje wszelkie procedury bezpieczeństwa – pracownicy banku są wyposażeni w przyłbice ochronne, mają obowiązek dezynfekowania rąk i stanowiska obsługi pomiędzy kolejnymi osobami.

Jak mówi Iwona Radomska, z biura prasowego PKO BP w nim środki zapobiegawcze jak maseczki czy rękawiczki były używane zarówno przez pracowników banku jak i klientów jeszcze przed wprowadzeniem obowiązku ich stosowania.

– Pracownik banku w celu realizacji dyspozycji klienta jest zobowiązany zweryfikować jego tożsamość. W tym celu klient jest proszony o odsłonięcie twarzy w stopniu umożliwiającym jego poprawną identyfikację – tłumaczy Iwona Radomska

W przypadku odmowy przez klienta realizacja dyspozycji zostanie wstrzymana z powodu braku możliwości weryfikacji tożsamości osoby.

– Procedury banku dotyczące weryfikacji tożsamości klientów służą przede wszystkim zapewnieniu bezpieczeństwa powierzonych środków i informacji, a tym samym np. przeciwdziałaniu próbom wyłudzeń – tłumaczy przedstawicielka PKO BP.

Warto sprawdzić: Bankomaty są myte, ale lepiej płać kartą

A Karolina Kozakiewicz, z BNP Paribas dodaje, że prośba o odsłonięcie twarzy przez klienta pozwoli doradcy porównać twarz ze zdjęciem na dokumencie tożsamości.

– Jeśli klient nie chce odsłonić twarzy, pracownik nie ma możliwości weryfikacji jego tożsamości, a to uniemożliwia obsługę takiej osoby – wyjaśnia Karolina Kozakiewicz.

Dodaje też, że w trosce o zdrowie i bezpieczeństwo klientów i pracowników bank zachęca, by w obecnej sytuacji korzystać raczej z nowoczesnych narzędzi obsługi cyfrowej i załatwiać sprawy w bankowości internetowej i mobilnej, natomiast wizyty w oddziałach ograniczyć do koniecznego minimum.

Maseczki do zmieszanych

Biuro prasowe Pekao SA zauważa, że pracownik placówki w trosce o bezpieczeństwo swoje, pozostałych pracowników i klientów przebywających w oddziale ma prawo odmówić wstępu do oddziału osobie bez odpowiedniego zakrycia twarzy.

– Jednocześnie zgodnie z obowiązującymi procedurami w banku mamy obowiązek identyfikacji klienta przed rozpoczęciem jego obsługi poprzez weryfikację, czy zdjęcie w dokumencie tożsamości przedstawionym przez klienta jest zgodne z jego wizerunkiem – przyznaje bank.

I tłumaczy, że ma to na celu przede wszystkim bezpieczeństwo powierzonych środków i informacji oraz ograniczenie prób wyłudzenia.

– Oznacza to, że klient na czas jego identyfikacji powinien odsłonić twarz (usta i nos). Natomiast pracownicy placówek mają obowiązek zakrycia ust i nosa w trakcie przebywania w placówce w miejscach ogólnodostępnych zarówno dla pracowników jak i klientów, tj. w sali obsługi, pokojach spotkań, poczekalniach, etc. – podaje Pekao SA.

Także Kinga Wojciechowska-Rulka z mBanku mówi, że korzysta on ze standardowej procedury identyfikacji. – Poprosimy klienta o odsłonięcie twarzy i pokazanie dowodu tożsamości tak, aby móc go poprawnie zidentyfikować – dodaje Kinga Wojciechowska-Rulka.

Warto sprawdzić: Jak odnowić polisę w czasie pandemii?

Anna Filipowicz, dyrektor Biura Jakości Obsługi w Credit Agricole mówi, że podstawowym uzasadnieniem i argumentem w prośbie do klienta powinno być wyjaśnienie mu, że bank robi to w trosce o jego bezpieczeństwo.

– Chcemy uniknąć sytuacji, w której ktoś próbuje się podszyć pod innego klienta – dodaje dyr. Filipowicz. Przyznaje, że klient może odmówić ściągnięcia maseczki. W takiej sytuacji bank będzie prosić go o skorzystanie z kanałów zdalnych.

– W trosce o bezpieczeństwo naszych pracowników i klientów, prosimy, aby klienci nie wyrzucali w placówce zużytych jednorazowych maseczek –mówi dyr. Filipowicz.

Iwona Radomska z PKO BP mówi, że zgodnie z wytycznymi Głównego Inspektora Sanitarnego w sprawie postępowania z odpadami wytwarzanymi w czasie występowania zakażeń koronawirusem, jeśli jesteśmy osobami zdrowymi i korzystamy ze środków zapobiegawczych jak maseczki czy rękawiczki ochronne np. w miejscu pracy, w komunikacji miejskiej, podczas zakupów to środki zapobiegawcze (maseczki, rękawiczki) powinny być wrzucane do pojemnika worka na odpady zmieszane.

– Oczywiście każdy klient może odmówić zdjęcia maseczki ochronnej to w takim wypadku proponujemy skorzystanie ze zdalnych procesów pozwalających załatwić sprawę, z którą osoba przyszła do oddziału. Takie procedury są związane z koniecznością zapewnienia bezpieczeństwa środkom powierzonych nam przez klientów – tłumaczy Elżbieta Czerwińska-Kubisiak, z działu komunikacji Alior Banku.

Warto sprawdzić: Najwyższy czas na bankowanie w sieci. Prowadzą za rączkę

Pozostało 92% artykułu

Ten artykuł przeczytasz z aktywną subskrypcją rp.pl

Zyskaj dostęp do ekskluzywnych treści najbardziej opiniotwórczego medium w Polsce

Na bieżąco o tym, co ważne w kraju i na świecie. Rzetelne informacje, różne perspektywy, komentarze i opinie. Artykuły z Rzeczpospolitej i wydania magazynowego Plus Minus.

Materiał Promocyjny
Jak zacząć oszczędzanie w złocie
Oszczędności
Choć ceny wciąż rosną, inflacji boimy się coraz mniej
Oszczędności
Od 2016 roku lokaty przynosiły realne straty, ale to może się zmienić
Oszczędności
Polacy starają się oszczędzać, ale oni tego nie robią
Materiał Promocyjny
Bolączki inwestorów – od kadr po zamówienia
Oszczędności
Coraz więcej młodych Polaków oszczędza. W co lokują pieniądze?