Problemy z przelewami po wymianie smartfona

Zmiana smartfona przy pozostawieniu tego samego numeru telefonu, może spowodować problemy z niektórymi usługami w aplikacjach bankowych. Ale bankowcy twierdzą, że takie sytuacje nie powinny się zdarzać.

Publikacja: 06.01.2021 14:46

Problemy z przelewami po wymianie smartfona

Foto: Adobe Stock

– Większy wpływ może mieć wersja naszej aplikacji z której korzysta klient oraz ustawienia w samej aplikacji, a także wersja PeoPay, z której korzysta wysyłający przelew na numer telefonu –uważa Paweł Jurek, rzecznik Pekao SA.

PKO BP – IKO

Pan Zbigniew jest klientem PKO BP. Przez wiele lat korzystał z aplikacji banku na swoim smartfonie. Ostatnio wymienił go na iPhone’a i pojawił się problem.

– Nie mogłem zarejestrować numeru telefonu do odbierania przelewów na telefon. Miałem taką usługę kilka lat temu. Później z niej zrezygnowałem, a gdy zmieniłem urządzenie ponownie próbowałem zarejestrować swój numer i okazało się, że nie mam takiej opcji w bankowej aplikacji. Dlaczego? – zastanawia się czytelnik.

W banku dowiedział się, że „opcję rejestracji numeru powinien znaleźć w ustawieniach w sekcji płatności.

Warto sprawdzić: Odziedziczyłeś numer? Może być problem w bankowości mobilnej

Jak mówi Piotr Wardziak z biura prasowego banku sama zmiana aparatu telefonicznego nie powinna mieć znaczenia.

Kluczowy jest numer telefonu i jeśli on się nie zmienia, to funkcja powinna działać bez przeszkód. Przy zmianie aparatu na nowy należy na starym aparacie wyrejestrować aplikację IKO, przełożyć kartę SIM do nowego urządzenia, i na nim ponownie aktywować aplikację IKO – tłumaczy bankowiec.

Przelewy na telefon PKO Bank Polski oferuje od początku działania aplikacji IKO, tj. od roku 2013. Wcześniej – już od 2003 roku – były one dostępne także w serwisie transakcyjnym Inteligo (pod nazwą SMS Money).

Pekao SA – PeoPay

Także Paweł Jurek, rzecznik Pekao SA mówi, że „jeśli klient nie dokonywał zmian w ustawieniach PeoPay, to w ramach bankowości mobilnej PeoPay nadal może odbierać przelewy na numer telefonu, ale tylko od innych użytkowników PeoPay i pod warunkiem, że w innym banku nie ma powiązanego swojego numeru telefonu z rachunkiem”.

– Aby odbierać przelewy na numer telefonu BLIK w Pekao niezbędne jest ustawienie rachunku Pekao z numerem telefonu w aplikacji PeoPay (Menu Więcej/Metody płatności/BLIK/Przelew na telefon) – wyjaśnia Paweł Jurek.

Warto sprawdzić: Po co bank „potrzebuje” dostępu do kontaktów w telefonie

Przelew na numer telefonu BLIK jest w ofercie Banku Pekao S.A. od grudnia 2019 roku i cieszy się coraz większym zainteresowaniem klientów, podobnie jak inne transakcje BLIK.

ING Bank Śląski

Magdalena Klejment, starszy menedżer ds. komunikacji w ING Banku Śląskim także zapewni, że w przypadku tego banku, zmiana telefonu (urządzenia) nie powinna mieć wpływu na możliwość odbierania przelewów na telefon BLIK.

– Rezygnacja z tej funkcji jest możliwa w naszej bankowości internetowej ING (poprzez działanie klienta) lub w przypadku zarejestrowania tego samego numeru telefonu w innym banku. Usługa oferowana jest od 2015 roku, a rozwiązanie cieszy się co raz większą popularnością. Umożliwia szybkie i łatwe przelewy między np. znajomymi, bez konieczności podawania numeru rachunku bankowego – mówi Magdalena Klejment.

Credit Agricole

Jak tłumaczy Michał Czurabski, manager Zespołu Rozwoju Bankowości Mobilnej w Credit Agricole, w którym przelewy na telefon są dostępne marca 2019, a tylko w tym roku i klienci wykonali blisko 800 tys. takich przelewów, zmiana telefonu nie powinna mieć wpływu na wykonywanie przelewów na telefon BLIK – ani otrzymywanie ani wykonywanie.

– Numery rachunków, na które przelewamy pieniądze są przypisane do numeru telefonu w bazie BLIK, nie są one przypisane do urządzeń. Zarządzanie tą usługą odbywa się za pośrednictwem aplikacji mobilnej, którą trzeba po prostu aktywować na nowym urządzeniu – podkreśla bankowiec.

Warto sprawdzić: Jak działa Autopay w aplikacjach mobilnych banków

Santander

Ewa Krawczyk, z biura prasowego Santander Bank Polska zapewnia, że zmiana aparatu nie ma wpływu na działanie przelewów na telefon BLIK. Przelewy na telefon w tym banku dostępne są już od pięciu lat.

Pan Zbigniew poradził sobie z problemem sam. – Przełożyłem kartę SIM n i ponownie zainstalowałem IKO na starym smartfonie , gdzie taka opcja jest otwarcie widoczna i czytelna. Oczywiście przyjąłem to zaznaczenie i po chwili zainstalowałem ponownie IKO na iPhone’a z już zarejestrowanym numerem telefonu. Potem odinstalowałem poprzednią IKO. No niestety. Inaczej się nie dało – tłumaczy czytelnik.

– Większy wpływ może mieć wersja naszej aplikacji z której korzysta klient oraz ustawienia w samej aplikacji, a także wersja PeoPay, z której korzysta wysyłający przelew na numer telefonu –uważa Paweł Jurek, rzecznik Pekao SA.

PKO BP – IKO

Pozostało 94% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Oszczędności
Choć ceny wciąż rosną, inflacji boimy się coraz mniej
Materiał Promocyjny
Co czeka zarządców budynków w regulacjach elektromobilności?
Oszczędności
Od 2016 roku lokaty przynosiły realne straty, ale to może się zmienić
Oszczędności
Polacy starają się oszczędzać, ale oni tego nie robią
Oszczędności
Coraz więcej młodych Polaków oszczędza. W co lokują pieniądze?
Oszczędności
Jak oszczędzają Niemcy. Gdzie trzymają pieniądze