Ukazała się monografia „Kolekcje ziemi obiecanej. Zbiory artystyczne łódzkiej burżuazji wielkoprzemysłowej 1880–1939″. Jej autorem jest Dariusz Kacprzak. Bogato ilustrowany tom o kolekcjonerstwie wydał Narodowy Instytut Muzealnictwa i Ochrony Zbiorów (www.nimoz.pl).
Jak czytamy w książce, jeden z przedstawicieli łódzkiej burżuazji, Henryk Grohman (1862–1939), wywodzący się z rodziny o flamandzkim rodowodzie, kolekcjonował grafikę. Kupował dzieła np. Picassa, Gauguina, Maneta, Toulouse-Lautreca, Muncha, Goi, ale też polskich artystów, np. Leona Wyczółkowskiego, Władysława Skoczylasa, Józefa Pankiewicza. Zebrał ok. 1,3 tys. prac. Na początku XX wieku jako mecenas organizował konkursy dla grafików i wystawy ich dzieł. Zbierał też zabytkowe rzemiosło artystyczne, dalekowschodnie oraz europejskie.
Całą swoją kolekcję ofiarował Polsce. Grafiki przechowywane są w Gabinecie Rycin Biblioteki Uniwersytetu Warszawskiego, a inne zabytki w stołecznym Muzeum Narodowym. Darem Henryka Grohmana dla Polski były także skrzypce Stradivariego, Amatiego i Guarneriego. Zaginęły w czasie okupacji niemieckiej, podobnie jak część grafik.
Henryk Grohman zmarł nagle w swoim gabinecie w przerwie narady gospodarczej. Na kartce, która leżała przed nim na stole, zanotował ostatnią wolę. Była to dyspozycja wypłaty z jego osobistego majątku 180 tys. zł na Fundusz Obrony Narodowej.
Autor monografii prezentuje dorobek także sześciu innych łódzkich kolekcjonerów. Zbierali oni dzieła np. Aleksandra Gierymskiego, Józefa Chełmońskiego, Józefa Brandta.