Czołg prosto z norweskiego pola

Wysyp imprez i pokazów dla kolekcjonerów zabytkowych pojazdów

Publikacja: 13.09.2015 10:55

Czołg TK-S odbudowany przez firmę Zbigniewa Nowosielskiego

Czołg TK-S odbudowany przez firmę Zbigniewa Nowosielskiego

Foto: Archiwum Zbigniewa Nowosielskiego

Jak co roku we wrześniu w wielu miejscach można obejrzeć zabytkowe samochody oraz pojazdy militarne z czasów II wojny światowej, należące obecnie do kolekcjonerów. Od 12 do 13 września w Łodzi odbędzie się kolejny MotoWeteran Bazar (www.motoweteranbazar.pl), największe w kraju targi zabytkowych pojazdów. 13 września organizowany jest też Miński Zlot Pojazdów Zabytkowych. 17 września na Stadionie Narodowym w Warszawie będzie można uczestniczyć w aukcji zabytkowych pojazdów. A na 19–20 września zaplanowane są Kaliskie Dni Modelarza i Pasjonata w Hali Arena. Ich organizatorem jest Wielkopolski Klaster Lotniczy (www.wkl.org.pl).

Jacek Krymarys, jeden z organizatorów kaliskiej imprezy, informuje, że w tym roku udało się zaprosić również strażaków z zabytkowym sprzętem. Przewidziany jest przejazd przez miasto wybranych pojazdów.

Nie zarobią na siebie

Kolekcjoner Jacek Kopczyński zaprezentuje w Kaliszu dwa rzadkie polskie czołgi TK-S oraz motocykl Sokół 1000. Jeden z tych czołgów ma niezwykłą historię. Kolekcjoner znalazł go w Norwegii. Czołg przez kilkadziesiąt lat używany był jako ciągnik rolniczy.

Jacek Kopczyński, jak sam mówi, uprawia kolekcjonerstwo śledcze. Najpierw ustala przebieg historycznych bitew. Potem z detektywistyczną pasją zbiera informacje wśród mieszkańców (głównie tych starszych) pobliskich miejscowości. W ten sposób parę lat temu w cenie złomu, za 800 zł, kupił od rolnika oryginalne gąsienice do swojego czołgu. Od wojny poniewierały się w obejściu. Takie same gąsienice ktoś inny oferował za 20 tys. zł.

Zabytkowe pojazdy Jacka Kopczyńskiego grały w filmie Jana Komasy „Miasto 44″. Niektórzy kolekcjonerzy organizują też imprezy komercyjne z udziałem starych pojazdów. Ale takie dochody nigdy nie pozwalają na samofinansowanie się kolekcji. Za mało kręci się filmów i za mało jest miłośników jazdy czołgiem.

Nietypowe kursy jazdy

Kolekcjoner Zbigniew Nowosielski prowadzi Biuro Rekonstrukcyjno-Technologiczne Zabytkowej Inżynierii Pojazdowej (www.br-tzip.pl). Zrekonstruował np. goliata, czyli zdalnie sterowaną niemiecką minę samobieżną, oraz czołg TK-S (ma oryginalny tylko silnik i układ przeniesienia napędu). 13 września Nowosielski zaprezentuje swoje okazy na V Mińskim Zlocie Pojazdów Zabytkowych Warkot 2015, organizowanym przez Muzeum Ziemi Mińskiej, a 17 września weźmie udział w aukcji zabytkowych pojazdów na Stadionie Narodowym (www.ardorauctions.pl).

Firma Zbigniewa Nowosielskiego prowadzi np. kursy jazdy zabytkowym traktorem Ursus C-45 z lat 40. ubiegłego wieku. Szkolenie odbywa się w grupach. Cztery osoby płacą 400 zł za godzinę.

Można tam też poćwiczyć jazdę fordem T z lat 20. XX wieku. To nietypowa konstrukcja. Prowadzenie tego samochodu jest niezgodne z nawykami współczesnego kierowcy.

