Zwrot biletu kolejowego nie zawsze jest prosty i tani

Nawet do 15 proc. zwracanej wartości biletu mogą potrącić nam spółki kolejowe, a na pieniądze czasem trzeba czekać do 30 dni.

Publikacja: 26.07.2023 10:13

Zwrot zakupionego biletu na pociąg jest problematyczny i kosztowny.

Zwrot zakupionego biletu na pociąg jest problematyczny i kosztowny.

Foto: shutterstock

- Podstawą do zwrotu opłaty za niewykorzystany dokument przewozu zakupiony w serwisie elektronicznym, jest zlecenie przez użytkownika tego zwrotu najpóźniej na 5 minut przed planowym odjazdem pociągu - informuje biuro prasowe PKP Intercity.

Czytaj więcej

Nieczytelny bilet na pociąg i rady internautów. Wcale tak nie jest

Czy zawsze dostaniesz zwrot pieniędzy za bilet kolejowy?

Pani Monika kupiła bilet Kolei Mazowieckich w internecie. - Ale zrobiłam błąb, bo wstawiłam złą datę - opowiada kobieta. Szybko zweryfikowała swoją omyłkę i postanowiła zwrócić bilet. Jednak kiedy po kilku dniach nie dostała pieniędzy złożyła reklamację pisemnną.

- Czy to jest konieczne czy nie? Czy będę czekać miesiąc na rozpatrzenie tego, czy warto mi oddawać 45 zł? - zastanawia się.

Na swoje pismo dostała automatyczną odpowiedź od Kolei Mazowieckich. - "Zgodnie z Regulaminem odprawy oraz przewozu osób, rzeczy i zwierząt przez Koleje Mazowieckie - KM (RP-KM) czas na udzielenie odpowiedzi wynosi miesiąc" - napisano w niej.

Jak to więc jest z tymi zwrotami? -  Zgodnie z prawem przewozwym podróżny może zmienić umowę przewozu lub odstąpić od niej przed rozpoczęciem podróży albo w miejscu zatrzymania środka transportowego na drodze przewozu - podała Donata Nowakowska, rzecznik KM.

Zmiana może dotyczyć terminu odjazdu, miejscowości przeznaczenia czy klasy pociągu.

- Zgodnie z naszym regulaminem warunkiem zwrotu należności za całkowicie lub częściowo niewykorzystany bilet na przejazd jest uzyskanie przez podróżnego odpowiedniego poświadczenia tego biletu. Jeżeli podróżny nie przedłoży w punkcie odprawy odpowiednio poświadczonego biletu, zwrotu należności może dochodzić w drodze reklamacji - mówi Donata Nowakowska.

Czytaj więcej

Wpisała dwa nazwiska na bilecie PKP Intercity. Kosztowny błąd

Jeśli podróżny zakupił bilet w kasie biletowej, to powinien zweryfikować czy dane na nim są zgodne z życzeniem.

- W takiej opisanej  sytuacji pasażer może  przed rozpoczęciem terminu ważności wymienić w kasie biletowej bilet na nowy, bez ponoszenie kosztów odstępnego 10 proc. Natomiast gdy termin ważności upłynął, a bilet nie został poświadczony niestety jest on nieważny- podkreśla rzecznik KM.

Dodaje, że jeżeli podróżny nie przedłoży w punkcie odprawy odpowiednio poświadczonego biletu lub udokumentuje, że nie mógł wykorzystać biletu, z przyczyn całkowicie od niego niezależnych, zwrotu należności może dochodzić w drodze reklamacji.

- Zwrotu należności za częściowo lub całkowicie niewykorzystany bilet opłacony kartą płatniczą, dokonuje dowolna kasa biletowa KM wyposażona w urządzenie do odczytu kart płatniczych i tylko za pośrednictwem karty, którą dokonano zapłaty za bilet – pod warunkiem przedłożenia dowodu sprzedaży wydanego przy zakupie biletu. W przypadku nie okazania dowodu sprzedaży, o zwrot należności należy wystąpić w drodze reklamacji - dodaje rpani rzecznik.

Zwrotu należności za niewykorzystany bilet, odpowiednio poświadczony, dokonuje kasa biletowa prowadząca sprzedaż danego rodzaju biletów – w terminie do 30 dni, licząc od pierwszego dnia ważności biletu. Natomiast odpowiedź na reklamację udzielana jest w terminie 30 dni od dnia jej wpływu do KM.  

 Z kolei w przypadku biletów zakupionych za pośrednictwem samoobsługowych kanałów dystrybucji biletów tj. w Systemu IKM i aplikacji mobilnych możliwy jest do rozpoczęcia terminu ważności biletów. Ale są wyjątki. Dotyczą biletów zakupionych w Systemie IKM - jeżeli plik pdf zawierający bilet do wydruku/okazania na ekranie urządzenia mobilnego został pobrany użytkownik może samodzielnie dokonać zwrotu biletu na godzinę przed rozpoczęciem jego terminu ważności.

Ważny jest czas zwrotu biletu kolejowego

A jak wygląda zwrot biletów u innych przwoźników regionalnych? Sprawa jest relatywnie złożona, bo mamy aż sześć kanałów dystrybucji biletów.

