W 2016 r. w sądach gospodarczych ogłoszono 4450 upadłości konsumenckich, czyli ponad dwa razy więcej niż w 2015 r.
Warto sprawdzić: Upadłość konsumencka, czyli jak wyjść ze spirali długów
Zredukować dług
Upadłość konsumencka to postępowanie sądowe przewidziane dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej (konsumentów), które stały się niewypłacalne. Chodzi o to, że dłużnik nie jest w stanie regulować swoich zobowiązań pieniężnych, na przykład brakuje mu pieniędzy na codzienne wydatki i na spłatę pożyczki. Postępowanie upadłościowe wszczynane jest wyłącznie na wniosek konsumenta. Takiego wniosku nie może złożyć ani wierzyciel, ani prokurator czy organizacja społeczna. Postępowania nie może też prowadzić sąd z urzędu.
Upadłość konsumencka ma dwie główne funkcje. Pierwsza to oddłużenie niewypłacalnego konsumenta, czyli umorzenie całości lub części długów, których konsument nie jest i nie będzie w stanie spłacić. Ostatecznym efektem upadłości jest całkowite uwolnienie konsumenta od długów. Ale warunkiem skorzystania z tej możliwości jest uczciwe i zgodne z prawem działanie konsumenta zarówno przed ogłoszeniem upadłości, jak i w toku postępowania.
Druga funkcja to windykacja, czyli odzyskanie należności przez wierzycieli. W postępowaniu dochodzi do likwidacji (sprzedaży) całego albo części majątku konsumenta. Tak uzyskane środki są przekazywane na zaspokojenie roszczeń wierzycieli, którzy w określonym czasie zgłosili swoje wierzytelności do sędziego-komisarza. Likwidację majątku przeprowadza wyznaczony przez sąd syndyk. Spisuje on majątek, a później go spienięża, weryfikuje roszczenia, przekazuje środki wierzycielom.