Finansowanie oparte na przychodach: revenue based financing (RBF)

Pożyczka czy kredyt bankowy nie jest jedynym sposobem, aby zapewnić sobie dostęp do zewnętrznego źródła finansowania. Ciekawą alternatywą jest finansowanie oparte na przychodach. Na czym ono polega i jakie korzyści płyną z tej formy finansowania?

Czym jest i jak działa finansowanie oparte na przychodach?

Finansowanie oparte na przychodach (revenue-based financing) to jeden ze sposobów finansowania dedykowany rozwijającym się przedsiębiorstwom (również z branży e-commerce), których właściciele potrzebują środków na dalszy rozwój. Mimo że ten system finansowania nie jest nowością (w latach 80. ubiegłego wieku był wykorzystywany w przemyśle energetycznym), to na popularności zyskuje dopiero w ostatnich latach. Na czym polega finansowanie oparte na przychodach i dlaczego ta forma finansowania może być atrakcyjna dla przedsiębiorcy?

Istota finansowania opartego na przychodach sprowadza się do otrzymania przez przedsiębiorcę środków, które może on spożytkować na dalszy rozwój, w tym choćby marketing, zwiększając w ten sposób sprzedaż. Spłata kapitału odbywa się przez wypłatę inwestorom ustalonego procentu bieżących przychodów brutto. Przedsiębiorca nie traci udziałów w swojej firmie na rzecz inwestorów – w dalszym ciągu to on decyduje o kierunkach rozwoju przedsiębiorstwa, chociaż może skorzystać również ze wsparcia ekspertów.

Czym finansowanie oparte na przychodach różni się od pożyczki?

Konstrukcja finansowania opartego na przychodach przypomina pożyczkę, ale różnic między tymi produktami jest sporo. Czym finansowanie oparte na przychodach różni się od pożyczki? Główne różnice to:

  • Model spłaty zobowiązania. Raty, jakie spłaca przedsiębiorca, nie mają stałej wysokości. Finansowanie oparte na przychodach uzależnia spłatę zobowiązania od generowanych przez firmę przychodów.
  • Brak zabezpieczeń. W przypadku finansowania opartego na przychodach nie stosuje się dodatkowych zabezpieczeń, które są charakterystyczne dla kredytów bankowych (np. zabezpieczenie poprzez wpis na hipotece nieruchomości należącej do firmy).
  • Brak badania zdolności kredytowej. Zewnętrzny inwestor nie bada zdolności kredytowej przedsiębiorcy. W tym przypadku ważniejsze jest to, czy firma generuje przychody i czy ma szansę na dalszy rozwój.

Korzystając z finansowania opartego na przychodach, przedsiębiorca nie musi obawiać się, że gdy nie będzie zarabiał, umowa zostanie mu wypowiedziana. Ten model finansowania zakłada, że w razie braku przychodów przedsiębiorca nie płaci. To mechanizm, który chroni go przed koniecznością zadłużania się, aby spłacić zobowiązanie.

Jakie korzyści płyną z finansowania opartego na przychodach?

Finansowanie oparte na przychodach ma kilka zalet. Głównymi z nich są: elastyczność w spłacie pożyczonego kapitału, poprawa płynności firmy i możliwość zaoszczędzenia czasu, który trzeba by było poświęcić na zdobycie funduszy.

Elastyczność w spłacie pożyczonego kapitału

Finansowanie oparte na przychodach oznacza, że właściciel firmy nie reguluje rat w stałej wysokości – rata jest ściśle związana z wynikami, jakie osiąga jego przedsiębiorstwo. W ten sposób w miesiącach o większym obrocie (np. w czasie sezonu) przedsiębiorca spłaca więcej, a podczas gdy sprzedaż spada, kwota przeznaczana na spłatę zobowiązania jest odpowiednio niższa.

Revenue-based financing a poprawa płynności firmy

Finansowanie oparte na przychodach korzystnie wpływa na płynność firmy. Przedsiębiorca otrzymuje środki, które może spożytkować choćby na działania marketingowe w sezonie, czyli okresie największego zainteresowania jego ofertą. Dzięki temu przychody jego firmy mogą być jeszcze wyższe. Tym samym przedsiębiorca ma szansę szybciej spłacić zaciągnięte zobowiązanie.

Oszczędność czasu na zdobycie funduszy

W biznesie czas jest niezwykle istotny. Finansowanie oparte na przychodach – zwłaszcza w porównaniu do procesu starania się o kredyt czy pożyczkę – wiąże się z mniejszą liczbą formalności. Przedsiębiorca potrzebne mu środki otrzyma szybciej, a to z kolei sprawia, że może w pełni skoncentrować się na rozwoju prowadzonej firmy. W tym przypadku nie ma miejsca na mozolne kompletowanie dokumentów.

Jakie firmy mogą skorzystać z finansowania opartego na przychodach?

