Nowe nazwisko? Wymień kartę, unikniesz nieprzyjemności

Po zmianie nazwiska warto szybko powiadomić bank i zmienić dane na kartach płatniczych, by uniknąć ewentualnych nieprzyjemności przy płaceniu, bo czasem akceptanci transakcji proszą klientów o dokument tożsamości.

Publikacja: 28.08.2018 15:37

Nowe nazwisko? Wymień kartę, unikniesz nieprzyjemności

Foto: Adobe Stock

Choć banki deklarują, że wymieniają karty szybko, to czasem zdarzają się pomyłki. Taka sytuacja spotkała naszą czytelniczkę panią Justynę. W ubiegłym roku kobieta wyszła za mąż. Przyjęła nazwisko męża. O zmianie poinformowała swój bank -PKO BP.

– Na początku sierpnia dostałam z banku nową kartę płatniczą i odkryłam ze zdumieniem że widnieje na niej moje stare nazwisko. Co teraz mam zrobić z tą kartą? – pyta kobieta. Michał Tkaczuk, z biura prasowego PKO BP zapewnia, że bankowi jest bardzo przykro z powodu zaistniałej sytuacji. – Aby sprawdzić i odpowiedzieć, co było przyczyną opisanej sytuacji potrzebowalibyśmy danych klientki i zwolnienia nas z tajemnicy bankowej – tłumaczy bankowiec.

Co powinna zrobić z taką kartą pani Justyna? Czy może jej używać?

– Klientka może używać starej karty, jednak rekomendujemy wymianę na nową, z aktualnymi danymi np. na wypadek gdyby podczas zakupów sprzedawca chciał potwierdzić tożsamość klientki – tłumaczy Michał Tkaczuk. Zapewnia, że w takiej sytuacji wymiana karty jest bezpłatna.

Warto sprawdzić: Co grozi za używanie nieważnych dokumentów

Uniknąć nieprzyjemności

Agnieszka Gorzkowicz z Credit Agricole zauważa, że klient powinien niezwłocznie poinformować bank o zmianie nazwiska, żeby uniknąć ewentualnych nieprzyjemności przy płaceniu kartą. – Sprzedawca ma prawo odmówić realizacji transakcji, jeśli stwierdzi niezgodność danych na karcie i w dokumencie tożsamości klienta – tłumaczy Agnieszka Gorzkowicz. Przypomina, że wniosek o nową kartę można złożyć w serwisie internetowym i telefonicznym CA24 oraz w placówce bankowej. – Kartę wysyłamy niezwłocznie i klient otrzymuje ją zazwyczaj w ciągu kilku dni roboczych od momentu złożenia wniosku. Opłata za wydanie nowej karty zależy od rodzaju karty. W przypadku kart debetowych oraz karty kredytowej Gold jest darmowa – zapewnia przedstawicielka Credit Agricole.

Także Bank Millennium w przypadku zmiany nazwiska zaleca wymianę na kartę z aktualnymi danymi. – Klient wnioskuje się o duplikat karty można to zrobić przez TeleMillennium lub w oddziale). Wymiana plastiku jest bezpłatna – zapewnia Agnieszka Kubajek, z biura prasowego banku. Przypomina, że taki wniosek musi być jednak poprzedzony aktualizacją danych w systemie banku, co jest możliwe tylko w oddziale. Nowa karta powinna dotrzeć nową kartę w o klienta w ciągu ok. pięciu dni roboczych. – Zgodnie z ustawą o instrumentach płatniczych, dane posiadacza karty umieszczone na plastiku powinny być zgodne z faktycznymi. Klient może być poproszony o okazanie dokumentu tożsamości przez sprzedawcę w sklepie i jeśli dane nie są zgodne, może dojść do sytuacji odmowy przyjęcia płatności. W praktyce takie sytuacje są jednak rzadkością – przyznaje przedstawicielka banku Millennium.

Warto sprawdzić: Skanowanie dowodu przez bank jest bezpieczne?

Teoretycznie nie powinno być problemu

Zdaniem Miłosza Gromskiego z ING Banku Śląskiego, transakcja kartą z danymi przed zmianą nazwiska nie powinna powodować problemów, ponieważ coraz częściej Polacy płacą kartami zbliżeniowo lub telefonem. – Należy jednak pamiętać, że sprzedawca może poprosić o weryfikację tożsamości osoby płacącej kartą z danymi nadrukowanymi na karcie – przyznaje Miłosz Gromski.

W ING Banku Śląskim wydanie nowej karty w ramach zmiany danych nie wiążę się z dodatkowymi opłatami. Nowa karta jest dostarczana w ciągu maksymalnieośmiu dni, a dotychczasowa karta (zarówno debetowa jak i kredytowa) jest blokowana od razu po zgłoszeniu dyspozycji zmiany danych. – Wyjątkiem jest sytuacja, gdy klient złoży dyspozycję zmiany danych na karcie debetowej w oddziale – wtedy dotychczasowa karta działa aż do momentu aktywowania nowej karty – wyjaśnia przedstawiciel ING Banku Śląskiego.

Choć banki deklarują, że wymieniają karty szybko, to czasem zdarzają się pomyłki. Taka sytuacja spotkała naszą czytelniczkę panią Justynę. W ubiegłym roku kobieta wyszła za mąż. Przyjęła nazwisko męża. O zmianie poinformowała swój bank -PKO BP.

– Na początku sierpnia dostałam z banku nową kartę płatniczą i odkryłam ze zdumieniem że widnieje na niej moje stare nazwisko. Co teraz mam zrobić z tą kartą? – pyta kobieta. Michał Tkaczuk, z biura prasowego PKO BP zapewnia, że bankowi jest bardzo przykro z powodu zaistniałej sytuacji. – Aby sprawdzić i odpowiedzieć, co było przyczyną opisanej sytuacji potrzebowalibyśmy danych klientki i zwolnienia nas z tajemnicy bankowej – tłumaczy bankowiec.

Pozostało 81% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Karty Płatnicze
Kartę bank może wysłać nie tylko zwykłym listem
Karty Płatnicze
Czasem trzeba iść do oddziału banku, by zmienić PIN do karty
Karty Płatnicze
Klient za granicą kartę nie zawsze dostanie. A czasem trzeba za nią dopłacić
Karty Płatnicze
Karta płatnicza częściowo uszkodzona. Bez wymiany się nie obejdzie
Karty Płatnicze
Uwaga na marże przy płatnościach kartą na wakacjach za granicą