Reklama

Zawsze modna malarka dworów

Pierwsza monografia znanej artystki Bronisławy Rychter-Janowskiej.

Publikacja: 27.01.2016 21:00

Bogdan Podgórski, „W poszukiwaniu piękna”, Kraków 2015

Bogdan Podgórski, „W poszukiwaniu piękna”, Kraków 2015

Foto: Rzeczpospolita

Jest gwiazdą aukcji sztuki w Polsce. Jej obrazy niezmiennie cieszą się powodzeniem w każdym pokoleniu. Znana jest jako malarka dworków. Mowa o Bronisławie Rychter-Janowskiej (1868–1953), której monografia po raz pierwszy ukazała się w naszym kraju. Własnym sumptem wydał ją kolekcjoner z Krakowa Bogdan Podgórski. Wstęp napisała historyczka sztuki dr Zofia Gołubiew. Książkę dystrybuuje krakowski dom aukcyjny Nautilus (www.artlist.pl). „W poszukiwaniu piękna” zawiera setki ilustracji. Są to przede wszystkim kolorowe reprodukcje obrazów sprzedanych po 1989 r. Udostępniły je domy aukcyjne i kolekcjonerzy. Autor zbadał archiwa państwowe oraz prywatne. Wykorzystał niedrukowane dzienniki i wspomnienia malarki. Usystematyzował etapy w jej dorobku. Książka zawiera bogate przypisy oraz indeksy. Olejne pejzaże malarki, malowane na tekturze, kosztują średnio od 5 do 10 tys. zł. Przedstawiają zwykle front dworu z podjazdem (tak jak na reprodukcji powyżej). Wiele z nich to małe formaty o wymiarach ok. 20 na 30 cm. Obrazy są chętnie kupowane. Mają przypominać o ziemiańskim pochodzeniu rodziny. W wielu nowoczesnych mieszkaniach obrazy Rychter-Janowskiej są jedynym dawnym elementem wystroju.

Tylko 19 zł miesięcznie przez cały rok.

Bądź na bieżąco. Czytaj sprawdzone treści od Rzeczpospolitej. Polityka, wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i psychologia.

Treści, którym możesz zaufać.

Reklama
Sztuka
Inwestorze, prokurator zabierze ci obraz
Materiał Promocyjny
UltraGrip Performance 3 wyznacza nowy standard w swojej klasie
Sztuka
Rekordowe licytacje, dobry początek roku
Sztuka
Pieniądze leżą na ulicy, wystarczy się schylić
Sztuka
Zdrożeją obrazy malarzy kolorystów
Materiał Promocyjny
Raport o polskim rynku dostaw poza domem
Sztuka
Tanio kupowali zaginione dzieła i odsprzedawali je za miliony
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Reklama
Reklama