Cesarzowa uczyła kolekcjonerstwa

To historia rodzinnej kolekcji, która już w XVI w. traktowana była jako wartość finansowa. Habsburgowie gromadzili obrazy i rzemiosło artystyczne. Zawsze mieli dokładny spis dzieł. Każdy obraz był wyceniony, aby w razie potrzeby mógł stać się zabezpieczeniem kredytu bankowego.

Publikacja: 18.01.2017 19:00

Dorota Folga-Januszewka, Muzeum Historii Sztuki w Wiedniu. Arcydzieła malarstwa, Arkady, 2016

Dorota Folga-Januszewka, Muzeum Historii Sztuki w Wiedniu. Arcydzieła malarstwa, Arkady, 2016

Foto: Rzeczpospolita

Arkady wydały monografię „Muzeum Historii Sztuki w Wiedniu”. Podstawą muzeum są zbiory rodowe Habsburgów. Autorką tomu jest prof. Dorota Folga-Januszewska.

Arkady od lat wydają monografie największych światowych muzeów. To przekłady książek z włoskiej serii „Arcydzieła malarstwa”; autorami są uczeni ze świata. Brakowało monografii wiedeńskiego muzeum. Napisała ją polska historyczka sztuki. Tom ukaże się także we Włoszech i w Austrii.

Wielkim kolekcjonerem był np. arcyksiążę Leopold Wilhelm. W połowie XVII w. kupił trzy słynne angielskie kolekcje, w tym arcydzieła Tycjana i Caravaggia. Zakup od razu wzorowo zinwentaryzowano i wyceniono.

Obowiązywał zapis, że rodowej kolekcji nie wolno dzielić. Kolejni jej właściciele kupowali obrazy przede wszystkim bezpośrednio od malarzy sobie współczesnych, np. od Rubensa i Brueghla.

Polska zawsze była ściśle związana z Austrią. W Wiedniu pałace mieli m.in. Czartoryscy, Lubomirscy, Lanckorońscy. Jednak nawet w czasach politycznej i gospodarczej świetności polscy arystokraci nie kupowali sztuki z taką kolekcjonerską pasją jak Habsburgowie. W XVIII w. cesarzowa Maria Teresa udostępniła rodzinną kolekcję malarstwa narodowi w celach edukacyjnych. Każdy mógł zwiedzić zbiory w Belwederze za darmo! Wydano katalogi, które miały być wzorem dla innych kolekcjonerów. Do szkół powszechnych cesarzowa-reformatorka kazała wprowadzić naukę rysunku.

Kolekcja Habsburgów do dziś ma wymiar finansowy. Jest źródłem zysków z turystyki. Miliony turystów specjalnie przyjeżdżają do Wiednia, żeby obejrzeć np. sławną „Wieżę Babel”, którą namalował Pieter Brueghel Starszy.

W serii „Arcydzieła malarstwa” w polskiej edycji ukazały się monografie Muzeum Narodowego w Krakowie i Warszawie. Co zrobić, żeby wydano je także na świecie?

Sztuka
Inwestorze, prokurator zabierze ci obraz
Sztuka
Rekordowe licytacje, dobry początek roku
Sztuka
Pieniądze leżą na ulicy, wystarczy się schylić
Sztuka
Zdrożeją obrazy malarzy kolorystów
Sztuka
Tanio kupowali zaginione dzieła i odsprzedawali je za miliony
Materiał Promocyjny
Między elastycznością a bezpieczeństwem