Tym razem pisze o sztuce Młodej Polski, na której zna się najlepiej. Ważne miejsce w albumie zajmują Jan Stanisławski i jego uczniowie. Przewijają się tu nazwiska legendarnych kolekcjonerów, np. Feliksa Jasieńskiego i Adama Oderfelda, który w 1897 roku zamówił u Józefa Pankiewicza portrety swojej córki Józi. Zaliczane są one do najpiękniejszych polskich obrazów. Są atrakcją galerii w Muzeach Narodowych Krakowa i Kielc, znane powszechnie jako „Dziewczynka w czerwonej sukni”.
Recenzując ostatnie dzieło Kluszczyńskiego, warto przypomnieć, że u najwybitniejszych specjalistów zamówił on i wydał najlepsze poradniki kolekcjonerskie i albumy o sztuce po 1989 roku.
To przede wszystkim „Wielka encyklopedia malarstwa polskiego”, wydana w 2011 roku, dostępna już tylko na aukcjach bibliofilskich. Zawiera 2 tysiące haseł i ok. 2 tysięcy ilustracji. Reprodukcje przedstawiają wybitne dzieła prezentowane często po raz pierwszy, pochodzące ze współczesnych prywatnych zbiorów. To jest pomnik najnowszego prywatnego kolekcjonerstwa! Pod reprodukowanymi obrazami podano nazwiska właścicieli dumnych ze swoich zdobyczy.
Do legendy przeszedł „Poradnik polskiego kolekcjonera”, wydany przez Kluszczyńskiego w 2003 roku. Zawiera analizę kilkunastu różnych branż, np. malarstwa, grafiki, meblarstwa, pocztówek, sreber, monet, zegarów. Opisano nawet fałszerstwa. Opracowanie to ma fundamentalną, ponadczasową wartość, ponieważ odnosi się tylko do polskiego rynku. Inne tego typu poradniki wydane po 1989 roku były przekładami z języków obcych, nie dotyczyły polskich realiów.