– Wprowadzenie takich zmian oznaczałoby, że od przyszłego roku FIZ zostałyby objęte opodatkowaniem całości swoich dochodów, bez możliwości korzystania z jakichkolwiek zwolnień podatkowych. Takie rozwiązanie, zdaniem większości ekspertów, miałoby katastrofalny wpływ na działalność FIZ, przyczyniłoby się do zniknięcia z rynku tych mniejszych, miałoby też negatywny wpływ na GPW.
– Szczęśliwie, jak mówi Maciej Kulawik, kierujący praktyka? podatkową w kancelarii Allen & Overy w Warszawie, ostatecznie przyjęte rozwiązanie jest dużo mniej restrykcyjne. Dochody FIZ co do zasady pozostaną nieopodatkowane. Opodatkowanym wyjątkiem będą różnego rodzaju dochody uzyskane przez FIZ z transparentnych podatkowo spółek niebędących podatnikami CIT (dochody z udziału w zyskach, z odsetek, darowizn lub inne dochody uzyskane z takiej spółki).
– Rozwiązanie to pozwoli nadal funkcjonować bez podatku dochodowego takim FIZ, które inwestują bezpośrednio (czyli bez pośrednictwa spółek osobowych lub zagranicznych odpowiedników spółek komandytowo-akcyjnych). Na przykład FIZ inwestujące w papiery wartościowe co do zasady będą podlegać dotychczasowym regulacjom.
– Nowe regulacje prawne stawiają przed funduszami zamkniętymi nowe wyzwania. Dotyczą one np. składania przez fundusze rocznych zeznań podatkowych CIT.
– Jak twierdzi Sławomir Kamiński, radca prawny i prezes Saturn TFI, trudno jest oszacować, czy nowelizacja ustawy wpłynie na przeregulowanie tego typu inwestycji w Polsce. Wiele będzie zależało od odpowiedniego podejścia KNF do nowych wymagań stawianych przed uczestnikami rynku.
—Przemysław Sałek
Opinia
Sławomir Kamiński, radca prawny i prezes zarządu SATURN TFI
Wprowadzane zmiany sprawiają, iż rynek funduszy będzie skuteczniej monitorowany, nadzorowany i zarządzany. Służą temu nowe obowiązki informacyjne, w tym rozszerzenie katalogu raportowanych działań oraz obowiązek opracowania wzoru informacji dla inwestorów. Temu też celowi podporządkowano wymóg wdrożenia systemu zarządzania ryzykiem.
Nowa legislacja stawia przed zarządzającymi wyzwania na poziomie operacyjnym oraz regulacyjnym. Nadmierny katalog obowiązków informacyjnych i raportowych może spowodować zbyt wysoki koszt dla zarządzających i zablokować proces podejmowania decyzji inwestycyjnych. Trudno jest oszacować czy nowelizacja wpłynie na przeregulowanie tego typu inwestycji w Polsce. Bardzo przydatne będzie odpowiednie podejście samej KNF do nowych wymagań stawianych przed uczestnikami rynku.
Zmiany w ustawach podatkowych, nie umniejszając ratio legis tej nowelizacji służącej wyeliminowaniu z rynku tzw. drapieżnych funduszy optymalizacyjnych powodując ogromne zamieszanie wokół powstawania tej regulacji, mogą negatywnie wpłynąć na atrakcyjność tego typu inwestycji.