Po finansowanie oparte na przychodach mogą sięgnąć firmy na różnym stopniu rozwoju i działające w różnych branżach. Jedynym warunkiem, jaki musi spełnić przedsiębiorca, jest osiąganie przychodów. Rozwiązanie to dedykowane jest przede wszystkim podmiotom gospodarczym, które:

  • Są w fazie wzrostu i potrzebują środków na dalszy rozwój – w tym na działania marketingowe, aby dotrzeć do nowych klientów. Zastrzyk gotówki pozwala sfinansować zakup niezbędnych urządzeń czy zrealizować kampanie marketingowe, dzięki którym oferta trafi do klientów.
  • Z uwagi na krótki czas obecności na rynku nie mają szansy na otrzymanie pożyczki czy kredytu z banku. Z reguły niskie i nieregularne dochody, jakie firmy uzyskują we wczesnej fazie rozwoju, nie pozwalają zaciągnąć zobowiązania w banku. Ciekawą alternatywą może być finansowanie oparte na przychodach.
  • Chcą szybko otrzymać środki do dyspozycji. Finansowanie oparte na przychodach to forma finansowania, która nie jest sformalizowana. Proces weryfikacji odbywa się w całości online, a przedsiębiorca nie musi czekać tygodniami na odpowiedź, czy otrzyma potrzebne mu środki.

Korzystając z finansowania opartego na przychodach, zyskać mogą także przedsiębiorcy, którzy nie chcą oddawać części swoich udziałów w firmie. W przypadku revenue-based financing inwestorzy nie mają wpływu na dalszą działalność przedsiębiorstwa.

Nie tylko wsparcie finansowe – co jeszcze warto wiedzieć o RBF?

Revenue-based financing to więcej niż tylko udostępnienie firmie środków, za pomocą których może się ona rozwijać. To także wsparcie merytoryczne, z którego może skorzystać przedsiębiorca. Przykład? Finansowanie oparte na przychodach sprawdza się w branży e-commerce. Dziś właściciele sklepów internetowych mogą docierać do potencjalnych klientów nie tylko za pomocą np. firmowego bloga, ale również poprzez rozmaite kampanie reklamowe. Nie wszystkie są jednak równie skuteczne.

Eksperci zajmujący się zagadnieniami SEO, marketingiem internetowym czy kampaniami w mediach społecznościowych mogą skutecznie pomóc przedsiębiorcy w zwiększeniu sprzedaży. Po pierwsze wskażą oni te narzędzia, które są najbardziej efektywne, po drugie podpowiedzą rozwiązania, które mogą sprawdzić się w promocji biznesu. To właśnie know-how – w połączeniu z dostępem do finansowania – może okazać się kluczem do osiągnięcia przewagi rynkowej i sprawić, że sklep będzie z powodzeniem konkurował z większymi podmiotami.

Gdzie szukać ofert finansowania opartego na przychodach?

Finansowanie oparte na przychodach proponuje Booste. Firma specjalizuje się w finansowaniu opartym na przychodach, które dedykowane jest właścicielom sklepów internetowych. Najważniejsze elementy oferty Booste to:

  • Szybkie rozpatrzenie wniosku. Właściciel e-sklepu nie musi przesyłać dokumentów – wystarczy, że podłączy swój silnik sklepowy i konta marketingowe. Na podstawie tych danych propozycja zostanie przygotowana przez Booste w ciągu 48 godzin.
  • Jednorazowa opłata w wysokości 6 proc. otrzymanego kapitału. Przedstawienie oferty nie jest uzależnione od wniesienia tej opłaty.
  • Możliwość wyboru cyklu spłaty. Zobowiązanie może być spłacane w cyklach miesięcznych lub częściej, czyli tygodniowo lub dwutygodniowo. To przedsiębiorca decyduje, jak będzie spłacał zaciągnięte zobowiązanie.
  • Brak weryfikacji zdolności kredytowej. Booste nie sprawdza zdolności kredytowej właściciela e-sklepu, a oferta przygotowywana jest w oparciu o informacje o sprzedaży i działaniach marketingowych.
  • Możliwość skorzystania z pomocy ekspertów. Booste zapewnia nie tylko finansowanie, ale również pomoc specjalistów. Dla właścicieli e-sklepów oznacza to pozyskanie know-how.

Szczegóły finansowania dostępne są na stronie internetowej http://booste.com/pl. Aby otrzymać ofertę, wystarczy zarejestrować się w Booste i zaaplikować poprzez formularz zamieszczony na wskazanej stronie.

Materiał Promocyjny

Mogą Ci się również spodobać

Anti-Tax Avoidance Directive, nazywana w skrócie dyrektywą ATAD 2, ma zapobiegać unikaniu płatności na rzecz fiskusa w sytuacjach, w których ze względu na różnice w przepisach dochodzi do odliczenia bez opodatkowania lub podwójnego odliczenia

Podatkowe nowości dla biznesu na przełom roku

Przedsiębiorców czekają zmiany w publicznych daninach. Wejdzie wyczekiwany estoński CIT, ale wzrosną obciążenia wynikające ...

Nowy program kierowany jest nie tylko do pracowników etatowych, ale do wszystkich osób zatrudnionych, które świadczą pracę, niezależnie od formy umowy

PPK będą rewolucją dla pracowników i przedsiębiorstw

Dzięki programowi pracownicy zyskają możliwość bardzo korzystnego odkładania na emeryturę. Pracodawcy – szansę na ...

Najwięcej pieniędzy – 1,4 mld zł – przeznaczono na pięć konkursów organizowanych w ramach III osi Wsparcie innowacji w przedsiębiorstwach

Dotacje do wzięcia w 2020. Konkursów nie zabraknie

Wprawdzie obecna perspektywa środków unijnych się kończy, ale konkursów i dotacji w 2020 roku ...