Sherman po remoncie jak nowy

Warto wejść na stronę wpisanej do rejestru zabytków kolekcji braci Macieja i Stanisława Kęszyckich (www.panzer-farm.pl).Organizują oni jazdy militarnymi zabytkami na dawnym poligonie wojskowym.

Ozdobą prywatnego muzeum Kęszyckich jest amerykański czołg Sherman M4 A1 kaliber 76. Shermany wykorzystywali alianci, a także armia gen. Stanisława Maczka, na frontach II wojny. Kęszyccy kupili czołg na aukcji w RPA. Dwa lata walczyli z krajową biurokracją, aby sprowadzić zabytek do Polski. Po rekonstrukcji sherman jest jak nowy.

Rekomendacje i przestrogi

1. Nawet osobie znającej się na zabytkowych pojazdach przy zakupie przyda się pomoc licencjonowanego rzeczoznawcy z listy podanej na stronie Ministerstwa Infrastruktury. Rzeczoznawca na piśmie oceni stan pojazdu i koszty eksploatacji. Usługa taka kosztuje kilkaset złotych.

2. Pojazd o wartości kolekcjonerskiej powinien mieć oryginalne (!) wszystkie części. Nie może to być składak zmontowany z części wielu różnych modeli.

3. Przed zakupem sprawdzamy status prawny pojazdu, czy można go zarejestrować i ubezpieczyć.

4. Warto zrobić kalkulację kosztów naprawy i eksploatacji. Mogą okazać się znacznie wyższe od kosztów zakupu. Dotyczy to zwłaszcza rzadkich, unikatowych pojazdów.

5. Jeśli na remont kolekcjonerskiego auta wydamy np. 100 tys. zł, to wartość pojazdu nie wzrośnie automatycznie o tę kwotę. Cena nadal będzie wynikiem podaży i popytu, a krajowy rynek jest płytki.

6. Uwaga, niektóre zabytkowe pojazdy mogą jeździć tylko na krótkich odcinkach, wymagają wożenia na lawecie.

Warto poszperać na stronach internetowych

– Od 12 do 13 września w Łodzi odbędzie się kolejny MotoWeteran Bazar, www.motoweteranbazar.pl

– 17 września na Stadionie Narodowym w Warszawie będzie można uczestniczyć w aukcji zabytkowych pojazdów, www.ardorauctions.pl

– Na 19–20 września zaplanowane są Kaliskie Dni Modelarza i Pasjonata, organizowane przez Wielkopolski Klaster Lotniczy, www.wkl.org.pl

– Kolekcjoner Zbigniew Nowosielski prowadzi Biuro Rekonstrukcyjno-Technologiczne Zabytkowej Inżynierii Pojazdowej, www.br-tzip.pl

– Kolekcja braci Macieja i Stanisława Kęszyckich została wpisana do rejestru zabytków, www.panzer-farm.pl

Jak co roku we wrześniu w wielu miejscach można obejrzeć zabytkowe samochody oraz pojazdy militarne z czasów II wojny światowej, należące obecnie do kolekcjonerów. Od 12 do 13 września w Łodzi odbędzie się kolejny MotoWeteran Bazar (www.motoweteranbazar.pl), największe w kraju targi zabytkowych pojazdów. 13 września organizowany jest też Miński Zlot Pojazdów Zabytkowych. 17 września na Stadionie Narodowym w Warszawie będzie można uczestniczyć w aukcji zabytkowych pojazdów. A na 19–20 września zaplanowane są Kaliskie Dni Modelarza i Pasjonata w Hali Arena. Ich organizatorem jest Wielkopolski Klaster Lotniczy (www.wkl.org.pl).

Pozostało 87% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Sztuka
Zdrożeją obrazy malarzy kolorystów
Sztuka
Tanio kupowali zaginione dzieła i odsprzedawali je za miliony
Sztuka
Tanie wybitne obrazy jako fundusz emerytalny. W co zainwestować
Sztuka
Nikifor na wystawie. Prace niespotykane na rynku
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Sztuka
Sztuka komiksu na inwestycję i do zbioru