Na konto bankowe rolnika z Podkarpacia niespodziewanie dla niego zaczęły wpływać pieniądze. W sumie 420 tys. zł. Wpłaty pochodziły od osób prywatnych. Rolnik zaczął sprawdzać, kto i dlaczego przelewa mu gotówkę. I odkrył, że numer jego rachunku jako własny podała kontrahentom Spółdzielnia Producentów Zbóż i Rzepaku Farmer z Podkarpacia.
Jak opowiada prezes Farmera, błędny numer wprowadził młody pracownik spółdzielni. Gdy wpisał do systemu kilka cyfr, wyskoczył mu numer rachunku rolnika (zarówno rolnik, jak i spółdzielnia mają konta w BGŻ BNP Paribas) i on bezwiednie ten numer wprowadził do systemu.
Spółdzielnia miała szczęście. Rolnik bez problemu zwrócił pieniądze. A co byłoby, gdyby nie chciał?
Robert Frelek, ekspert w BGŻ BNP Paribas, tłumaczy, że bank realizuje zlecenia zgodnie z unikatowym identyfikatorem podanym przez klienta.
– Na jego prośbę można wycofać zlecenie płatnicze z rozliczeń przed jego wysłaniem do zewnętrznych systemów rozliczeniowych (np. do Krajowej Izby Rozliczeniowej). Decyduje o tym moment zgłoszenia – wyjaśnia Robert Frelek.