Uniknąć nieprzyjemności
Agnieszka Gorzkowicz z Credit Agricole zauważa, że klient powinien niezwłocznie poinformować bank o zmianie nazwiska, żeby uniknąć ewentualnych nieprzyjemności przy płaceniu kartą. – Sprzedawca ma prawo odmówić realizacji transakcji, jeśli stwierdzi niezgodność danych na karcie i w dokumencie tożsamości klienta – tłumaczy Agnieszka Gorzkowicz. Przypomina, że wniosek o nową kartę można złożyć w serwisie internetowym i telefonicznym CA24 oraz w placówce bankowej. – Kartę wysyłamy niezwłocznie i klient otrzymuje ją zazwyczaj w ciągu kilku dni roboczych od momentu złożenia wniosku. Opłata za wydanie nowej karty zależy od rodzaju karty. W przypadku kart debetowych oraz karty kredytowej Gold jest darmowa – zapewnia przedstawicielka Credit Agricole.
Także Bank Millennium w przypadku zmiany nazwiska zaleca wymianę na kartę z aktualnymi danymi. – Klient wnioskuje się o duplikat karty można to zrobić przez TeleMillennium lub w oddziale). Wymiana plastiku jest bezpłatna – zapewnia Agnieszka Kubajek, z biura prasowego banku. Przypomina, że taki wniosek musi być jednak poprzedzony aktualizacją danych w systemie banku, co jest możliwe tylko w oddziale. Nowa karta powinna dotrzeć nową kartę w o klienta w ciągu ok. pięciu dni roboczych. – Zgodnie z ustawą o instrumentach płatniczych, dane posiadacza karty umieszczone na plastiku powinny być zgodne z faktycznymi. Klient może być poproszony o okazanie dokumentu tożsamości przez sprzedawcę w sklepie i jeśli dane nie są zgodne, może dojść do sytuacji odmowy przyjęcia płatności. W praktyce takie sytuacje są jednak rzadkością – przyznaje przedstawicielka banku Millennium.
Warto sprawdzić: Skanowanie dowodu przez bank jest bezpieczne?
Teoretycznie nie powinno być problemu
Zdaniem Miłosza Gromskiego z ING Banku Śląskiego, transakcja kartą z danymi przed zmianą nazwiska nie powinna powodować problemów, ponieważ coraz częściej Polacy płacą kartami zbliżeniowo lub telefonem. – Należy jednak pamiętać, że sprzedawca może poprosić o weryfikację tożsamości osoby płacącej kartą z danymi nadrukowanymi na karcie – przyznaje Miłosz Gromski.
W ING Banku Śląskim wydanie nowej karty w ramach zmiany danych nie wiążę się z dodatkowymi opłatami. Nowa karta jest dostarczana w ciągu maksymalnieośmiu dni, a dotychczasowa karta (zarówno debetowa jak i kredytowa) jest blokowana od razu po zgłoszeniu dyspozycji zmiany danych. – Wyjątkiem jest sytuacja, gdy klient złoży dyspozycję zmiany danych na karcie debetowej w oddziale – wtedy dotychczasowa karta działa aż do momentu aktywowania nowej karty – wyjaśnia przedstawiciel ING Banku Śląskiego.