Dlaczego tyle? To kolejny dowód wsłuchiwania się w głosy pasażerów. Każdy kanał to wprost odpowiedź na ich oczekiwania - mówi Maciej Zaremba, rzecznik Kolei Śląskich.

I tak np. bilety kupione w Bilkomie można zwrócić na 15 minut przed planowanym odjazdem pociągu, po potrąceniu 10 proc. odstępnego, w przypadku aplikacji Skycash - na godzinę. Podobnie w systemie e-podróżnik po potrąceniu odstępnego.

Bilet Kolei Śląskich kupiony w mPay można oddać na kwadrans przed zaplanowanym wyjazdem, a w Koleo najpóźniej na pięć minut przed rozpoczęciem terminu jego ważności lub godziną wyjazdu ze stacji wskazanej na bilecie.

- W przypadku niedotrzymania terminu, o którym mowa należności za odpowiednio poświadczony, niewykorzystany bilet jednorazowy można dochodzić w drodze pisemnej reklamacji - podają Koleje Śląskie.

I podkreślają, że jeżeli podróżny przed wyznaczonymi terminami dokona samodzielnego zwrotu, przelew jest wykonywany szybko. Wszystko zależy od zlecenia i od banku.

- Natomiast jeżeli nie dopełni terminów, wtedy musi się zwrócić się do KŚ z reklamacją, na którą zgodnie z rozporządzeniem, odpowiadamy do maksymalnie 30 dni - dodaje przewoźnik.

Także w PKP SKM w Trójmieście można zwrócić bilet z kasy fiskalnej lub automatu biletowego) w kasie przed rozpoczęciem jego ważności.

- W przypadku biletów kupowanych przez platformy internetowe zwrotu można dokonać po zalogowaniu się do swojego konta użytkownika. W przypadku platformy internetowej KOLEO zwrotu można dokonać na 5 minut przed rozpoczęciem ważności biletu. W przypadku platformy internetowej Bilkom - obecnie 15 min. przed rozpoczęciem ważności biletu - podaje Tomasz Złoto, rzecznik przewoźnika.

A po rozpoczęciu ważności biletu można ubiegać się o zwrot w ramach pisemnej reklamacji.

- Warunkiem zwrotu należności za całkowicie lub częściowo niewykorzystany bilet jest uzyskanie odpowiedniego poświadczenia od upoważnionego przedstawiciela, osoby działającej w imieniu przewoźnika lub innej upoważnionej osoby np. pracownika kasy, obsługi pociągu - wylicza rzecznik.

Podkreśla, że poświadczenie jest warunkiem zwrotu również w przypadku biletu internetowego. A od należności podlegającej zwrotowi PKP SKM potrąca 10 proc. odstępnego.

A także kanał zakupu

Aw PKP Intercity wniosek w tej sprawie zwrotu pieniędzy za bilet można złożyć w formie pisemnej osobiście w dowolnej kasie biletowej, przesyłką pocztową czy za pośrednictwem formularza reklamacyjnego, który jest dostępny na stronie internetowej.

- Wnioski rozpatrujemy w kolejności ich wpływu, bez zbędnej zwłoki. Pieniądze za niewykorzystany bilet w związku z przeszkodą w przewozie, zwracamy w terminie 30 dni od otrzymania wniosku. Najczęściej trwa to ok. 3-14 dni od zlecenia dyspozycji zwrotu. Złożenie wniosku nie jest jednoznaczne z uzyskaniem zwrotu za bilet. Każde zgłoszenie jest rozpatrywane indywidualnie - zastrzega PKP Intercity.

Przewoźnik podkreśla, że nie ponosi odpowiedzialności za pomyłkę pasażera. - Zakończenie terminu ważności biletu oznacza, iż umowa przewozu została wykonana, a odstąpienie jak i zmiana umowy jest niemożliwa - poinformowała nas spółka.

Dodała, że jeśli spełnione zostały warunki zwrotu podróżny otrzymuje zwrot z potrąceniem odstępnego, które wynosi 15 proc. w przypadku rezygnacji z przejazdu.

PKP Intercity dodaje, że podstawą do zwrotu opłaty za niewykorzystany bilet zakupiony w serwisie elektronicznym, jest zlecenie przez użytkownika tego zwrotu najpóźniej na 5 minut przed planowym odjazdem pociągu.

- Podstawą do zwrotu opłaty za niewykorzystany dokument przewozu zakupiony w serwisie elektronicznym, jest zlecenie przez użytkownika tego zwrotu najpóźniej na 5 minut przed planowym odjazdem pociągu - informuje biuro prasowe PKP Intercity.

Czy zawsze dostaniesz zwrot pieniędzy za bilet kolejowy?

Pozostało 97% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Podróże
Uwaga na fałszywe oferty turystyczne
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Podróże
Atrakcyjne kraje w Europie na urlop poza sezonem. Dokąd jechać?
Podróże
Za granicą Polacy wolą płacić gotówką. Warto pamiętać o kilku zasadach
Podróże
PKP Intercity zapowiada wielką obniżkę cen biletów okresowych
Podróże
Urlop w Chorwacji nie jest tani. Lepsze ceny u sąsiadów