Pionowe karty płatnicze. Nie eksponują danych, są ładniejsze

Kolejne banki wprowadzają do swojej oferty tzw. karty pionowe, w których wszystkie dane jak numer, data ważności czy nazwisko posiadacze ukryte są na rewersie.

Publikacja: 24.07.2021 12:09

Pionowe karty płatnicze. Nie eksponują danych, są ładniejsze

Foto: Adobe Stock

– Wizerunki w takiej wersji po prostu lepiej się prezentują, nie przysłaniają ich elementy personalizacji. Takie karty wyróżniają się na rynku, a wiemy, że klienci przywiązują dużą wagę do tego jak wygląda ich karta płatnicza – mówi Marcin Data, dyrektor ds. rozwoju daily banking i produktów oszczędnościowych w Credit Agricole.

Warto sprawdzić: mBank chciał przedziwnego powiązania opłaty za kartę

Ma je Credit Agricole

Ten bank kilka dni temu wprowadził taką kartę do swojej oferty. Mogą ją otrzymać osoby, które otworzą konto w Credit Agricole. Taka karta wykonana jest z ekotworzywa czyli specjalnego materiału opatentowanego przez producenta, Austria Card.

Materiał wykorzystywany jest zarówno do wytwarzania rdzenia karty, jak i zewnętrznych warstw zabezpieczających. Ekologiczny materiał uzupełniony jest o standardowe elementy: chip, antenę, hologram, pasek magnetyczny, nadruki off.

– W odpowiednich warunkach ekotworzywo może rozłożyć się do 99 proc. zaledwie w kilkanaście tygodni. Dla porównania, plastik rozkłada się co najmniej 500 lat. Ekotworzywo, z którego wytwarzana jest karta, przeszło testy degradacji zgodnie z metodą ASTM D5511, metodą badawczą, przyjętą do badania biodegradowalności tworzyw sztucznych – podaje bank.

Nowością jest przeniesienie wszystkich danych klienta na rewers karty. Tam znalazły się dane klienta, numer karty, datę ważności i kod CVC2/CVV2).

A z przodu karty, poza główną grafiką zdobiącą plastik, widoczne są tylko logo banku, logo organizacji płatniczej, symbol płatności zbliżeniowej oraz chip. -Wyeksponowanie wizerunku jest bardzo ważne, bo w Credit Agricole klienci mogą wybrać zdjęcie lub grafikę na karcie do konta. W nowym katalogu kart Credit Agricole znajduje się aż 180 propozycji wizerunków w trzynastu kategoriach – informuje bank.

Poza wizerunkami dla fanów sportu, motoryzacji, gier, zwierząt czy przyrody, klienci mogą też wybrać spersonalizowaną kartę ze swoją grupą krwi, znakiem zodiaku czy z ulubionym tekstem. Dużym powodzeniem, nie tylko wśród młodych osób, cieszą się karty z napisami „Hajs”, „Kto bogatemu zabroni” czy „XD LOL”.

I Santander też ma

Od 1 lipca nowe karty ma też w swojej ofercie Santander Bank Polska. Zmienił się nie tylko wizerunek – lecz także ich układ na pionowy. – Bardzo ważną zmianą jest też to, że produkujemy je z plastiku pochodzącego w 85proc. z recyklingu. To duża zmiana dla klientów, ale także dla ochrony środowiska – mówi Ewa Krawczyk, z biura prasowego banku.

Nowe karty mają inne wizerunki niż dotychczas. Są jednolite we wszystkich krajach Europy, w których działa Grupa Santander.

Zmieniło się też to, że numer karty, dane klienta, data ważności są umieszczane na rewersie karty. – Jest zgodne z wymogami organizacji płatniczych i trendami rynkowymi – podkreśla Ewa Krawczyk.

Zdradza, że na jednym z boków nowej karty pojawiło się wycięcie, które ułatwia klientom z niepełnosprawnością wzroku prawidłowo korzystać z karty w sklepach lub w bankomacie.

Warto sprawdzić: Kiedy bank odrzuci wniosek o kartę kredytową

Wymiana kart na wersję ekologiczną będzie rozłożona w czasie. Od lipca nowe karty otrzymają klienci, którzy teraz otworzyli konto lub ich karty straciły ważność. Dzięki temu bank chce uniknąć masowego wyrzucania kart, które mają już klienci, a które nadal są ważne.

– Wydając karty płatnicze Santander Bank Polska spełnia najwyższe standardy – kieruje się normą bezpieczeństwa PCI DSS.  Nowy wizerunek naszych kart płatniczych spełnia określone tam wymogi. Wzór ten jest także zatwierdzony przez organizacje płatnicze Visa i Mastercard – mówi Olga Wiesner, odpowiedzialna za wdrożenie kart w Santander Bank Polska.

Podkreśla, że personalizacja danych na rewersie (PAN, data ważności, CVV2/CVC2) pozwala dodatkowo realizować transakcję w sklepach tak, aby dane te były niewidoczne.

Na początku Santander Bank Polska wymienia karty debetowe Visa „Dopasowana”. A karty nowe Mastercard będą dostępne później.

Inni mieli wcześniej

Od dwóch lat pionowe karty ma mBank. – Ten kierunek jest ciekawy, pozwala na umieszczenie na awersie ciekawej grafiki a klientom obawiającym się, że ktoś podejrzy ich dane podczas transakcji daje większy komfort, bo dane na rewersie są mniej eksponowane – mówi Kinga Wojciechowska-Rulka, z biura prasowego mBanku.

BNP Paribas oferuje to rozwiązanie dla wybranych kart (m.in. karta debetowa Wealth Management, karta debetowa Premium). – Przy tego rodzaju kartach, dane są umieszczone na ich rewersie – po stronie, która podczas płatności zazwyczaj jest niewidoczna. Dla niektórych klientów to rozwiązanie zwiększa ich poczucie bezpieczeństwa podczas płatności kartą – podkreśla biuro prasowe banku.

A w PKO Banku Polskim dane klienta na rewersie znajdują się w przypadku dwóch rodzajów kart. Jedna to z galerii dedykowanej PKO Kontu dla Młodych w ramach konkursu K-artystycznego, a druga oraz kart kredytowych PKO Visa Infinite.

A kolejne banki myślą o takich kartach

Takich kart nie ma jeszcze Pekao SA. – Na polskim rynku dane klienta umieszczone na rewersie karty to jeszcze nowość, ale banki zagraniczne już to stosują. Rozważamy wdrożenia takiego rozwiązania – podaje biuro prasowe banku.

Warto sprawdzić: Karta kredytowa. Banki, które utrudniają obniżenie limitu

Przyznaje, że w wizualną różnicą dla posiadacza takiej karty, jest fakt, że dane klienta oraz karty widoczne są tylko na rewersie.

– Płacąc kartą nie pokazujemy zatem swoich danych, co może zapewnić nam poczucie większego bezpieczeństwa. Potencjalnym zagrożeniem może być fakt, że podczas transakcji sprzedawca nie widzi, że kartą płaci inna osoba niż jej właściciel (np. osoba innej płci) oraz to, że kod CVC/CVV jest widoczny razem z numerem karty – przyznaje Pekao SA.

I dodaje, że w takiej sytuacji banki wprowadzają dodatkową ochronę, Pekao zapewnia zabezpieczenie uwierzytelniania w postaci usługi 3Dsecure dla płatności internetowych.

– Wizerunki w takiej wersji po prostu lepiej się prezentują, nie przysłaniają ich elementy personalizacji. Takie karty wyróżniają się na rynku, a wiemy, że klienci przywiązują dużą wagę do tego jak wygląda ich karta płatnicza – mówi Marcin Data, dyrektor ds. rozwoju daily banking i produktów oszczędnościowych w Credit Agricole.

Warto sprawdzić: mBank chciał przedziwnego powiązania opłaty za kartę

Pozostało 93% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Oszczędności
Choć ceny wciąż rosną, inflacji boimy się coraz mniej
Materiał Promocyjny
Co czeka zarządców budynków w regulacjach elektromobilności?
Oszczędności
Od 2016 roku lokaty przynosiły realne straty, ale to może się zmienić
Oszczędności
Polacy starają się oszczędzać, ale oni tego nie robią
Oszczędności
Coraz więcej młodych Polaków oszczędza. W co lokują pieniądze?
Oszczędności
Jak oszczędzają Niemcy. Gdzie trzymają pieniądze